Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
har en Spektrum dx6i som jeg skal ha eget motager bateri på,skal kjøre 4 standard digitale servoer, lurer på hvordan dere kobler opp? bruker dere egen bec? eller kobler dere 4,8v batt rett på motager,event vil det holde med ett vanlig 4,8v til sevoer? rett på motager ..type batteri bruker dere? takker for tilbakemelding
Last edited by Quadrocopter; 31-07-12, 22:42.
Reason: Rettet opp Spektrum
Hva og hvordan man monterer er mer avhengig av type fly, størrelse og bruk. Store fly trenger kraftigere servo med større strømtrekk, 3D flyging krever mye strøm pga av belastning på ror osv osv. Før brukte man gjerne 4,8 V NiMh eller NiCd til mottaker/servoer. I en del elektromodeller så har man innebygd BEC på regulatoren som justerer strømmen ned til akseptabelt nivå. Problemet er at hvis du kjører tom batteriet så er det ingen ting som fungerer.
Det blir mer og mer vanlig og bruke 2cells lipo/life eller 5 cells NiMH med egen regulator som gir sikker driftspenning til mottaker/servo eller at man bruker high voltage servoer som tåler 7,4V uregulert. De aller fleste mottakere for 2,4 tåler det også. Litt usikker på Volt når det gjelder Spektrum.
Last edited by Quadrocopter; 31-07-12, 22:43.
Reason: Rettet opp Spektrum
Har du et lite standard fly 1-1,5m vingespenn og 4 servoer så holder det med en ca 5A Switchet BEC som du får hos de fleste norske web butikker.
Som f.eks denne fra elefun
okay har noen 4.8v nimh 2000mha liggende tenkte om det går på 4 standarsevoer diggitale som jeg mener er på rund 7,5kg. trenger kansje ikke noe større batteri til det da? skal sitte i en cub på 270cm vingespm fly vekt rund 7,5 kg. eller burde jeg gå for en bedre læsning? tenker å koble batt rett på motager?
okay har noen 4.8v nimh 2000mha liggende tenkte om det går på 4 standarsevoer diggitale som jeg mener er på rund 7,5kg. trenger kansje ikke noe større batteri til det da? skal sitte i en cub på 270cm vingespm fly vekt rund 7,5 kg. eller burde jeg gå for en bedre læsning? tenker å koble batt rett på motager?
Er modellen så stor som du sier - 270 i vingespenn - (og jeg regner med at du har store servoer) så hadde jeg satset på noen litt større batterier som f.eks LiFE Rx batteripakke som du får fra Elefun, RCpro etc. men da må du som Superstar40 sier passe på at servoene greier den "høye" spenningen direkte.
Hvis servoene ikke greier direkte spenning så må du inn med en BEC/UBEC og da kan du heller droppe hele Rx-batteriet og gå for en 10A UBEC direkte koblet til motor batteri pakka (hvis du har en elektro modell)
Det er ingen fare for at du går tom for strøm p.g.a. motoren kutter ut lenge før batteripakka er nede på et nivå som får BEC'en til å kutte
Hei, jeg har en sbach med 142cm vingespenn, 4 digitale servoer, og ett 2200mah NIMH 6 volt batteri som jeg kjører rett i mottaker, det fungerer utmerket
Har du en cub er du sikkert ikke super-kritisk mhp vekt, og du vil sikkert fly en del turer når du først er i gang... Enkleste løsning er ei diger 4,8V NiMh-pakke av god kvalitet - 3-4Ah eller tilsvarende (de selvutlader ikke så vanvittig som de gjorde før). Selv bruker jeg ei regulert Graupner LiFe 1100-pakke (reg. Til 5,7V) på f3a-modellene mine. På den ene, med 7 digi-servoer, bruker jeg ca.170mAh/tur. Det er da et f3a-program på ca.8min.
Jeg er avhengig av lav vekt og vil gjerne ha litt "ooompf" med litt mer Valt...
Men stalltipset mitt er: er du usikker - bruk en 4,8V pakke av god kvalitet og så mye Ah du tåler - vektmessig. (Ps: du bør ha en skikkelig lader så du kan ha "kål" på forbruket og batteritilstand. Et Ni...-batteri bør cycles innimellom...
noen som veit om jeg bruker ei 6v nimh pakke på servoer som skal tåle 6v som det står, tåler den 6v pakka? den måler jo 6,54v når den er lada? og om spektrum motager tåler 6,54v inn?? takker for svar tenkte jeg sku fly imårra så haster noe med svar hehe håper noen der ute veit det her, før jeg brenner noe
De aller fleste servoer tåler 6v. Specs på servoene går jo nesten altid utifra 6v. Høyere volt er normalt når den er nylada. Bruker du spektrum mottaker så er det ikke noe problem, som nevt over spektrum tåler en god del.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment