Announcement

Collapse
No announcement yet.

Graupner MX-24 PPM Signal (Problem etter fabrikk HOTT oppgradering) og Jeti DuplexTU2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Graupner MX-24 PPM Signal (Problem etter fabrikk HOTT oppgradering) og Jeti DuplexTU2

    Jeg har fått igjen min MX-24 etter en fabrikk HOTT oppgradering, med Jeti Duplex TU2 modulen plukket ut.

    Siden jeg kun har Jeti Duplex mottakere ville jeg innmontere TU2 Modulen i senderen igjen, men sliter nå med å finne PPM signalet på kretskortet, som skal inn i TU2 modulen. I følge Graupner skal dette ikke være endret, men det fungerer heller ikke som før ser det ut til (har testet 2 stk TU2 moduler).

    Jeg har tidligere tatt PPM signalet fra den innerste pinnen på DSC kontakten (merket med 1 i tegningen). Dette gir ikke kontakt mellom radio og TU2, men TU2 modulen binder fint med mottakeren. Så det hjelper meg fint lite.

    Vedlagt bilde av kretskortet. Den gule ledningen skal ha PPM signal, rød (+) og sort (-). Noen som har noen gode forslag?

    Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	630058

    Takk.
    TMFK/CMFK
    Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
    CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
    Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
    Indoor Elanor 2015, Clik NG
    EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
    Freestyler 3, Ocelot

  • #2
    Fungerte det slik som på bildet før? Jeg ser av de Tyske forumene at ppm-signalet på mx-24 ikke er like stort som på de andre Graupnerradioene, og at de derfor må bruke en pull-up motstand på 10k-100k mellom ppm og +.
    Har du tilgang til oscilloskop kan du jo bare lete til du finner signalet. Det bør jo ligge på en av pinnene til modulen også.

    Comment


    • #3
      Ja, det fungerte ca slik i 2 år uten problemer (Jeg glemte jo å ta bilde av den originale installasjonen før jeg sendte den inn til HOTT oppgradering, men det var jeg som gjorde den opprinnelig, og den var mot DSC signal pinnen er jeg 99% sikker på - blir bare usikker fordi det ikke fungerer nå). Ser ut som jeg må finne noen med oscilloskop for å finne ut av dette.

      Hvor får man kjøpt en pull-up motstand?
      TMFK/CMFK
      Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
      CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
      Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
      Indoor Elanor 2015, Clik NG
      EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
      Freestyler 3, Ocelot

      Comment


      • #4
        Motstanden har bare navn etter funksjonen sin, og hvilken som helst vanlig motstand med passe verdi vil gjøre nytten. Spør på nærmeste radio/tv verksted, eller på elektrolinja på en yrkesskole. The Basics - Very Basic Circuits

        Comment


        • #5
          Da har jeg fått hjelp til å måle litt med et oscilloskop på midtre pinnen på DSC utgangen (som jeg har loddet på).

          PPM signalet ser helt perfekt ut. 4 volt stabilt med en amplityde på ca 1,5v. Dvs at det varierer mellom 4 og 5.5 volt på dette punktet. Alle kanaler og kanalskiller på 0,3ms ser bra ut.

          Så vidt jeg vet (korriger meg gjerne) så er dette et helt riktig og forventet PPM signal, om Jeti Duplex Tu2 modulen burde kunne forstå uten problemer.

          Nå har jeg prøvd 2 Tu2 moduler, en gammel og en ny. Begge piper 3 pip etterhverandre, som er tegnet på at den ikke skjønner PPM signalet. Så konklusjonen min hittil nå er: MX-24n og PPM er helt perfekt. Det må være noe galt med begge Jeti TU2 modulene..............


          Hmmmm. Må i tenkeboksen nå.
          TMFK/CMFK
          Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
          CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
          Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
          Indoor Elanor 2015, Clik NG
          EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
          Freestyler 3, Ocelot

          Comment


          • #6
            Da har jeg fått det til å fungere igjen. "PPM" Signalet på DSC porten fungerer ikke lenger, det må være noe Graupner har endret under oppgradering til HOTT.

            Men det var et gyldig PPM signal på pinnene til modulen - dvs et som TU2 modulen gjenkjente. Jeg har ikke fått målt dette med oscilloscop og sammenliknet med DSC signalet ennå, men jeg skal gjøre det.

            På nedre modulkontakt, sett innenfra kretskortet på senderen.
            01 02 03 04 05 06-07 --->Pin 06 og 07 er knyttet sammen og har PPM Signal som TU2 gjenkjenner. 

            08 09 10 11 12 13 14

            Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Views:	1
Size:	102.8 KB
ID:	582723
            Click image for larger version

Name:	DSC_0005.jpg
Views:	1
Size:	123.4 KB
ID:	582724

            Da er installasjonen tilbake til sitt gode gamle.

            Merk av bildene (sett bakfra):
            - Gul ledning = PPM
            - Jeti Duplex TU2 Passer i toppen av senderen under antennen (Men da må buzzer loddes av og gjøres ekstern og høyre ben på for å feste kretskortet i senderen må ofres)
            - På høyre side er det boret montert en minijack hunn kontakt for tilkobling til hodetelefoner (istedenfor intern buzzer)
            - På venstre side er det boret montert en minijack hunn kontakt for tilkobling til JetiBox min (Snart profi
            - 2.4Ghz antennen er montert i hullet til den originale 35Mhz antennen.
            - Jeg flyr uten noen modul bak i senderen da jeg ikke har annet enn Jeti Duplex utstyr.
            Dette gir en svært ryddig installasjon med alle muligheter også når senderen er skrudd sammen igjen.

            Dette oppsettet har fungert perfekt i over 2 år.
            TMFK/CMFK
            Jeti DC-24, JR DSX9 DSM2
            CARF Tucano Turboprop JetCat SPT5 V3 Turbin, C&C MB339
            Align T-rex 600PRO perf boost m/Ikon, Brain V2, 470M m/Beastx
            Indoor Elanor 2015, Clik NG
            EF Laser 60", TAFT Viper, T-28
            Freestyler 3, Ocelot

            Comment

            Working...
            X