Unconfigured Ad

Collapse

Servo har vært i vann

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OTA
    • Nov 2009
    • 759

Servo har vært i vann

Heisann

Hadde et uhell med flyet mitt og det strandet bokstavelig talt på stranda og lå og skvulpet delvis ute i vannet (brakkvann). Flyet ble fort reddet på land og skylt med ferskvann.

Idag åpnet jeg to av servoene og de bærer ingen tegn til at det har vært vann i dem. De er gullande blanke og fine inni og virker perfekt.

Noen som ville hatt motforestillinger mot gjenbruk ? Skulle vel sett tegn på loddepunkter etc innvendig ?

Er selv fristet til å friskmelde dem.
    Øystein T.

EF Extra 300 70"
    Speedfire F5B
    Baudis Fosa F3B
    Ascot F3B
    Lynx Carbon
    EF Extra 300, 58" Electric
    T-Rex 700N

www.artistic3d.net
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

kjøre på noe elektrorens, blåse av og gyve løs vel?
    Tom I. Arntsen

Comment

• Soarer
      • Mar 2005
      • 1856

Eneste riktige måte å få bort vann fra elektronikk er å dyppe den i Isopropanol. Har berget flere mobiltelefoner på det viset, og en var min da jeg vada for langt ut i ei lakselv..
      Metoden jeg bruker er å fylle et glass fullt med Iso, putt oppi det som skal, skru på lokket og rull rundt til en får ut alle luftbobler.
      La det ligge til dagen etter, rist av den Isoen en kan, og legg delen på en varmovn, ikke mer enn 60 grader.
      Og la den ligge der til dagen etter.
      Isopropanol er lysblå av farge og brukes mye som kondensfjerner på større trykkluftsystemer som på lastebil mm, fåes i 1L plastflasker som rødsprit.
      Så spør på et slikt verksted, jeg veit dessverre ikke av noen annen plass en ellers kan kjøpe det.
      Fuktighet under ICèr kan ligge der i lang lang tid før de gjør den skaden de kan, så vær uansett skeptisk med å bruke utstyr en veit er blitt fuktig/vått. Nå er det ikke slik i ditt tilfelle sannsynligvis, men tenkte å tipse om metoden jeg har lært av andre.
      Uansett aldri sett strøm på noe før en prøver å berge, for å se om det virker, det er det værste en kan gjøre.
      Mvh
      Gudmund

Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

Comment

• JanE
        • Jan 2012
        • 18

Har noe erfaring med vannlandinger fra dronetjeneste i forsvaret på 80 tallet.
        Der var motager vannbeskyttet med skjøteledninger stikkende ut til servoer og batteri. Det vi oppdaget var at vannet laget overslag mellom +og- i kontaktene, dette resulterte i at det ble tæring på den ene pinnen i kontakten. Det som også kan hende er at vann trenger inn under isolasjonen i kabelen, dette kan resultere i at kobberet i kabelen koroderer bort over tid.
        Så hver litt obs på dette før du friskemelder utstyret ditt.

Comment

• Quadrocopter
          Moderator
          • Aug 2007
          • 6357

Skyll med ferskvann (noe du allerede har gjort) og få det tørt - skru gjerne opp servoene og la de tørke.
          De fleste mekaniske delene er så innmurt med fett at de ikke tar skade av vann
          Resten av elektronikken er så "simpel" at den tåler mye vann før det skjer en katastrofe.....
          Det eneste er motoren men får du tørket den så burdet det ikke skape noen problemer - hvis du vil så kan du stikke en knappenål ned i symaskin olje og legge igjen en liten dråpe olje på begge sider der motorakslingen kommer ut av kassa

Hvis du bruker isopropanol så må du huske å fylle på med fett i tannhjulene etterpå!!!
          Last edited by Quadrocopter; 25-10-12, 19:49. Reason: werewrwerwer

Comment

• OTA
            • Nov 2009
            • 759

Heisann

Takker for tilbakemeldinger her. Har sjekket vingeservoene også og de er også helt rene/tørre innvendig. Nå skal det jo sies at vingene på et seilfly er relativt tette og flyet lå aldri helt under vann.
            Selv om servoer ikke har noen IP rating som tilsier at de er tette i vanlig forstand, så er toleranser i hus og inngangsmuligheter for vann ganske begrenset.

Jeg har ikke sett noen tendenser i det hele tatt til at fukt innvendig i servoer, så har nok bestemt meg for å gi dem en sjanse. Kabler og kontakter er dynket i 5-56 så disse ikke forringes, men skal holde litt øye med tendenser til korrosjon. Kabler i kroppen byttes fullstendig ut. Nå er det litt tid til det skal flyes igjen så da skal jeg gjøre en ekstra sjekk om tiden har gjort noe kluss.
            Øystein T.

EF Extra 300 70"
            Speedfire F5B
            Baudis Fosa F3B
            Ascot F3B
            Lynx Carbon
            EF Extra 300, 58" Electric
            T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

Working...