Unconfigured Ad

Collapse

DX7 (sletting av enklete modell memory#).

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudunJ
    • Jun 2011
    • 543

DX7 (sletting av enklete modell memory#).

Sliter litt med å bindle opp 2 forskjellige RX (AR7000 + AR6110) i forbindelse med at jeg bytter rundt på noen motakere grunnet oppusing en modell.
    Har totalt 5 aktive fly aktivert i hver sin modell memory plass på DX7 min, samt at noen modell memoryer fra #6 og opp er brukt litt til lab bruk.

Noe sier meg at "modell safe match" funksjoen blokerer meg å bindle opp en RX som allerede er registert i senderens modell liste(?) stemmer dette ?
    Da jeg ikke klarer å få bundlet opp en RX, som jeg muligens (ikke helt sikker) også har brukt på noen av memory plassene under lab jobbing på hobby rommet.

* Er det noen som kan gi en forklaring, på hvordan jeg "resetter" / sletter en modell memory plass av de 20 som er på DX7 ?
    Har 4 andre fly som er "i tjeneste" på memory 2 til 6 som virker normalt, men litt usikker på om noen av plassene etter dette er benyttet på samme RX modul som jeg sliter med å bindle opp.
    Audun Johnsrud
    Nittedal - HMFK

* Flyr divserse planker og noen visper.
    En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.
  • ArneH
    • Dec 2009
    • 1562

På DX6i. Er det bare å gå til "Model Type". Og skifte fra f.eks Fly til Heli. og tilbake. Så sletter du den programmerte modellen, og senderen går til fabrikkinstillinger. Skader ikke å prøve.
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

Comment

• AudunJ
      • Jun 2011
      • 543

Hintet til ArneH, virket også enkelt og greit, selv om jeg etter dette fikk warring alarm og pipelyder på DX7'n og det sto F.mode warning i displayet. Men ved å slå av sendern og boote opp igjen på annen modell var det ok. (foresten samme alarm man får om man velger eks memory modell 15 som man aldri tidligere har knyttet opp mot en RX.
      Last edited by AudunJ; 26-06-12, 15:47. Reason: utfyldene svar på løsningen til ArneH
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Du sletter en modell i DX7 ved å:
        • Gå inn i hoved menyen (slå av senderen, så holder du [scroll] nede samtidig som du slår på senteren)
        • Velg modellen du skal slette
        • Bruk den venstre knappen til å scrolle ned til du kommer til [model reset]
        • Når du står riktig velger du [Clear] med kanppen på høyre side
        Last edited by Quadrocopter; 25-06-12, 21:41.

Comment

• AudunJ
          • Jun 2011
          • 543

Tror nok problemet ikke er selve "bindingen" mot DX7 min, men det at RXene (AR6100E og AR7000) faktisk ikke går i bind modus når jeg kobler til "bindpluggen"

Ved tilkobling av egent RX batteri 4,8v blinker det raskt en gang i LED og så er alt svart, har en servo tilkoblet som blir stående og summe svakt, men holder posisjonen hart om man prøver å vri på den.

* Normalt skal jo LED blinke raskt når man får satt RX i bind modus ?

Begge RX er testet på en ny anskaffet CC ICE 75 ESC som er satt opp til 5volt BEC, denne har vært benk testet ok med disse RX men nå har fått alt inn i flyet og skulle sette in AR7000 og da er alt dødt! på Spektrum siden! (sukk) skulle fly til helgen..

Vel noen som vet om det er "skadelig" om jeg har vært uheldig og bytte om "ESC throtle BEC kabelen inn på RX" så den er snudd opp ned ? (kan hende jeg gjort dette ved en feil?), da kommer det vel 0volt på "servo" sidnalet, mens +5 i senter er jo normalt, mens servo signalet er lagt til jord på RX ? (kan ikke se at dette skulle gi kortsluttning men hvem vet).

Vel alternativet er å løpe til small size strømmen og kjøpe enten AR6210 eller AR7010, (er litt skeptisk til se single AR modellen 500 og 600 osv. for sikkelig full range flyning.

Noen forslag til hva jeg skal kjøpe: Fly Kyosho Calmato Sport 40" konvertert til EL...
          Audun Johnsrud
          Nittedal - HMFK

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Husk at AR7000 må ha en satellitt koblet til for å virke

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

Hadde ikke du problemer tidligere i år med binding?
              Kan det være noe feil på selve radioen ikke mottakeren?

Comment

• AudunJ
                • Jun 2011
                • 543

Originally posted by Quadrocopter
                Hadde ikke du problemer tidligere i år med binding?
                Kan det være noe feil på selve radioen ikke mottakeren?
                Svar 1: er fullstendig klarover at ar7000 er alltid bestykket med satellite mottaker!
                Svar 2: jo det stemmer at jeg tidligere i vinter hadde en liten diskusjon med gutta på small size angående en ar600 som hadde problemer med binding, men denne hadde problemer mot begge tx mine, har en dx5e og dx7. Etter at jeg fikk ny rx i denne modellen pz radianpro, har det hatt timer på timer i lufta og virker helt strålende.

Problemet nå er at rx som nå er kranglete virker som de ikke booter opp, kun et lite blink når man kobler tilbatteri og så er det helt stille

Skal til byen i morgen, så det blir vel inn kjøp av en ny rx. Mine andre fly i hangaren som har hver sin rx skal få leve i fred, man roter jo ikke til noe som virker.
                Audun Johnsrud
                Nittedal - HMFK

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

1)
                  Kort blink som går i svart betyr normal "ingen kontakt med radio". Dvs power uten radio påslått eller at valgte kanal ikke er bundet opp. Har du satt bindepluggen i rett port på mottaker? Det er vel ikke vilkårlig. Er vel batteriporten du skal benytte.

2)
                  Piping ved power up og "f-mode" skjer vel anragelig på modellminner der heli er valgt? Det betyr at flightmode switchen (3-pos bryteren) står feil. Du har den kanskje i senter pos. Prøv å dytte den fra deg å se hva som skjer da.

3)
                  Radioen "husker" ikke hva slags mottakere du har benyttet i andre modellminner. Du behøver ikke slette noen ting for å flytte rundt og binde opp mottakere. Nå er det vel og sånn at det er mottaker som husker og ikke radioen.
                  arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                  http://hadelandmfk.no/
                  www.henniehobby.no/arne

Comment

• AudunJ
                    • Jun 2011
                    • 543

Originally posted by arhennie
                    1)
                    Kort blink som går i svart betyr normal "ingen kontakt med radio". Dvs power uten radio påslått eller at valgte kanal ikke er bundet opp. Har du satt bindepluggen i rett port på mottaker? Det er vel ikke vilkårlig. Er vel batteriporten du skal benytte.
                    ETTER OVER 11 ÅR MED RC FLY! Var dette veldig flaut å innrømme, men ja det er helt korrekt at det er batteri porten som skal brukes ved binding!
                    Testet det i kveld på begge rx som jeg kjempet med og hipp hurra, alt virker helt normalt...
                    Jeg tenkte bare at det kanskje ikke var låst mot denne porten og benyttet andre tilfeldige porter, men ser nå selvfølgelig at pinne 3 den på andre side av negativ-jord er en signal pin som kun brukes mot binding, da man kun i normal modus benytter pin 1 jord og pin 2 +5volt.

Vel der sparte du meg for en tur til strømmen og nesten et laken, så du skal ha kjempe takk.
                    Har foresten 99% full kanne med fuel jero glow aerosave 15% fra mars2012, kun åpnet en gang og fylt en tank på gamle flyet. Nå elektrisk.
                    Den står kun til pynt på hobby rommet, den kan du få av meg som takk for hintet. Hvis du kan fly opp denne på en av eksjos visper?

Skal jeg sende den med kristian eller ta den med neste gang jeg er på holmen, har fri helg uten barn og kone til helga så da blir det nok en tur til lunner..

Skal fortsette natten med esc testing i calmato som nå er blit el,registert.. Glow out of my vision. Hehe..
                    Audun Johnsrud
                    Nittedal - HMFK

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Fint det løste seg Skal du allikevel aldri bruke denne fuelen så kunne jeg vel alltids hjelpe deg å brenne den opp, men jeg flyr på 30% på mine heli. Ellers takk Men Kristian flyr på 15% så kanskje han kan hjelpe deg av med den
                      arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• AudunJ
                        • Jun 2011
                        • 543

Originally posted by arhennie
                        Fint det løste seg Skal du allikevel aldri bruke denne fuelen så kunne jeg vel alltids hjelpe deg å brenne den opp, men jeg flyr på 30% på mine heli. Ellers takk Men Kristian flyr på 15% så kanskje han kan hjelpe deg av med den
                        Hehe, vel kan jo sende han en liten melding på SMS så vi får se om det kommer til nytte.

Vel uansett, hadde en lang natt med "watt og temp" testinger i natt men det går framover, hva vil du svart på mine spørsmål om temperatur i esc, (se egen tråd). (CC ICE 75 + USB ) osv...

Audun
                        Audun Johnsrud
                        Nittedal - HMFK

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Jeg ville sagt få det i lufta og se åssen det går
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...