Etter at jeg fikk meg slik sendervott som jeg kan ha både radio og hender inni har vinterflyging blit bare mer og mer moro. Motorene både glow og bensin trives jo også svært godt når det blir kalt og yter knalbra når kvikksølvet kryper ned i graderstokken. Men så til spørsmålet hvilke batteri greier seg best i kulden. Jeg bruker i dag både NiMh og LiFe batterier til mottaker og tenning og har forsåvit ikke hat noen problemer men tenkte dette kansje var noe en burde vurdere med fremtidige batterivalg da jeg ønsker og kunne fly selv om det er -20°C.
Unconfigured Ad
Collapse
Beste batteri til bruk i kulde
Collapse
X
-
Etter at jeg fikk meg slik sendervott som jeg kan ha både radio og hender inni har vinterflyging blit bare mer og mer moro. Motorene både glow og bensin trives jo også svært godt når det blir kalt og yter knalbra når kvikksølvet kryper ned i graderstokken. Men så til spørsmålet hvilke batteri greier seg best i kulden. Jeg bruker i dag både NiMh og LiFe batterier til mottaker og tenning og har forsåvit ikke hat noen problemer men tenkte dette kansje var noe en burde vurdere med fremtidige batterivalg da jeg ønsker og kunne fly selv om det er -20°C.
NIMH har vel kanskje blitt litt bedre i kulde, men ikke å anbefale under 0 grader.
Jeg testet A123(LiFe) 2S1100mAh ved å legge dem i fryseboksen i -20 i noen timer for så å sette dem rett på utlading med 1A belastning. Det var ikke store forskjellen sammenliknet med batterier i +20. Nå skal det sies at jeg har hatt tre mottagerpakker med originale A123 celler og alle tre pakkene har hatt en celle som ikke klarer å holde på spenningen. Pakken har vart ca 10 turer så A123/Life holder jeg meg lang fra.
Lipo har jeg brukt som mottakerpakker ned til -5 grader. Nå har jeg kuttet ut viberasjonsmotorer og fly kun elektro med BEC på vinterstid. Skulle jeg valg mottagerpakke for temperaturer under -5 hadde det blitt gode gamle NiCad fra Sanyo. Bruk 5 celler og regulator ned til 5,7 volt.
Hvis du reduserer kjølingen på vinteren med å trekke noe tjukke strips rundt toppen på motoren får de mer krefter da motoren går med riktigere temperatur. (mer lik det som er på sommeren)
Det var min anbefaling
Henning -
Jeg bruker bare A123 pakker til mottager. Kjøper cellene løst, og lodder selv. Jeg lager alltid pakkene med balanseringskabel, og balanserer pakkene en gang i blandt. Jeg har så langt bare hatt positive erfaringer med A123.Last edited by larshkj; 24-01-12, 12:37.Lars Henrik Kjølberg
http://www.flickr.com/photos/larshkj/
Klubber:
Jets of Norway
Nittedal modellflyklubbComment
-
Ja da blir det nokk og fortsette overgangen jeg har startet fra NiMh til LiPo. Får bastille noen flere slike og teste skikkelig. HobbyKing R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 2500mAh 6.6V 5C LiFePo4 Receiver PackComment
-
De Hobbyking Life-pakkene har fått litt varierte tilbakemeldinger. Jeg ville enten bestillt løse A123 pakker fra HK, eller valgt et mer kjent merke som Hyperion.
Mvh/Brg
Lars Henrik Kjølberg
Sent from my iPhone using TapatalkLars Henrik Kjølberg
http://www.flickr.com/photos/larshkj/
Klubber:
Jets of Norway
Nittedal modellflyklubbComment
-
MERK: alle batterityper mister kapasitet og spenning i kulde. Sørg for at du har veldig god sikkerhetsmargin.Last edited by Biplan; 24-01-12, 17:57.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyereComment
-
Måtte gjøre en liten test. Ladett opp et slikt NiMh batteri. 4,8V 2000mAh - Bronto RX Pack - Ni-Mh - elefun.no - Radiostyrt hobby Og et slikt NiFe batteri .http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ehouse_.htmlog la dem i fryseren - 24 grade. NiMh batteriet klarte kun 1,8A før spenningen falt under 4V mens LiFe battriet leverte 5A (max uladingsstrømm på min lade) og spenningen falt til 4,3V.
Alså er LiFe best av disse.Last edited by bardp; 25-01-12, 16:01.Comment
-
Interessant med test. Jeg har merket meg at mindre LIPO fungerer dårlig i kulde. Var ute en kald dag med en mini glider med Hyperion 2s 240 mAh. Og det var ikke mange runder i den kalde luften, før det ble dårlig respons.Last edited by ArneH; 25-01-12, 19:36.Vennlig Hilsen
Arne Husby
Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment