Announcement

Collapse
No announcement yet.

Intern reversering av 1 servo (av 2 på Y-kabel)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Intern reversering av 1 servo (av 2 på Y-kabel)

    Går det an, ved å bytte polaritet, å reversere en servo? Gjelder Hitec HS125MG.
    En i hver vinge til luftbremser (spoiler), den ene går feil vei hvis jeg kobler dem med Y-kabel, skal på kanal 3 (Throttle).
    Eventuelt går det an å koble disse på hver sin kanal (på Futaba 9C super) og reversere den ene på radioen? Aux 7, 8 eller 9 for eks.?
    Finner ingenting om dette i manualen til radioen, fint hvis noen har tips!
    Erling Svegre
    Vangsvik
    Senja Modellflyklubb

    ____________________________________
    Futaba 9C super
    Edge 540 (60size) Saito 100 GK
    E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
    Mustang P-51 - OS 25FX
    SIG Ninja
    Blue Phoenix
    ArtHobby Colibri-V
    Reichard Grob G103C Twin Acro III

  • #2
    Originally posted by r-ling View Post
    Går det an, ved å bytte polaritet, å reversere en servo? Gjelder Hitec HS125MG.
    En i hver vinge til luftbremser (spoiler), den ene går feil vei hvis jeg kobler dem med Y-kabel, skal på kanal 3 (Throttle).
    Eventuelt går det an å koble disse på hver sin kanal (på Futaba 9C super) og reversere den ene på radioen? Aux 7, 8 eller 9 for eks.?
    Finner ingenting om dette i manualen til radioen, fint hvis noen har tips!

    Det finnes enheter som kan kobles mellom kanal uttaket på mottakeren (Y-kabel) og servo som reverserer den og det går å sprette opp servoen og mekke slik at den går motsatt vei - men ingen av disse er å anbefale p.g.a. av du ikke har kontroll med hver enkel servo og dermed kan du risikere at de går med forskjellig hastighet eller at de sentrerer forskjellig.

    Noen dyrere servoer har også mulighet til å omprogrammeres og dermed får du mulighet i tillegg til reversering å justere hastighet + sentrering.

    Det beste er å ha to separate kanaler ut i fra mottakeren slik at du har full kontroll over begge servoene fra radioen - har dessverre ikke så mye peiling på Futaba, men det finnes sikkert andre som kan hjelpe deg med denne utfordringen.

    Comment


    • #3
      Hvis mulig så er det egentlig så enkelt som å montere begge servoene samme vei, da vil armene bevege seg likt når du bruker y-kabel. Jeg ville dog brukt to kanaler framfor y-kabel uansett.

      Comment


      • #4
        Ville brukt en ledig kanal til den ene du ønsker å reversere. Bruk P-MIX (fri miks) og ta throttle som master, og valgfri ledig kanal som slave. Da kan du lage en miks med valgfri reversering, bruke ATV (utslagsbegrensning), subtrim, og overkomme de fleste mekaniske utfordringer. Som alltid prøver du å få det så bra som mulig med mekanisk symmetri (lengde på linker, plassering av servohorn etc) Så kan du finjustere med kurvemix slik at de begge bremser går symmetrisk og pent. Da slipper du at flyet kaster på seg når du kjører ut bremsene.
        Med vennlig hilsen
        Johannes Gjessing GMFK
        || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

        Comment


        • #5
          Ikke om man bare bytter om pluss og minus inn på servo, men hvis man bytter om +- på både motor og potmeter inne i servoen vil (sannsynligvis) servoen reverseres. Men ikke send regningen til meg om det går galt.. Hehe.

          Comment


          • #6
            Og hvis jeg skal kunne bruke min 6-kanals mottaker, er det vel best å ordne det meste mekanisk?
            Ser for meg å montere den ene servoen lenger ned mot undersiden av vingen, slik at servohornet kan vende oppover mot toppen av vingen.
            Se skisse. Da skulle de vel gå riktig vei, selv med y-kabel? Og da sparer jeg en kanal på mottakeren.
            Hadde jo også vært greit å holde mulighetene åpne for flaperons, selv med 6-kanals mottaker, da må kanal 6 brukes til aileron 2.Click image for larger version

Name:	spoilers.jpg
Views:	1
Size:	20.2 KB
ID:	588814
            Last edited by r-ling; 30-05-12, 09:26.
            Erling Svegre
            Vangsvik
            Senja Modellflyklubb

            ____________________________________
            Futaba 9C super
            Edge 540 (60size) Saito 100 GK
            E-Flite Mini Funtana - Park 480 BL 1020kV
            Mustang P-51 - OS 25FX
            SIG Ninja
            Blue Phoenix
            ArtHobby Colibri-V
            Reichard Grob G103C Twin Acro III

            Comment


            • #7
              eller så kan du rett og slett kjøpe deg en reverserende y-kabel, som er laget nettop for denne typen situasjoner. De fleste velassorterte hobbybutikker fører slike.
              Leif Bjørgo
              Cirrus-RCFK

              Comment


              • #8
                Hobbyking har en liten duppedings som du kan bruke til å reversere og sette ned hastigheten. Har prøvd den og den funker utmerket.
                HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator
                Prisen er og grei
                Balsa

                Comment


                • #9
                  Reverseringskabel, eventuelt åpne servoen og bytte polariteten på motor og potmeter.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment

                  Working...
                  X