Unconfigured Ad

Collapse

"Støy/summing" på digitale vs analoge servoer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

"Støy/summing" på digitale vs analoge servoer?

Hei.
    Er det mer støy av digitale servoer enn det er av analoge servoer?
    Merker på t-rex 550 fbl at stort sett hele tiden når batteriet kobles til så står servoene og summer pga den lille vekten de har på seg. Holder på å montere noen digitale servoer til retract, og de støyer mye når de skal holde hjulene oppe eller nede. Tar jeg av staget til hjulene så blir det helt stille, tar jeg på servohornet med fingrene og dytter litt så begynner servoene å summe voldsomt igjen. Så den minste belastning får de til å summe. Blir veldig irriterende når det høres ut som et vepsebol som står på bakken istedenfor et helikopter.

Er analoge servoer stillere under slik belastning?
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Summingen ligger i design og konstruksjon av en digital servo og er dessverre en av "ulempene" man må leve med.
    Summingen vi øke etter hvor mye du belaster servoen - står servoen helt i ro uten belastning så vil den være stille.

Analoge servoer vil også summe litt men dette ligger i et frekvensområde som knapt er hørbart for oss dødelige (altså stille)
    Last edited by Quadrocopter; 02-07-12, 16:06.

Comment

• junior
      • Mar 2005
      • 271

Ja det var det jeg mistenkte. Da må jeg kjøpe meg analoge servoer til retract for å få det stillere. Hater den voldsomme summingen som blir når kroppen står på bakken og retract er ute. Takk for svar
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Som du beskriver så virker det som at endepunktet på servoen ikke er synkront med endepunktet på retract. Kan være fare for at du brenner servoen. Prøv med litt finjustering på staget eller ventilen hvis du har luftretract.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

glemte å nevne en ting - mengden av summing fra en digitale servo kan varierer mellom produsentene, den kan også variere mellom forskjellige typer av DS innen en produsent.

Comment

Working...