Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba, hva skal man velge?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba, hva skal man velge?

    Har bestemt meg for å gå over til Futaba nå.
    Og da er mulighetene enten

    Futaba 8Fg
    Futaba 10
    Futaba 12FG

    Jeg heller mest mot 12FG siden den har minnekort og 12kanaler.
    Men jeg har ingen erfaring med Futaba, så det hadde vært fint med innspill.

    Skal bestille fra Towerhobbies.


    Sent from my GT-P1000 using Tapatalk
    Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
    Harstad MFK

    Futaba 12FG

    ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
    Slick 360 | Elektrokonvertert
    ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
    Phoenix Decathlon | ASP.70
    Hexacopter

  • #2
    Mest radio for pengene er 8fg da denne nå i likhet med 12fg har 12+2 kanaler. Eller du kan ha litt is i magen og vente til både 8 og 12fg kommer i telemetriversjoner. Ryktene sier Ila. 2012.

    Et annet alternativ er brukt 14mz fra rcmarked til ca 7000.-
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

    Comment


    • #3
      Er jo fri for radio, så kan egentlig ikke vente, også er det vel kanskje lurt og kjøpe en radio som har vært på marked en stund, sånn at
      alle feil er funnet og rettet opp i.

      Det eneste jeg ser med 8FG er at den har jo "bare" 8 brytere, de andre kanalene er jo bare digitale eller hva man skal kalle det.
      I tillegg får jeg en 12FG for 5400kr inkl en 14ch og en 7ch mottaker inkl frakt og moms.

      Også har man jo 10 kanalern også, den havner på 3800kr inkl 2 mottakere, frakt og moms.
      Men 12FG er vel en bedre radio med flere muligheter enn 10C?
      Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
      Harstad MFK

      Futaba 12FG

      ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
      Slick 360 | Elektrokonvertert
      ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
      Phoenix Decathlon | ASP.70
      Hexacopter

      Comment


      • #4
        12FG er i en helt annen klasse enn 10C og 8FG. 12FG har samme stikker og potmeter som 14MZ og 12MZ. Jeg har skrudd opp en
        10C for å bytte stikkefjærer og den har samme simple innmat som gamle 9C. 12FG står på listen over sendere som kan oppgraderes til telemetri når det kommer.

        Jeg har fløyet med og programmert på alle senderene jeg nevner ovenfor og 12FG er absolutt å anbefale. Et alternativ hvis du liker pultradioer har Robbe en pultutgave av 12FG som heter FX30.

        Henning

        Comment


        • #5
          Da ble det Futaba 12FG, havnet på 4800kr inkl 2 mottakere, RealFlight G6 update og frakt, så kommer jo momsen i tillegg.

          Har hatt stort radioforbruk dette året, har hatt dette blir den tredje radioen jeg har iår, og håper det blir leeenge,
          har heller aldri vært noe Futaba fan, men klarte ikke å holde igjen nå, hehe
          Mvh Jon Martin Johansen |Tlf: 94977980| Min hjemmeside: Modellflyger1 - Jon Martin
          Harstad MFK

          Futaba 12FG

          ExtremeFlight Yak 54 110" | 3W 110iB2 CS |
          Slick 360 | Elektrokonvertert
          ExtremeFlight Edge 540T EXP 48"
          Phoenix Decathlon | ASP.70
          Hexacopter

          Comment


          • #6
            Ifølge en pdf fra Robbe som ble postet på rcgroups for en stund siden, er 8FG en av radioene som kommer til å få telemetristøtte via en firmwareoppgradering. Hardwaren har allerede støtte for telemetri. Man må selvsagt bytte ut mottakeren.

            Det er muuulig at det samme gjelder 12FG. Det gjelder iallefall kun de nyeste. De andre trenger en tilleggsmodul som skrus på toppen av radioen.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

            Anything worth doing is worth overdoing!

            Comment


            • #7
              Godt valg. Har også en 12FG, og er veldig fornøyd. Ikke minst fordi den har mulighet for Spektrum modul, og jeg derfor også får tilgang til mange BNF leker.
              Last edited by orjanp; 14-11-11, 06:53.
              Ørjan Pettersen
              Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

              Comment


              • #8
                Originally posted by orjanp View Post
                Godt valg. Har også en 12FG, og er veldig fornøyd. Ikke minst fordi den har mulighet for Spectrum modul, og jeg derfor også får tilgang til mange BNF leker.
                Hvilken spektrum modul passer i den da?.
                Har virkelig lurt på ka jeg skulle gjøre da jeg har løst å prøve det lille mcpx heliet som er bind og fly DSM2.

                Ellers er jeg fornøyd med 12FG og tror ikke det skulle mangle noe på meny og prog man skulle trenge.
                Men noen har hatt trøbbel med at stikkene ikke har vært helt i senter i monitor menyen, inkl min.
                Men jeg skrudde den bare opp og justerte på potmeteret så blei den tipp topp.
                ​​​Kim-Arne

                Comment


                • #9
                  Er kjempefornøyd med min Fg 12 2.4 ghz... passe tung , passe stor slik at den ligger så godt i henda når man flyr og alt av muligheter uansett om du flyr heli ,seil eller store bensinfly og bedre føling med stikkene da de er i samme klasse som 12z og 14 mz .
                  Eneste minuset er at det ikke er montert bakgunnslys.....men det er lett å fixe med et led display .
                  Øyvind

                  www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                  Comment


                  • #10
                    Etter hva jeg har lest rundt omkring, så fungerer visstnok både DM8 og DM9 til 12FG.

                    Jeg har DM9.

                    Eneste problemet jeg har støtt på er at den ikke klikker på plass bak på radioen. Jeg løste det med en Dremel. Slipte ned kanten rundt modulen. Relativt enkelt, og nå sitter den skikkelig fast. Skulle du ønske bilde for nærmere beskrivelse, er det bare å gi beskjed.

                    Dem fører både DM8 og DM9, men det er bare DM8 som er på lager ser det ut som.

                    Esprit Model 321.729.4287 - Transmitter RF Modules
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by orjanp View Post
                      Etter hva jeg har lest rundt omkring, så fungerer visstnok både DM8 og DM9 til 12FG.

                      Jeg har DM9.

                      Eneste problemet jeg har støtt på er at den ikke klikker på plass bak på radioen. Jeg løste det med en Dremel. Slipte ned kanten rundt modulen. Relativt enkelt, og nå sitter den skikkelig fast. Skulle du ønske bilde for nærmere beskrivelse, er det bare å gi beskjed.

                      Dem fører både DM8 og DM9, men det er bare DM8 som er på lager ser det ut som.

                      Esprit Model 321.729.4287 - Transmitter RF Modules
                      Okei takk for det. Det var veldig bra at det går å gjøre det på den måten,da kan man jo bruke radioen man har til sånne leker og. Trodde jeg måtte kjøpe en extra radio for å benytte sånne ting, så no kan eg bare ønske meg en mcpx under juletreet
                      ​​​Kim-Arne

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Grumpy
                        Hei, vær ops på at du kjøper et merke som vel må ha verdens dårligste service, i alle fall her i norden, 3 eller 4 gang min 14MZ er på service nå, og det tar laang tid hver gang. Regn med en måned eller mer.
                        Når 18MZ kommer skal nå jeg i hvertfall kjøpe den i utlandet, er 100% (nesten) sikker på at det går raskere å sende radioen til fjerne østen med et eller annet ekspressfirma og få den reparert enn det tar her hjemme.
                        2000 kr skulle de ha for å skifte potmetrene som har vært problemet hele tiden.
                        Javel... Da regner jeg med at du med sikkerhet kan si at andre merker har bedre service, ellers er det jo samma fanken!
                        Terje Pedersen

                        Indre Østfold Modellflyklubb

                        91399490

                        Comment


                        • #13
                          Er hjelpefornøyd med min T10CP, ALDRI problemer så lenge du behandler den riktig. Har gått over til nesten bare FASST og det bare funker............

                          Comment

                          Working...
                          X