Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hott sendermodul - antennefeste mot printplate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hott sendermodul - antennefeste mot printplate

    Har oppgradert min MC 22 S til HOTT. Utrolig enkelt å gjøre, tok vel 30 min inklusive montering av Smart-Box. I instruksjonen så står det at man bør sikre antenneledningsfeste mot printplaten med lim for å sikre at det ikke løsner.

    Hva slags lim skal man bruke her?
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

  • #2
    smeltelim kanskje ??
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre


    Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

    Comment


    • #3
      Hei Espen
      Det du IKKE må bruke er silikon med eddiksyre basert herding (lukter eddik)
      Elers så må vel en dash med UHU-POR gjøre jobben?
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Som O.F. sier UHU-por kan brukes, dette gir en binding som er litt fleksibel men allikevel fungerer utmerket. UHU-Por lar seg også relativ enkelt fjernes hvis man må utføre en reparasjon etc.
        En mer permanent løsning er vanlig tykk CA, denne blir beinhard og fester nesten 100% til det meste, men ulempen er at det er noe dritt å rense hvis man må lodde / reparere.
        Du kan også bruke andre typer universal lim, det meste vil gjøre nytten med sjekk om den fester seg på kabel/print.
        Hvis tingene som skal festes ikke blir varme så funker smelte-lim også helt utmerket.

        Men husk - hele kortet trenger ikke å bade i lim - en liten klatt på printet som trekkes rundt ledningen holder lenge.

        Har reparert en del mottakermoduler som har mistet antennene - etter at de har fått en ny antenne trekker jeg på en tynn krympeslage på antennekabelen, denne skal være så tynn at den akkurat går utenpå antenna før krymping.
        Denne krympen sammen med limingen gi en mye mer stabilt feste mot selve printet men også inn mot mottaker huset/boksen.
        Last edited by Quadrocopter; 11-05-12, 22:49.

        Comment


        • #5
          Jeg byttet HOTT modul på mx24'n min for ikke lenge sia. Er det egentlig nødvendig å sikre antenna med lim? den gikk jo ganske tungt på i utgangspunktet.kan man evt bruke en dråpe tynn rød CA?
          Ole Kr Follstad

          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
          EF Extra 300 60"
          EF Extra 300 104" Eme120
          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
          ESM Bearcat, NGH 38cc
          Phoenix p51D Mustang, Dle55
          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
          Hangar 9 Piper cub 1\4
          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

          Comment


          • #6
            Ikke bruk tynn - den har en tendens til å trekke inn over alt og kan fort legge seg som en isolasjon på kontaktflatene inne i selve pluggen.

            Edit:
            Middels tykk eller tykk fungerer greit som plugg/kontakt lås.
            Last edited by Quadrocopter; 11-05-12, 21:05.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Quadrocopter View Post
              Ikke bruk tynn - den har en tendens til å trekke inn over alt og kan for legge seg som en isolasjon på kontaktflatene inne i selve pluggen.
              ok, skjønner. tror jeg dropper lim på min
              Ole Kr Follstad

              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
              EF Extra 300 60"
              EF Extra 300 104" Eme120
              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
              ESM Bearcat, NGH 38cc
              Phoenix p51D Mustang, Dle55
              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
              Hangar 9 Piper cub 1\4
              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

              Comment


              • #8
                Jeg brukte smeltelim. Jeg tok også å laget kontakten en liten tanke strammere ved å klemme den litt mellom fingrene (forsiktig!!) før jeg smekket den på. Det er også viktig å sjekke at kabelen ikke vrir seg av når du snur modulet for å skru det fast.
                MVH

                Jon Gunnar Wold

                Comment


                • #9
                  Det er ikke meningen at det er selve kontakten som bør festes, men antennekablen som bør sikres med en strekkavlastning i form av en fleksibel limdott, litt ved siden av antennekontakten.
                  I følge Graupner så er den vanligste feilkilden på ombygde modulsendere, at antenne kablen blir beveget på, og får litt dårlig kontakt.
                  Thorbjørn.

                  Comment

                  Working...
                  X