Her kommer det naturligvis an på hva man skal bruke dem til. Men jeg tenker på tilfeller hvor man ønsker så raske servoer som mulig, f.eks 3D heli og 3D fly. Hvor går grensen for hvor man kan merke forskjell. Hører noen klager på at Futaba ikke lager raske nok servoer (unntatt heli haleservoer), dvs under 0,1 sek. Men det er kanskje fordi det ikke er mulig å merke forskjell?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hvor raske servoer har man nytte av?
Collapse
X
-
Jeg har tidligere lest at Kyle Dahl ikke merket forskjell nå han kjørte Jr 8717 på 4,8V (0,09) kontra 6V (0,06)! Hva vi mer normale flygere merker forskjellen på tør jeg ikke si noe om.
Det som de fleste er enige om er at servoen sentrerer bra og at det ikke blir mye slark.- Erik -
------------------------------------------
Logo 600SX + 6003D
Logo 400SE
Futaba 18MZ
Comment
-
Ola Flemming har testet noen servoer her: Servo test results
Produsentens oppgitte hastighet er uten belastning.
Legg merke til at når man belaster servoen går hastigheten ned. Tildels betydelig.
Det gjør det jo litt komplisert og velge da.
En " 0.2 sec, 4 kg/cm " kan i praksis være raskere enn " 0.1 sec, 2 kg/cm "
Comment
-
Originally posted by troasb View PostHer kommer det naturligvis an på hva man skal bruke dem til. Men jeg tenker på tilfeller hvor man ønsker så raske servoer som mulig, f.eks 3D heli og 3D fly. Hvor går grensen for hvor man kan merke forskjell. Hører noen klager på at Futaba ikke lager raske nok servoer (unntatt heli haleservoer), dvs under 0,1 sek. Men det er kanskje fordi det ikke er mulig å merke forskjell?
Tror nok Futaba lager raske nok servoerRonny Andreassen
Sunndal/Vinnu
Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
3DHs 33" EPP
JR 9303 2,4
Comment
-
Jeg var litt spent på dette da jeg satte BLS252 inn i min Whiplash 90E med V-bar. De hadde fungert utmerket på en flybarred JR 50 Vibe. Normalt ville jeg valgt BLS451 men hadde disse 452 liggende. Forskjellen på de to er som følger:
BLS451
Torque: 4.8V/6.0V -> 8.50 kg-cm / 10.59 kg-cm
Speed: 4.8V/6.0V -> 0.13 sec/60° / 0.10 sec/60°
BLS452
Torque: 4.8V/6.0V -> 11.23 kg-cm / 13.97 kg-cm
Speed: 4.8V/6.0V -> 0.18 sec/60° / 0.14 sec/60°
Resultatet ble at jeg merket ingen ting overhodet til at disse var tregere enn de andre. Men det kan jo hjelpe noe at de er mye strekere. Jeg flyr på 6V på den maskinen.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Originally posted by kjetilmh View PostOla Flemming har testet noen servoer her: Servo test results
Produsentens oppgitte hastighet er uten belastning.
Legg merke til at når man belaster servoen går hastigheten ned. Tildels betydelig.
Det gjør det jo litt komplisert og velge
En " 0.2 sec, 4 kg/cm " kan i praksis være raskere enn " 0.1 sec, 2 kg/cm "Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visper
Comment
-
En treig servo blir raskere mde større servohorn Men da vil også servoen bli "svakere".
I ett fly så vil jeg si en merker forskjell, men det kommer jo an på hvilket oppsett man bruker...
Har ikke testet Futaba servoer, men er meget godt fornøyd med Hitec.EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
EF Yak-54. 110"
EF MXS 83"
GB Yak-55 2,2m
Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
Takk til:
Autopartner.se
http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee
Comment
-
Originally posted by Kenolang View PostEn treig servo blir raskere mde større servohorn Men da vil også servoen bli "svakere".
I ett fly så vil jeg si en merker forskjell, men det kommer jo an på hvilket oppsett man bruker...
Har ikke testet Futaba servoer, men er meget godt fornøyd med Hitec.Futaba T8FG-S
Noen planker og noen visper
Comment
-
Originally posted by troasb View PostArbeidshesten til Hitec i store fly er vel 7955TG som er sånn medium rask med 0,15s. Og jeg har vel ikke hørt mange klage på hastigheten på denne. Men det er jo endel som har problemer med Hitec'x 7xxx serie om dagen med jitter o.l.
Flyr med mine på 6V, og det funker som bare detEF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
EF Yak-54. 110"
EF MXS 83"
GB Yak-55 2,2m
Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
Takk til:
Autopartner.se
http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee
Comment
-
Samme her. Kjører life direkte på alle mine fly, og aldri hatt problemer verken på 7950 /7980/7955Terje Egeberg
"Opp ska det og det får bare virke"
38% Carf Sukhoi ZDZ 180
40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
35% Pilot Extra 330 DLE 120.
3DHS slick 89" EME 60.
3DHS Slick 71"
Comment
Comment