Er på utkikk etter ny radio. Skal brukes til helikopter, og det hadde vært fristende med telemetri. Har sett på JR xg8, men mener å ha lest et sted at det kan bli vrient å få den til å fungere med FBL-unit, pga DMSS. Har ikke FBL nå, men det kan vel fort bli. Vil jeg være bedre tjent med Aurora 9ch? Noen som har anbefalinger? Fordele og bakdeler med disse to? Evt. andre radioer jeg bør vurdere?
Unconfigured Ad
Collapse
Heli-radio med telemetri
Collapse
X
-
XG8 er et godt alternativ. God radio!
Det blir ikke vrient å få den til å virke med FBL heller - det du har lest er nok at ingen av FBL-enhet-produsentene ennå støtter DMSS direkte, og at du dermed må bruke en mottager i stedet for satelitter. Jeg har satt opp XG7 med ekstern mottager på både BeastX og 3GX. Funker bra, detKristian Westgård
Nittedal
Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50
Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
— Neil Armstrong
-
Som Kristian sier, så kan de av oss som bruker eldre JR med DSM2 eller Spektrum med DSM2/DSMX, plugge mottaker satelitter rett i enkelte FBL enheter. (Mikado V-bar og sikkert også andre). Har man andre radiosystemer behøver man standard mottaker. Med standard mottaker blir det fler duppeditter og litt mer wiring. Så det handler kun om at noen av oss er litt bortskjemt, og ønsker ikke å bevege oss tilbake "gamlemåten"
Selv ville jeg valgt JR for det er det jeg bruker i dag og er veldig fornøyd. Men du vil sikkert bli like fornøyd med Hitec. Jeg har vel bare hørt positive ting om den også...arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Som Kristian sier, så kan de av oss som bruker eldre JR med DSM2 eller Spektrum med DSM2/DSMX, plugge mottaker satelitter rett i enkelte FBL enheter. (Mikado V-bar og sikkert også andre). Har man andre radiosystemer behøver man standard mottaker. Med standard mottaker blir det fler duppeditter og litt mer wiring. Så det handler kun om at noen av oss er litt bortskjemt, og ønsker ikke å bevege oss tilbake "gamlemåten"
Selv ville jeg valgt JR for det er det jeg bruker i dag og er veldig fornøyd. Men du vil sikkert bli like fornøyd med Hitec. Jeg har vel bare hørt positive ting om den også...Tom Jonny Pettersen
http://www.bodomfk.noComment
-
Ja, vet det er fordeler med Futaba S-Bus også. Der kobles mottaker til FBL enhet med én ledning, også kobles servoer i mottageren, eller? Jeg har ikke satt meg inn i den så vet ikke om jeg sa riktig der. Forklar gjerne.arhennie
-
Du bruker f.eks en 3kanalers S-Bus motakker , der går en ledning inn til V-Bar / 3GX og servoene går inn i V-bar/3GX enheten. Dem har egene S-bus utganger og egne satelitt utganger.. Funker på samme måte. De som er viktig her er at du må ha samme utganger/kanaler som er på V-bar/3gx som du bruker på radioen.Last edited by caravelle; 11-09-11, 10:59.Tom Jonny Pettersen
http://www.bodomfk.noComment
-
BeastX, 3GX, Skookum SK-720 og V-bar (kanskje flere også?) støtter DSM2/DSMX og Futaba S-bus direkte. I think arhennie knows
TotalG fra CY støtter bare DSM2/DSMX.
Vi som verken har Futaba S-bus, DSM2 eller DSMX må koble en mottaker på FBL-enheten.
Jeg for min del tror stort sett alle vil støtte DMSS om kort tid.Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Det er visstnok JR som har satt seg på bakbeina og ikke vil la fbl-produsentene støtte DSSM. Manglende støtte for DSSM på v-bar var en showstopper for meg, så da ble det Futaba (æsj).
Sent from my mobile phone - I apologize for any spelling errors!Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Når det gjelder nye JR så hørte jeg under Viking Smackdown at det var usikkerhet på om DMSS satelittene var fullverdige mottakere slik DSM2/DSMX er. I såfall vil det vanskelig la seg gjøre å bruke disse direkte mot FBL enhetene. I såfall må antagelig JR lage egne mottakere tilpasset formålet. Det er sikkert fullt mulig, men om de har interresse av det er muligens en annen sak.arhennie
-
Når det gjelder nye JR så hørte jeg under Viking Smackdown at det var usikkerhet på om DMSS satelittene var fullverdige mottakere slik DSM2/DSMX er. I såfall vil det vanskelig la seg gjøre å bruke disse direkte mot FBL enhetene. I såfall må antagelig JR lage egne mottakere tilpasset formålet. Det er sikkert fullt mulig, men om de har interresse av det er muligens en annen sak.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Jeg hadde en mailutveksling med Elefun på dette for litt siden. Jeg lurte rett og slett på om jeg på burde droppe JR og gå for noe annet - mye pga fbl-støtte.
Elefun rådet meg til å ta det rolig, DMSS ville etter hvert bli støttet, mente de.
Hva rådet er basert på vet jeg ikke, men jeg har gått ut ifra at de gutta vet hva det går i. Ellet kanskje jeg har vært for slapp med kildekritikken? De selger tross alt JR..Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Når det gjelder nye JR så hørte jeg under Viking Smackdown at det var usikkerhet på om DMSS satelittene var fullverdige mottakere slik DSM2/DSMX er. I såfall vil det vanskelig la seg gjøre å bruke disse direkte mot FBL enhetene. I såfall må antagelig JR lage egne mottakere tilpasset formålet. Det er sikkert fullt mulig, men om de har interresse av det er muligens en annen sak.Comment
-
I så fall er forvirringen min total. Igjen.
Jeg vurderte å kutte ut JR til fordel for evt. Spektrum. Flere grunner:
1. DMSS støttes åpenbart ikke av noen andre enn JR Propo selv, og jeg er nå igjen i tvil om noen andre kommer til å gjøre det.
2. JR Propo har per dags dato dårlig support på forhandlersiden - Elefun og de få andre forhandlerne gjør for all del en god jobb, men jeg, som bor midt på tjukkeste Østlandet, har trøbbel med å finne en butikk i nærheten med JR-service. Kanskje ikke et 100 prosent gangbart argument i disse nettbutikk-tider, men jeg liker å ha en forretning i nærheten som kan hjelpe meg.
3. USA kommer ikke til å få DMSS. Uten at det store amerikanske markedet er potensielle kjøpere, er jeg usikker på hvor raskt teknologien og systemer rundt vil bli utviklet.
Jeg vet ikke, men kommer ikke til å bytte ut noe som helst nå. XG7en fungerer utmerket, og jeg bryr meg ikke spesielt mye om å ha en mottaker på 15g i tillegg til fbl-enheten. Dessuten har jeg hørt mye rart om Spektrum. Men det som (ikke) skjer rundt DMSS er betenkelig...Last edited by kristianwest; 11-09-11, 18:20.Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Jeg har en JR radio med DSM2 selv, og vil bruke denne inntil videre. Jeg håper det blir løsninger på DMSS over tid, men foreløpig tror jeg ingen andre enn JR selv vet hva som kommer der. Spektrum vurderer jeg ikke før de kommer med en eventuelt ny modell som viser seg bombesikker. Men lurer på en sak. Dersom USA ikke får DMSS, hva slags system benyttes da på JR der borte??arhennie
-
JR har også to nettsider - en for det amerikanske markedet, og en for resten (http://www.jrpropo.co.jp/english/).
Radioene på den amerikanske siden (www.jrradios.com) har DSM2 og DSMX.Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment