Et lite tips angående digitale vs. analoge servoer:
Fordelen med digitale servoer er at styresystemet i servoen er raskere enn i analoge servoer. Dette gjør at en digital servo responderer umiddelbart på ytre påkjenninger, derfor også denne duringen mange er så "redde" for. Dette er forøvrig helt normalt.
Men, ett slikt raskt digitalt styresystem setter krav til at motoren i servoen henger med. Normale rimlige servoer har 3- eller 5-polet motor i seg, enten de er analige eller digitale, men problemet med disse motorene er at de har en tung rotor i jern og kobber noe som gir høy rotasjonsmasse noe som gjør at det tar tid før de starter/stopper. En rask digitalkrets vil derfor etter hvert slite i stykker disse motorene. Derfor har de gode servoene en "coreless" motor, der den roterende massen bare består av kobber og en aksling, alså med bare en brøkdel av bevegelig masse som skal startes/stoppes av den digitale styrekretsen.
Derfor, hvis du er ute etter driftsikkerhet ville jeg derfor valgt en analog servo med coreless motor fremfor en digital servo med 3-polet motor. Selv er jeg mer opptatt av at motoren er av coreless-typen enn om styringen er analog eller digital. Et slikt fly som bygges er fortjener iallefall noe bedre enn en upresis og upålitlig servo til 300,-
Fordelen med digitale servoer er at styresystemet i servoen er raskere enn i analoge servoer. Dette gjør at en digital servo responderer umiddelbart på ytre påkjenninger, derfor også denne duringen mange er så "redde" for. Dette er forøvrig helt normalt.
Men, ett slikt raskt digitalt styresystem setter krav til at motoren i servoen henger med. Normale rimlige servoer har 3- eller 5-polet motor i seg, enten de er analige eller digitale, men problemet med disse motorene er at de har en tung rotor i jern og kobber noe som gir høy rotasjonsmasse noe som gjør at det tar tid før de starter/stopper. En rask digitalkrets vil derfor etter hvert slite i stykker disse motorene. Derfor har de gode servoene en "coreless" motor, der den roterende massen bare består av kobber og en aksling, alså med bare en brøkdel av bevegelig masse som skal startes/stoppes av den digitale styrekretsen.
Derfor, hvis du er ute etter driftsikkerhet ville jeg derfor valgt en analog servo med coreless motor fremfor en digital servo med 3-polet motor. Selv er jeg mer opptatt av at motoren er av coreless-typen enn om styringen er analog eller digital. Et slikt fly som bygges er fortjener iallefall noe bedre enn en upresis og upålitlig servo til 300,-
Comment