Unconfigured Ad

Collapse

Programmere hitec servoer....

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • halsen89
    • Apr 2007
    • 409

Programmere hitec servoer....

Jeg har nå satt inn servoene i vingene på stor extran.. 2 stk per balanseror, jeg har ikke programert dem, (mangler utstyret)
    Men jeg har justert stagene så nøye som jeg får til, når servoene står i null så er det ikke lyd i hele tatt, endepunktene er det lyd, men det ser ut som de trekker rimelig likt når jeg sikter på langs etter balanseroret...

Går det bra å fly med det slik? Blir kun rolig flyging uansett nå først, bare for å teste det litt
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

Ta av skruen på link/rorhorn. Gi fult utslag og prøv å sette i skruen igjen. Da ser du om du har rimelig likt utslag på begge servoene.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

Comment

• OlaGB
      • Aug 2007
      • 580

Lyd virker totalt bortkastet å justere / estimere utifra.
      Skruen på det ene servohornet skal helst smette lett inn/ut uansett posisjon når du er ferdig å programmere.

Jeg kan justere mine slik at de blir lydløse, og jeg kan se at hullene på link/horn ikke liner opp.
      Mine er justert både med skrue som smetter fin + visuellt opplinet, og jeg hører fortsatt lyd når servoene står rolig.
      Før jeg justerte dette, så bommet ene servohornet med nesten 2mm på endepunkt.

Aller best er vel å måle strømtrekket på servoen(e), men det har jeg ikke gjort.
      Ola G Bråten -77
      Sunndal flyklubb avd. Modellfly
      Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
      3DHS Slick 89" Q80-8m
      Jeti DS-16

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Om du måler strømtrekket til begge servoene samlet og det er tilnermet likt og forholsvis lavt i alle posisjoner er systemet mekanisk korekt og ingen programmering er nødvendig. NB! er det litt motstand i hengslingen i endeposisjonene kan det gi ekstra strømtrekk men det har ingenting med servojusteringen og gjøre. Jeg testet strømtrekket med en servo frikoblet (servohorn tat av) og deretter med begge på plass. Når forskjellen bare var ca 100 mA er det jo ikke mer og mase med.

Comment

• halsen89
          • Apr 2007
          • 409

hmmm ja...
          Men går det bra å fly med til jeg får kjøpt inn utstyr for å programmere dem? Eventuelt bare ta av ene servohorne, å fly med 1 servo per vinge...

Comment

• bardp
            • Nov 2010
            • 2473

Drar de veldig mye strøm med begge hornene på da? Vis ikke er det nå bare og fly. Jeg har tre fly med doble balanserorsservoer og har ikke programmert noe på noen av disse. Jeg satser på og få ting mekanisk korekt slik at jeg slipper og kompensere for skjevheter med programmering.

Comment

• Guest

#7 Unapproved
              Så lenge de ikke jobber/bryter mot hverandre går det bra. Jeg vet ikke hvor mye det er hos deg, men sjekk strømmen etter hver flight til og begynne med.

Comment

• halsen89
                • Apr 2007
                • 409

Har noen svære batterier så det er nok strøm å ta av

Comment

• Aviator
                  • Mar 2005
                  • 601

Hvis du har en grei radio og 2 ledige kanaler, kan du bruke en mix/link sånn at du kan sette opp endepunkt på alle 4 servoene.
                  Korsn du skal gjøre d kommer litt ann på radioen.. futaba, jr....Sanwa...
                  Så for å perfeksjonere kan du evt bruke en graf for å finjustere.
                  Svein Roe
                  ----------------
                  Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                  Boomerang Sprint - Simjet 2250
                  Starfire II P-60
                  C-arf Extra 2,3 - DA 50
                  EF Extra 91" - DA 60
                  EF Edge 48"
                  Ventus 4m
                  Mini Nyx

Comment

• halsen89
                    • Apr 2007
                    • 409

Ja det er en mulighet ja, akuratt nå har jeg en spektrum dx6i, men skal kjøpe dx8i snart nå. Jeg bruker powerbox, men er ikke noe justering på det heller som jeg har funnet ut...

Men om jeg skulle være så uheldig å brenne en servo, så vil jeg fortsatt få til å lande det med den andre servoen? Eller brenner begge seg da?

Comment

• Aviator
                      • Mar 2005
                      • 601

No kjenne eg ikkje te mulighetan me Spektrum, men d e sikkert muligheter på den og.

Vil tru at d e størst sjangse å brenne en servo hvis du har 2 servoer på samme ror, å ikkje e 100% heldig me sentrering og vandring.
                      I værste fall kan de jo jobbe mot hverandre.
                      Skulle begge brenne så e du jo max uheldig...

Men ka som skjer når en servo brenner seg.... Låse den seg egg blir den bare død å e lett å bevege seg... Noen som vet?
                      Faren e jo vest den kortslutter, så balanserorene ville eg hatt på hver kanal på PB vest d lar seg gjøre.

Kan du ikkje bare kjøpe en skikkelig servo så slipper du å ha 2 på hvert ror, eller e rorene så myke at du må stive dem av med servostag?
                      Svein Roe
                      ----------------
                      Starfire II P-60
                      C-arf Extra 2,3 - DA 50
                      EF Extra 91" - DA 60
                      EF Edge 48"
                      Ventus 4m
                      Mini Nyx

Comment

• Tertitten
                        • Dec 2007
                        • 3014

Sett inn en slik til hvær ving, og problemet er løst Smart-Fly Equalizer II - elefun.no - Radiostyrt hobby

Bruker slike selv på 35% min. Helt supert.
                        Terje Egeberg
                        "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                        3DHS slick 89" EME 60.
                        3DHS Slick 71"

Comment

• halsen89
                          • Apr 2007
                          • 409

Ja jeg skal ta og bestille meg det, takk for linken

Comment

• Aviator
                            • Mar 2005
                            • 601

Koffør bestille du deg heller ikkje en sånn Hitec HFP-20 Servo Tester/Programmer - elefun.no - Radiostyrt hobby istede for å hive på ett par dingsa til som kan lage krøll. e snakk om 400 kr ekstra
                            Svein Roe
                            ----------------
                            Starfire II P-60
                            C-arf Extra 2,3 - DA 50
                            EF Extra 91" - DA 60
                            EF Edge 48"
                            Ventus 4m
                            Mini Nyx

Comment

• halsen89
                              • Apr 2007
                              • 409

Jeg har koblet opp servoene og justert mekanisk nå, og jeg har samme slakke i null som fult utslag begge veier, å da skal det jo ikke gå ant at servoene jobber mot hverandre??

Blir muligens jomfrutur imorgen, første gang med fly over 3m VS

Comment

Working...