Unconfigured Ad

Collapse

Futaba telemetri - endelig!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AudunT
    • Oct 2005
    • 289

Futaba/robbe sin telemetri har vært like om hjørnet svært lenge. Endelig er det på lager rundt omkring, og hos Norwegian Modellers om man vil handle innaskjærs.

Selv har jeg i dag bestilt 6308 fasstest mottaker, telemetri boks og GPS multisensor fra www.hobbydirekt.de. Mottaker og sensor skal inn i en elektroseiler. Jeg skal i løpet av høsten eller vinteren komplettere med TEK varioen til storseiler.

Det er ganske mye robbe/futaba telemetri som er tilgjengelig nå. Av ting jeg håper at kommer senere er større og mindre mottakere, foreløpig er det kun 6308 mottakeren som gjelder, samt en ren telemetri sender som kan kobles til eksisterende mottaker. Mener spektrum har noe slikt? Det vil jo og gjøre at man kan bruke robbe/futaba sin telemetriløsning sammen med andre radiomerker.

Jeg kommer til å dele det jeg har får av erfaringer her, og det er fint om andre og gjør det samme.
    Audun
  • AudunT
    • Oct 2005
    • 289

Utfyllende bruksanvisning på engelsk er tilgjengelig her: Telemetry-Box 2,4 GHz FASSTest®

Man må opprette konto (enkelt, kun å oppgi navn, e-post og ønsket passord) for å laste ned bruksanvisningen.
    Audun

Comment

• AudunT
      • Oct 2005
      • 289

Telemetri box og GPS multisensor har ankommet. Jeg har ikke fått FASSTest mottaker enda, så jeg får ikke brukt enhetene skikkelig.

Post 105 i denne tråden inneholder en glimrende beskrivelse av GPS multisensoren: http://www.modellflynytt.no/thread29...tml#post328617

Jeg ble overasket over at GPS multisensoren baserer seg på trykk på variodelen, trodde alt var GPS basert. Sikkert bare jeg som ikke leste produktbeskrivelsen skikkelig før jeg handlet.

Det jeg har fått gjort er å oppdatere språk på telemetri boksen. Den kommer med tysk tekst og tale som standard, tekst endres i boksen. Tale endres ved å laste ned ett program til PC, og boksen kobles til med USB kabel. Ikke spesielt intuitivt for meg, men godt beskrevet i manualen til boksen. Nå har jeg altså ikke lenger tysk tale, men engelsk tale med tysk aksent... Sikkert mulig å laste ned skikkelig engelsk en gang i fremtiden.

Ellers så kommer ikke boksen med skikkelig feste til 14MZ, festet er lansert men ikke tilgjengelig enda. Jeg har ett par 35Mhz antenner til min 14MZ liggende, så det er mulig at jeg lager ett feste av det. Tanken er altså å feste telemetriboksen i antennefestet til 35Mhz antennen.

Min plan var å montere GPS multisensoren i en elektroseiler jeg har kjøpt brukt, men den er så full av karbon at jeg er usikker på om det er mulig å få GPS biten til å fungere. Jeg får se hva jeg får til.
      Last edited by AudunT; 21-09-12, 07:14.
      Audun

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Hvordan fungerer det hvis du bruker f.eks. temperatur- og spenningsalarm på forskjellige modeller? Man vil jo typisk ha ulike grenseverdier på forskjellige modeller. Må man velge modell både på telemetriboksen og på radioen?
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• AudunT
          • Oct 2005
          • 289

Originally posted by jotto
          Hvordan fungerer det hvis du bruker f.eks. temperatur- og spenningsalarm på forskjellige modeller? Man vil jo typisk ha ulike grenseverdier på forskjellige modeller. Må man velge modell både på telemetriboksen og på radioen?
          I telemetriboksen kan man lagre 10 modeller, og såvidt jeg har forstått så velger man forskjellig oppsett på forskjellige modeller akkurat som i en normal computerradio.

Det som gjenstår å se er hvorvidt man må binde telemetriboksen til mottakeren hver gang eller ikke - basert på denne setningen i manualen:

Note:
          The Telemetry-Box stores the last two binding processes.
          When you switch models, this makes it possible to continue
          to use the Telemetry-Box without having to re-bind.

Jeg har 3 stk FASSTest mottakere på vei, så jeg skal kunne bekrefte hvorvidt den må bindes på nytt om man bruker "modell nummer 3".

Click image for larger version

Name:	Model meny telemetri box.jpg
Views:	1
Size:	65.9 KB
ID:	593156
          Audun

Comment

• johanngj
            • Nov 2007
            • 533

Ifølge tysk forum kan du bare ha bundet 2 mottakere til boksen. Den tredje vil ta plassen til en av de to foregående... Håpløst for dem med flere enn 2 modeller med telemetri. MEN: Muligens bare en software-sak. Telemetriboksen har jo USB for firmware-oppdateringer.

I følge bruksanvisningen så skal ikke GPS-sensoren legges "under" karbon. Så enten må den legges i nesa på en "karbon-vennlig" kropp, ellers må man belage seg på utvendig montering. Men har lagt min i karbonkropp, og skal teste senere i dag utendørs om jeg får dekning fra satelitter eller ei.
            Med vennlig hilsen
            Johannes Gjessing GMFK
            || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• AudunT
              • Oct 2005
              • 289

Takk for god info!

Satser på at en firmware oppdatering kan løse det med kun to mottakere bundet til boksen. Håpløst om det er hardware begrensninger som gjør at det ikke er mulig å binde mer enn to mottakere. Heldigvis så er det ikke noe stor sak å binde en mottaker til boksen.

GPS boksen er litt for stor til å monteres på utsiden mener jeg, og det vil jo og legge variodelen i luftstrøm som gjør at den ikke funker som den skal.
              Audun

Comment

• farmann
                • Mar 2010
                • 918

Takk for fine innlegg!
                Leser med interesse fra Audun T:
                Jeg ble overasket over at GPS multisensoren baserer seg på trykk på variodelen, trodde alt var GPS basert. Sikkert bare jeg som ikke leste produktbeskrivelsen skikkelig før jeg handlet.

Kommentar:
                Vet fra fullsize (B-737) at det er en kombinasjon av signaler når autopiloten skal fly på "altitude hold" både GPS & baro for å få best data.
                Om det er slik her vet jeg ikke, men det er sikker en grunn

Comment

• johanngj
                  • Nov 2007
                  • 533

Min GPS får signal selv inne i karbonkropp. Så da er det håp! Men det gjenstår i se hvordan den presterer i flight.
                  Med vennlig hilsen
                  Johannes Gjessing GMFK
                  || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• AudunT
                    • Oct 2005
                    • 289

Originally posted by johanngj
                    Min GPS får signal selv inne i karbonkropp. Så da er det håp! Men det gjenstår i se hvordan den presterer i flight.
                    Da er det håp hos meg og!

For de med seilflyinteresse så har jeg oppdaget at renchler (som har laget piccolario vario i mange år) har kommet med en piccoalrio 2 som kan kobles rett i s.Bus 2 inngangen. Jeg er ganske dårlig i tysk, så det er ikke så mye jeg har funnet ut enda. Info finnes på www.thommys.com. Jeg vurdrer denne mot robbe/futaba sin vario da renchler har drevet med dette i mange år.

Originally posted by farmann
                    Takk for fine innlegg!
                    Leser med interesse fra Audun T:
                    Kommentar:
                    Vet fra fullsize (B-737) at det er en kombinasjon av signaler når autopiloten skal fly på "altitude hold" både GPS & baro for å få best data.
                    Om det er slik her vet jeg ikke, men det er sikker en grunn
                    Takk for det! Jobber med fly til daglig, men det med 737 visste jeg ikke. Såvidt jeg leser av manualen er GPS delen her kun i "2D", altså uten høydemåling. Mulig jeg tar feil, virker som om johangj har bedre kontroll på modulen enn meg.
                    Last edited by AudunT; 21-09-12, 17:53.
                    Audun

Comment

• johanngj
                      • Nov 2007
                      • 533

Originally posted by AudunT
                      For de med seilflyinteresse så har jeg oppdaget at renchler (som har laget piccolario vario i mange år) har kommet med en piccoalrio 2 som kan kobles rett i s.Bus 2 inngangen.
                      Litt stivt å betale 240 euro for denne, kontra Futaba sin egne til 30 euro. Futaba har ikke SD-kort eller TEK på sin rimligste, men prisen var litt stiv. Og du får ikke mere funksjonalitet enn det Futaba bestemmer. Dvs LITE for tiden. Men det er gøy å se at 3. parts produkter er å få omtrent samtidig med Robbe/Futaba sine egne. Særlig på elektrosiden savnes dette. SBUS2 ESC'er osv er det garantert et meget stort marked for.
                      Med vennlig hilsen
                      Johannes Gjessing GMFK

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Litt rundt GPS vs barometer

GPS har en stor utfordring og det er å måle bevegelser i den vertikale aksen, legde og bredde grader fungerer helt utmerket men når det kommer til høyde så sliter den. Dette gjenspeiles i at den trenger minimum 4 satellitter for å få en 3D fix hvor den greier seg med 3 for å måle x/y
                        Nøyaktigheten bestemmes av hvor mange satellitter som den mottar og hvor spredd disse er ut over halvkulen - har du få satellitter og alle disse er samlet i et hjørne av halvkulen er høyde informasjonen veldig dårlig.
                        Fordelen med GPS er at høyden alltid går ut i fra et fast referanse punkt (statisk) og den vil heller ikke endre seg med skiftende atmosfæriske forhold.

Et barometer derimot er meget følsom for endringer og dermed godt egnet til å måle små forandringer i høyden (ned mot cm). De fleste variometere bruker derfor barometriske trykkmålere.
                        Ulempen med et denne type trykkmålere er at høyden alltid måles relativt d.v.s. ut i fra der du står. Skal du få en eksakt høyde over havet må du f.eks. vite hva det atmosfæriske trykket er ved havoverflaten og hvor høyt du er over denne (avstanden mellom disse 2 målepunktene må ikke vøre for stor)
                        De fleste "hobby" elektronikk enhetene bruker GPS'en til å gi deg X/Y koordinater + høyde over havet i hele meter, så bruker de barometer sensor informasjonen til å indikere små avvik. Er enheten mer avanser så gjør de en sammenlikning av GPS høyde og barometer høyde for å korrigere for eventuell GPS satellitt mottak feil.

Plassering av GPS antenne(mottaker)
                        De fleste GPS mottakerne har en innebygget antenne og denne mottar satellitter som finnes i en halvkule over den når den ligger horisontal, på undersiden mottar den nesten ikke noe signal.
                        Det er derfor viktig at denne monteres vannrett på flyet!
                        Som nevnt over der det viktig for GPS systemet å motta signaler fra satellitter spredd over hele halvkulen for og oppnå en best mulig nøyaktighet. Videre har mottakeren en relativt dårlig følsomhet og enhver form for skjerming medfører tap av satellitter med medfølgende reduksjon av målekvalitet.
                        Det er derfor viktig at den ikke dekkes til av radiosignal dempende materiale (karbon), videre bør den ikke ligge for nærme antennesystemet til 2.4Ghz telemetri enheten (mottaker).

Hvor mye barometer påvirkes av å ligge i luftstrømmen er avhenging av hvor "isolert" sensorhullet er. Normalt legges det et filter mellom hullet i kassa og sensoren som demper mye av kunstig over/under trykk dannelser, dette filteret minner om skumgummi men det er ikke tett (mer som et sigarett filter) hvor luftforandringene må vandre en lang vei igjennom kronglete ganger før det når frem til sensoren.
                        Jeg bruker gamle harddisk filter så har du tilgang til gamle PC harddisker er det bare å åpne dem og ta ut den lille hvite puta som er inne i selve driven.
                        Last edited by Quadrocopter; 21-09-12, 22:31.

Comment

• Rappis
                          • May 2007
                          • 198

På 737 (og alle andre airliners sjv) så er alltid høyde basert på altimeteret. Grunnen har quadrocopter gitt ett fint og nøyaktig svar på ovenfor. Selv om vi flyr en gps approach så er fortsatt høyden målt med altimeteret.

Comment

• AudunT
                            • Oct 2005
                            • 289

Nå har jeg fått mottakerene i hus, og jeg må si at mest av alt er jeg skuffet over hva futaba/robbe presterer her. Skuffelsen er basert på en eneste ting, og det er at man ikke kan binde mer enn to FASSTest mottakere til telemetriboksen. I tillegg til det, så er det helt tilfeldig hvilken mottaker som blir slettet når man binder mottaker nummer tre til boksen, samt man må komme til selve mottakeren i modellen for å binde til boksen. Jeg hadde tenkt til å bruke telemetri i minst fire modeller, hvorav to har mottakeren montert slik at man ikke kommer til den.

Selv om skuffelsen er der, har jeg lekt litt med telemetriboksen og GPS multisensoren. Boksen har en snag som gjør at den går til fabrikkinnstilling når man programerer nytt navn på en modell og avslutter prosessen. Utover det så fungerer boksen som den skal, og displayet er stort og letlest. Talte (som i mannestemme) telemetridata uttales høyt og tydelig, og selv om den tyske aksenten er der, så er det godt forståelig.

Variodelen i GPS multisensoren ser ut til å fungere bra, og det er enkelt å justere forskjellige parameter, som f. eks hvor mye stig eller synk det skal være før man får bip bip eller bu bu lyder. Det kan stilles inn grenseverdier med alarm varsling, f. eks maks høyde. Fint hos oss hvor det er en høydebegrensing på 200 meter.

Hos meg blir det nå FASSTest telemetri i to modeller (elektroseiler på 3 meter og 3,2 meters decathlon elektro), og jeg fortsetter å bruke den gamle Renchler VHF Piccolario varioen i storseilerne. Det er først nå jeg går fra 35mHz til 2,4gHz, så jeg kjøper like greit inn R6308SBT mottakere til modellene jeg ønsker å ha telemetri i, og håper at firmwaren i telemetriboksen blir oppdatert slik at man kan binde mer enn to mottakere til boksen.

Jeg kommer med brukererfaringer etter hvert, men det er ikke meldt flyvær på en stund.
                            Audun

Comment

Working...