Unconfigured Ad

Collapse

Brent servo.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tertitten
    • Dec 2007
    • 3014

Brent servo.

Som overskriften sier så gikk det skikkelig dritt i dag

Elektro Extra 330`n fikk ett kort liv, kun 5 turer. Jeg trodde jeg hadde gjort det meste riktig med eget batteri til radio og bare ny friske servoer.Men den gang ei. Etter ca 4-5 min fligt på første turen i dag, så mistet jeg forbindelsen med flyet, og den gikk ned i skogen.
    Etter ett par timers leting fant jeg tilslutt igjen modellen i ett rimelig tett oreskog. Det var brent elektro lukt som gjorde att jeg fant igjen modellen

Trodde først att det kanskje var noe kontaktsvikt på batterilinja til motageren, men det var nokk heller alt for god kontakt som var årsak.
    Etter att havarikomisjonen hadde slått sine hoder og teorier sammen , er konklusjonen att den ene servoen i vingen hadde brent og kortslutten hele linja fra batteri via motager og servokabler.

Servoen er en helt ny Hitec 7965. Batteri jeg bruker er 2300 Life pakke.
    Brukte 1 servo i hvær ving.

Jeg har brukt dette batterioppsettet og di her servoene i 35% Extra`n i 2,5 år uten problemer. Der har jeg 2 i hvær vinge, men dette er en 1,8 meter elektro modell, så det burde ikke hvære problem med 1 stk her (trodde jeg).
    Jeg kjørte også på min. utslag når dette skjedde, så det var ikke noe sperring på servoen heller.
    Det hele er veldig betenklig syns jeg.
    Attached Files
    Last edited by Tertitten; 25-08-12, 22:01.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

Det der skjedde med throttleservoen min også.. Aner ikke hvorfor, men det så helt likt ut...

Fant i grunn aldri ut hvorfor, så jeg har fortrengt hele greia...
    Ellers må jeg kondolere med tapet. Veldig kjedelig
    Tom I. Arntsen

Comment

• Tertitten
      • Dec 2007
      • 3014

Originally posted by xilian
      Det der skjedde med throttleservoen min også.. Aner ikke hvorfor, men det så helt likt ut...

Fant i grunn aldri ut hvorfor, så jeg har fortrengt hele greia...
      Ellers må jeg kondolere med tapet. Veldig kjedelig
      Hmmm.
      Men det var vel ett annet merke også ??? om jeg ikke husker feil?
      Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Trist å høre.

har sett flere av disse - ikke så ille men helt klart med smeltet servohus.

Dette var vinge servoer som satt i seilfly.
        Servoene var ratet opp til 6.0V men de likte ikke 5x NiMH (6V), 4x NiMH celler gikk bra men 5 ble for mye.
        Nå viser det seg at 5 ny ladete celler har en spenning som er lang over 6V og det var dette den tydeligvis ikke tålte når det ble litt belastning på servoen.

Hvis du kjører dobbel LiFe uten regulator så vil disse ligge på ca 7.2 volt en stund før de faller ned på 6.6V som er den nominelle spenningen.
        Har du hatt en servo som ikke er helt topp men ligger innenfor 6V grensen så kan 0.6-1.2V over spesifikasjonene være nok til varmegang og når først servomotoren skjærer seg så er det stor mulighet for at resten brenner også!
        Last edited by Quadrocopter; 25-08-12, 22:23.

Comment

• xilian
          Chief Executive Officer
          • Feb 2009
          • 6522

Originally posted by Tertitten
          Men det var vel ett annet merke også ??? om jeg ikke husker feil?
          Den som tok skikkelig fyr var HD9150.
          Den som låste seg på Edge'n var Futaba 9156

Og sist jeg var ute å fløy, så opplevde jeg at hd9150'en ble ekstremt treg.

Lurer på om jeg skal kjøre noe regulator på ting og tang..
          Jeg stoler på ekspertisen til Quadro, for å si det sånn.
          Tom I. Arntsen

Comment

• Tertitten
            • Dec 2007
            • 3014

Nå var ikke dette batteriet ny ladet heller, hadde en flight for ca 1,5 uker siden, og ladet ikke opp igjen i dag.
            Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

Comment

• Quadrocopter
              Moderator
              • Aug 2007
              • 6357

OK - men selv om LiFE pakkene ikke var topp ladet så ligger de over 6V.
              En annen mulig årsak til at servoer "går varme" er at de henger seg opp enten i selve servoen eller i mekanikken rundt (ror, horn, stag...) Går servoen i lock og du har et LiFE som leverer uhemmet med strøm så er det noe som smelter raskt.

Comment

• Tertitten
                • Dec 2007
                • 3014

Originally posted by xilian

Lurer på om jeg skal kjøre noe regulator på ting og tang..
                Tja, man begynner vertfall å fundere litt Men samtidig så er det jo mange som kjører life direkte, og jeg har brukt dette oppsette lenge. Men som blir nevnt, så kan man få ett råtten egg før eller siden.
                Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                3DHS slick 89" EME 60.
                3DHS Slick 71"

Comment

• xilian
                  Chief Executive Officer
                  • Feb 2009
                  • 6522

2 throttle-servoer som har gått føyka for meg som sagt, og gjett 4 ganger hvilken
                  leder jeg har huka power på.. (altså.. power til mottaker)

Så.. jeg skal prøve regulator fremover. Må prøve å få til det før Notodden.
                  Tom I. Arntsen

Comment

• Tertitten
                    • Dec 2007
                    • 3014

Blir vertfall slutt på direkte Life på meg nå. Får se hva jeg gjør med 35%, om det blir regulator eller om jeg bestiller meg ei plate til den også.
                    Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                    3DHS slick 89" EME 60.
                    3DHS Slick 71"

Comment

• Guest

#11 Unapproved
                      trist Terje

Comment

• gnistjeger
                        • Sep 2009
                        • 1169

Brent servo.

Tragisk... Beyond repair el?

Mvh Rune

Sent from my iPhone using Tapatalk
                        Rune Haugen
                        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

" It's all 100% electric ! "

Comment

• Tertitten
                          • Dec 2007
                          • 3014

Var jammen meg litt av ett arbeid for å finne den igjen nedi skogen der gitt.Er ikke å anbefale
                          Nå var jo ikke dette selve Elektro-oppsettet som var årsak denne gangen, men jeg føler meg mer hjemme med en "litt større"bensinkjærre.
                          Så inntil det blir totalforbud mot bensin, så leger jeg nok elektro testingen min på hylla. Bortsett fra små elektromodeller da.
                          Last edited by Tertitten; 26-08-12, 06:51.
                          Terje Egeberg

38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                          3DHS slick 89" EME 60.
                          3DHS Slick 71"

Comment

• flarssen
                            • Jan 2005
                            • 1842

I gamle dager, når NiCd celler var vanligste strømkilde til mottager, kunne man anta at 6V betydde spenningen til 5 celler (6-7V) og 4.8V spenningen til 4 celler. Dette er ikke lengre alltid tilfelle. Forøvrig har jeg sett mange servoer hvor elektronikken har brent opp med 5V BEC også.

At throttleservoer ryker kan skyldes vibrasjoner som forplanter seg til servoen. Servoen trekker mest strøm når den skifter retning, noe den vil gjøre konstant når den kjemper mot vibrasjoner på servoarmen.
                            Fred Larssen

Comment

• Quadrocopter
                              Moderator
                              • Aug 2007
                              • 6357

Originally posted by flarssen
                              I gamle dager, når NiCd celler var vanligste strømkilde til mottager, kunne man anta at 6V betydde spenningen til 5 celler (6-7V) og 4.8V spenningen til 4 celler. Dette er ikke lengre alltid tilfelle. Forøvrig har jeg sett mange servoer hvor elektronikken har brent opp med 5V BEC også.

At throttleservoer ryker kan skyldes vibrasjoner som forplanter seg til servoen. Servoen trekker mest strøm når den skifter retning, noe den vil gjøre konstant når den kjemper mot vibrasjoner på servoarmen.
                              Der er du inne på problematikken - spenningen bestemmer hvor mye av kraft og hastighet servoen kan levere. Økes spenning så utvikles det mye mer varme - når så servoen får spenning som ligger godt over hva den er spesifisert til utvikles det så mye varme at det må gå galt til slutt.

Hadde som sagt tre stykk Graupner DS 3288 BB MG som er spesifisert til 4,8 - 6,0V, Kjørte disse på 5x NiMH for å få opp holdekraft og hastighet. etter å ha brent opp 3 stykker sendte jeg dem i retur til Graupner - og fikk etter noe om og men 3 nye i retur, men - med en klar beskjed at 5x NiMH ikke var 6V.
                              Gikk ned til 4x NiMH og har ikke hatt noe problem med servoene etter dette!

Etter dette holder jeg meg i den nederste området av hva servoen er spesifisert for så lenge jeg finner modeller med den hastigheten og kraften som jeg trenger ved ønsket driftspenning.
                              Last edited by Quadrocopter; 26-08-12, 21:38.

Comment

Working...