Unconfigured Ad

Collapse

Endelig oppgradere til 2.4 GHz, men til hva?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GeirH
    • Sep 2011
    • 13

Endelig oppgradere til 2.4 GHz, men til hva?

Hei, som titteleen sier, jeg skal kjøpe ny sender, men er usikker på hva.
    Hadde egentlig bestemt meg for Spectrum DX8 pga telemetri, men leser i diverse fora om software feil og loss of contact.

Jeg ønsker meg en fremskrtittsrettet sender med høy grad av påltelighet.
    Noen forslag?
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Jeti, HoTT, Futaba, JR, Multiplex...
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• jijohans
      • Dec 2005
      • 1169

Kjøpte Mc22 Hott, angrer ikke et sekund på det. Telemetri rett i displayet, uante utbyggings muligheter av sender . Samt vanvitig bra support og service hos Thorbjørn på Rc-seilfly...
      -Jim Johansen-
      Flyklart:
      Sebart Angel 50evo, Stratair Raketenwurm 4b, Compact Wizard
      Under construction:
      Stratair Hurricane, Speedfire 2, Mini Ellipse, Sig Samurai, Backfire

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Her kommer du til å få svar i fra alle som har forskjellige typer. Derfor finnes det bare et bra merke og det er futaba, og det er fordi jeg syns det .

Seriøst så hadde jeg valgt futaba eller JR, men det er min mening

Comment

• thor_no
          • Feb 2009
          • 296

det finnes masse små og mellomstore modeller ferdig utrustet med dsm2 teknologi. hvis slike er av interesse ville jeg valgt noe som går til disse, dvs. spektrum eller jr. futaba har jo alltid vært bra men funker ikke til dsm2 så vidt jeg vet....

Comment

• kristianwest
            • May 2011
            • 1769

Hva skal du fly med radioen da?

Jeg flyr (heli) med Spektrum DX8, og har ikke merket noe til problemer. Tror de har klart å luke ut trøbbelet, slik at om du kjøper en ny på butikken nå tror i alle fall jeg at det er trygt. Men den må du jo føle på selv, så klart. Jeg var skeptisk, men lot den få en mulighet, rett og slett fordi tilgjengeligheten og utvalget på produkter er upåklagelig. Foreløpig er jeg godt fornøyd.

Når det er sagt sikler jeg litt på en JR XG8. Det er rett og slett fordi jeg syns det er utrolig god å holde i, flere hakk bedre enn DX8'n. Det nye DMSS-systemet til JR har jeg også veldig tro på. Men dette blir jo også smak, behag og personlige preferanser.
            Kristian Westgård
            Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
            — Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

Originally posted by thor_no
              (...)noe som går til disse, dvs. spektrum eller jr.
              Bare pass på at du i så fall kjøper en JR-radio med DMS. Det nye DMSS-systemet går ikke sammen med DMS-mottakere.
              Kristian Westgård
              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Guest

#8 Unapproved
                Nå får man også system til futaba og alle andre radioer så man kan fly de små modellene som har vært beregnet på spektrum.
                Men disse mottagerene må bestilles i usa
                Ligger en annonsebanner på FG og det er en liten tråd der om det også.

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Tx-R™ - Transmitter-Ready Home Page

Comment

• kristianwest
                    • May 2011
                    • 1769

Noen som har prøvd dette på JR DMSS eller? Det står at det praktisk talt funker på alle systemer, men ingen av JRs nye radioer står oppført i kompatibilitetslista....
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      Tviler på at noen i Norge har testet dette da det bare er kort tid siden det ble annonsert på FG.
                      Men vil jo tro det funker på JR's nye også. Send dem en mail og del svaret med oss

Comment

• kristianwest
                        • May 2011
                        • 1769

Oppfordring fulgt og epost sendt!
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• farmann
                          • Mar 2010
                          • 918

Enig med anders e.
                          Futaba FASST eller JR koster litt mer men har et mer rubust system. Risikoen for å bli "skutt ned" når mobilen din ringer er mindre enn DMS systemet synes jeg teller.

Comment

• Biplan
                            • Apr 2008
                            • 903

Dersom du har en sender med modul kan den lett byttes til 2,4GHz. Største fordelen med dette er at du beholder programmeringen for de forskjellige modellene hvis du har en komputerradio fra før. Jeg har byttet modul på Futaba FP-T7FG/K senderen min fra 1981. http://www.modellflynytt.no/thread28739.html

Overføring:
                            Det er to måter som de forskjellige produsentene bruker for å overføre signalene på 2,4GhZ-båndet.

1. Frekvens-hopping vil si at radioen sender på mange forskjellige frekvenser, men bare én i gangen. Mottakeren hopper etter. Futaba og JR har vel alltid brukt dette systemet og andre produsenter ser ut til å bytte til dette systemet etter hvert, f.eks Spektrum DSM-X.

2. Spredt spektrum vil si at radioen finner to forskjellige frekvenser i 2,4GHz-båndet som ikke er i bruk og holder seg til disse to frekvensene til senderen skrus av. Bl.a. Spektrum DSM og DSM2 benytter dette systemet.

Felles for begge systemene er at hver sender har et unikt gjengkjenningssignal. Dette kjenner vi fra Simprop radioer fra 1980-tallet i 35MHz-båndet. Det er dette som gjør at hver mottaker må "bindes" til din sender. Du kan binde flere mottakere til samme sender.

Enkelte av de beste senderne har like mange gjenkjenningssignaler som antall modeller man kan programmere inn og dermed en ekstra sikkerhet mot å stille inn feil modell på senderen. Vi har hørt flere historier om de som har forsøkt å fly en vanlig modell mens en delta- eller Vhale-modell er valgt i senderen.

Rekkevidde:
                            Tradisjonellt er vi vant til at det er mer enn nok rekkevidde på alle radioer.

2,4GHz systemet ble opprinnelig laget for trådløs kommunikasjon på noen få meter, f.eks fra modem til PC eller til trådløst tastur og mus. "Park flyer" radioer har lav sendereffekt, små, billige sendere og lite følsomme mottakere og rekkevidden er bare noen få hundre meter. Det finnes også "park flyer" mottakere til sendere med full effekt. "Full range" mottakere har full rekkevidde bare når de brukes sammen med en sender med full effekt. Det har i det siste kommet mottakere med en rekkevidde som ligger et sted mellom park flyer og full range.

2,4GHz oppfører seg som lysstråler:
                            Med 35Mhz radioene kunne vi fly bak et tre, bak klubbhuset eller lignende uten å miste kontrollen fordi 35MHz oppfører seg som lydbølger.

2,4GHz oppfører seg som lys og vi kan derfor miste kontrollen når mottakeren i flyet kommer i radioskygge. En person som står mellom senderen og flyet skaper radioskygge. Det gjør også ting av karbonfiber og metall, også batteriet og motoren.

Antenna er retningsvirkende:
                            For å beholde kontrollen over lange avstander brukes to mottakerantenner som står i rett vinkel på hverandre. Noen mottakere har to antenner (2 stk 2 cm lange ledninger), mens andre (park flyermottakere) har én antenne og ett jordplan. Noen mottakere har mulighet for å koble til en eller to ekstra mottakerenheter (satelitt) med egen antenne.

Håper dette hjelper deg til å velge. Alle merker kan få radiosvikt, men som jeg prøver å forklare så er det ikke alltid merket sin feil.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

Comment

• bjeff
                              • Jul 2007
                              • 2010

Jeg går mer og mer over til Graupner HoTT av ulike årsaker, blant annet økonomi, men bruker fortsatt Spektrum og Futaba (35 mhz) til mye. Alle de etablerte merkene er mer enn sikre nok for normal bruk, selv parkflyer-mottakerne vil i praksis være trygge i de fleste modeller. 2.4 ghz har markant lavere rekkevidde enn gode 35-systemer, men det er kun relevant mht FPV. Basert på mine erfaringer, vil jeg si at det ikke er mulig å fly ut av signalområde med 2.4 ghz dersom man ser flyet fra bakken og man ikke har antennene inni karbon på alle kanter. Basert på mine erfaringer er det aldri kritisk med Spektrum (EU DX6i og US DX7 og AR 7000) før rundt 1 km (minimum 100 meter opp i mine forsøk), men da kan det bli trøbbel avhengig av atmosfæriske forhold og lokale forstyrrelser. Med HoTT virker det som det er trygt å fly ut til ca 1.3 km (minimum 70 meter opp i mine forsøk) før det blir kritisk under dårlige forhold (EU MX-20 og GR-16). Dette er basert på mange hundre flyginger der jeg flyr utover det som er normalt bruksområde.

Disse to videoene viser at mye av det som blir sagt og skrevet om 2.4 er basert på myter:

Her har jeg det morsomt med den aller simpleste Spektrum-mottakeren i den lokale baren, og flyr ned i en kjeller:

Her er vi inne i det lokale kjøpesenteret med det samme utstyret og tester hvordan blyglass, betong, stål og aluminium påvirker forholdene:
                              Anders Eiebakke
                              90078513

Comment

Working...