Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 12FG?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba 12FG?

    Har i dag en 10C 2.4.
    Er det noe poeng å bytte til 12FG?

    Jeg hater Y-kabler og sånt. Liker at alt har hver sin kanal osv.
    Tom I. Arntsen

  • #2
    Jeg byttet nettopp fra 10C til 12FG, og bytter ikke tilbake.
    Mye bedre å holde i, og mange flere muligheter. Mulighet til å sette opp servoer i alle retninger
    FGn er litt tyngre å programmere, men det er fordi den har noen flere valg. Ikke noe problem, bare ett pluss.
    Det eneste negative med FGn er at det ikke er lys i displayet, men det finnes det guider på hvordan en gjør det.
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

    Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

    Comment


    • #3
      Nå vet ikke jeg om du vurderer ny eller brukt 12FG, men skal du først bytte til en brukt radio, så hadde jeg uten tvil gått for en 14MZ som har vært på service. Har sett de nede i 6000,- rett fra service.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

      Comment


      • #4
        Jeg tenkte å handle nytt. Og er det ikke mye tull med 14Mz da?

        Ser for øvrig du har bestillt EMHW.. crazy =)
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Det som har vært kritisert med 14MZ har vært potmetere og touch-skjerm. Hvis en radio har vært inne til service skal både potmetere og skjerm ha blitt byttet. Men hvis du skal ha nytt, så er vel differansen mellom 14 og 18MZ for liten til at man kan forsvare å kjøpe 14MZ. Hvis du primært ser etter en Futaba-radio med 14 kanaler (12+2), men ikke trenger kurver og mikser fra en annen verden, så kommer du ikke forbi 8FG-Super. MYE radio for pengene. Men kanskje ikke så stor "må-ha-faktor" grunnet plastfølelse etc.

          Pittsen blir CRAZY, ja Ligger og venter på meg i Oslo! Får den vel til helgen. Da blir det ny tråd og bilder!
          Med vennlig hilsen
          Johannes Gjessing GMFK
          || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

          Comment


          • #6
            Hei,

            Jeg har flydd med 12FG siden den kom. Ingen tvil om at dette er en god radio - men jeg tror/håper at det ikke er så lenge til vi ser en ny radio som tar over for 12FG.

            Jeg har ikke hørt noe - men alt tilsier vel at Futaba skal komme med en erstatter med Telemetri mm.
            - Erik -

            ------------------------------------------
            Logo 600SX + 6003D
            Logo 400SE

            Futaba 18MZ

            Comment


            • #7
              Så jeg burde vente litt?
              Tom I. Arntsen

              Comment


              • #8
                Hei Erik. Jeg er over middels interessert i radioer og nyheter rundt dette. Leser tyske Futaba-Forum.net hvor det er et par stykker med tilknytning til Robbe/Futaba. Også ifølge Robbe sin katalog for 2012 er det lite som tyder på en helt ny 12/14-kanals radio med telemetri innebygget. Vet at mange ønsker seg en radio med 12/14 kanaler, telemetri, og en prislapp på rundt 7-8000. Men sålangt tyder det meste på at Futaba pusher sin eksterne Wifi-løsning +Android/iPhone eller eksterne display-løsning til alle Fasst-radioer med unntak av 18MZ. Det tok også lang tid fra 18MZ ble "teaset" til den faktisk var å finne i de norske hjem. Så jeg blir MEGET overrasket om noen av oss får holde en ny 12/14FG med telemetri i hånda i løpet av 2012. Så da koker det ned til hva man har tålmodighet til. Et alternativ er jo en rimelig 8FG for å slippe y-kabler frem til dagen man får en ny 12FG variant, og så bytte igjen da. Men tenk så på at den dagen en ny 12FG kommer, så er sikkert ikke en "gammel" 8FG uten telemetri det letteste å kvitte seg med på bruktmarkedet uten å tape relativt sett mye. Men radioen får du jo til 3500, så taper man 2000 på "vente-prosjektet", så er det jo kanskje akseptabelt. Xillian har jo også en 10C å selge, og en slant bør han jo få for denne også.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK
                || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

                Comment


                • #9
                  *Hvis du absolutt ikkje må ha telemetrien på skjermen på sendern, å heller klare deg me en extra dupedings(telefon/telemetriskjerm) så e nok 12FG ett knall valg.
                  Hvis d e blingfaktoren... så kommer du så utrulig mye billligere ut av d, at du har så mye penger til overs at du kan sikkert gull, sølv eller krom belegge en 12FG.... Da plir d bling faktor, den blir no i allfall å skinne i sola

                  Når d gjelder flyvinga di Xilian så kan eg ikkje uttale meg, eg veit no at eg skal heller bruke penge på fly enn radio.
                  Flyferdigheten mine står ikkje i stil te en radio på 18000 !!
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by xilian View Post
                    Har i dag en 10C 2.4.
                    Er det noe poeng å bytte til 12FG?

                    Jeg hater Y-kabler og sånt. Liker at alt har hver sin kanal osv.
                    Du kan sjekke her hva som er forskjell på de radioene og finne ut hva du savner el har bruk for. Kjenner ikke til 10c men bruker 12fg selv og jeg har ikke manglet noe enda på den. Synes Funktion menyen er helt super da man kan sette opp kanalene akkurat slik man vil.

                    Futaba® Radio System Feature Comparison
                    ​​​Kim-Arne

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=Aviator;309877]Hvis du absolutt ikkje må ha telemetrien[quote]
                      Nei, telemetri har jeg lite behov for. Flyr jo bare bensinkråker.

                      Originally posted by Aviator View Post
                      Flyferdigheten mine står ikkje i stil te en radio på 18000 !!
                      Så du synes jeg skal kjøpe meg en 6EX i stedet???

                      Originally posted by coolpex View Post
                      Du kan sjekke her hva som er forskjell på de radioene og finne ut hva du savner el har bruk for. Kjenner ikke til 10c men bruker 12fg selv og jeg har ikke manglet noe enda på den. Synes Funktion menyen er helt super da man kan sette opp kanalene akkurat slik man vil.
                      Kjekk url! Enda mer klar for 12FG nå merker jeg. Og det er som du sier mulighet for å sette kanaler hvor man vil osv.

                      Originally posted by johanngj View Post
                      Xillian har jo også en 10C å selge, og en slant bør han jo få for denne også.
                      Klart.. Blir jeg sponsa med en 18MZ sier jeg ja, men det er like sannsynlig som at Drammensfjorden tar fyr til helga...
                      10C vurderer jeg å beholde som backup og trainer faktisk
                      Men da har jeg vel en 7C jeg kan selge...
                      Tom I. Arntsen

                      Comment


                      • #12


                        Er jo et alternativ i den prisklasse, mulig den ca tusenlappen kan være verdt det, ikke vet jeg.
                        Men den største forskjell er vel kanskje joystick å mindre plast.
                        ​​​Kim-Arne

                        Comment


                        • #13
                          Jeg er iallefall uberfornøyd med min 12FG. Ikke minst så kan jeg bare plugge inn en spektrummodul på baksiden og ha tilgang til en mengde morsomt.

                          12Z har vel den fordelen at den har lipobatteri og lys i skjermen dersom jeg ikke tar feil.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Fikk litt lyst på den 12z'n................................noen som vil ha en pen 10c med et par hundre timer på seg for ca 7000?














                            Comment


                            • #15
                              [QUOTE=xilian;309879][QUOTE=Aviator;309877]Hvis du absolutt ikkje må ha telemetrien

                              Så du synes jeg skal kjøpe meg en 6EX i stedet???
                              Nei d va ikkje d eg sa... Snakka no for min del.
                              Eg gikk fra 9C te 12FG siden trengte noen extra kanaler.
                              Men d e en knall radio. Skulle gjerne ønske at d va ett gear/door program sånn at man slipp en extra duppeditt i flyet.
                              Går sikkert å lage en mix med forsinkelser å sånn men...
                              Svein Roe
                              ----------------
                              Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                              Boomerang Sprint - Simjet 2250
                              Starfire II P-60
                              C-arf Extra 2,3 - DA 50
                              EF Extra 91" - DA 60
                              EF Edge 48"
                              Ventus 4m
                              Mini Nyx

                              Comment

                              Working...
                              X