Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Link kontra FASST eventuelt andre.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • M-Link kontra FASST eventuelt andre.

    Leter og leter, men ser ingenplass noe info om sikkerheten i 2,4 systemet til Multiplex (M-Link) sammenlignet med andre system, f. eks Futaba sitt FASST.
    Jeg har to MPX 4000 radioer, og kunne tenkt meg å konvertere en av de til 2,4. Eventuelt en ny Profi 5000.
    Har en alltid hatt et merke, så blir iallefall jeg litt allergisk imot et nytt, selv om jeg veit at MZ14 / 18 er en veldig bra radio.
    Blir det i heletatt til slutt en sak om smak & behag..?
    Mvh
    Gudmund

    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

  • #2
    Har ikke svar på spørsmålet ditt...

    ...men en ting skal ihvertfall Multiplax ha i forhold til Futaba og de fleste andre merker-> de vet hvor displayet skal plasseres på radioen. Hvem ville vel kjøpt en bil der instrumentene er plassert under rattet?

    Spesielt i disse "telemetri-tider" hvor man bruker displayet mer og mer under flyging.

    Comment


    • #3
      Ja det kan en jo si, enig i det.
      MPX brukte som de første, komponenter i militær gradering på nøyaktighet, og det var dengang da 3030 kom ut.
      De har vist vei i lang tid, derfor så er spørsmålet mitt nå om MPX har kopiert eller gått engne veier igjen så å si.
      Men det er vel ingen som har den store erfaringa med MPX og 2,4, der er der en stopper opp litt, og grunnen til spørsmålet mitt.
      En ting tror jeg så absolutt, at MPX hadde ikke turt å risikere sin posisjon med å lansere noe som er tvilsomt.
      Mvh
      Gudmund

      Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
      Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

      Comment


      • #4
        Alle nye 2.4Ghz Radioer " Futaba , Hitec , Multiplex , Sanwa " har Frequency-hopping dvs de veksler ca 200 ganger i sekundet til ny frekvens. som i en gammel revolver med tønne (Synkront) Transmitter ==> 1 2 3 4 5 6 7 ==> Reciver 1 2 3 4 5 6 7.

        Tror det er slik at 250 radioer kan bli brukt samtidig


        Mvh t.bakken
        Last edited by Pistepirkko; 27-10-12, 23:31.

        Comment


        • #5
          Nok en post uten svar på sammenligningen

          Du går ikke feil med tanke på sikkerhet og fasst.

          Men !!!

          Du som Mulitiplex programerer må påregne en periode med lett frustrasjon til du blir vant med futaba måten å tenke oppsett og programerer på.

          Sjekk batteri kapasitet på begge. Vi seilflyvere er litt kresene der. Skal du ha god kapasitet på Futaba må du på Fx30/Fx40. Mz serien krever flere batteri !

          En annen ting. Er du klar for hornmine radio ?

          Uanstt blir du nok fornøyd Multiplex ellet Futaba. Lykke til !
          Last edited by Seiler`n; 25-10-12, 22:05.
          **********************
          Mvh
          Stig Olsen
          Lillehammer MFK


          Nan Xplorer FullCarbon X tail
          Pike Perfect X tail
          Pike Brio / Giant
          Alpina 4001
          DG 500/22 Elan under opppussing
          Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

          Futaba 12Fg Fasst

          Comment


          • #6
            Multiplex (M-Link) (FHSS)

            FHSS er sikkerheten i M-Link

            Frequency-hopping spread spectrum - Wikipedia, the free encyclopedia


            Futaba FASST og Multiplex FHSS er akkurat det samme,
            Jeg har Futaba 8FG Super. Lykke til.

            Mvh
            T.bakken
            Last edited by Pistepirkko; 26-10-12, 08:16.

            Comment


            • #7
              Hei Gudmund
              Det er vell noen av jet folkene som flyr med multiplex m-link og de pleier og teste det godt før de bruker noe nytt så det duker sikkert.
              Jeg har bestilt den nye Multiplex PROFI TX16 Premium edition radioen så jeg får vell ta en tur til Molde med den så du får sjekke den når jeg får den.
              Geir Slotsvik

              Comment


              • #8
                Jeg har aldri hatt glitch i seilfly med 35 Mhz, men har hatt det i en Gripen jeg hadde.
                Det er lite kjekt må vite, og sia det er en 3,3 meter F-16 fra Flyeagle på vei, så er det siste jeg vil ha, nettopp glitch eller det som verre er.
                Men det var jo forklarende å se at M-Link er det samme som Futaba bruker, så takk for den
                Da er det vel bare å konvertere en Profi 4000 til 2,4.
                Grattis med ny radio Geir, men jeg holder meg nok til de to jeg har, den ene er nesten ubrukt.
                Mvh
                Gudmund

                Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                Comment


                • #9
                  Hei,

                  Jeg har flydd FASST i flere år nå uten så mye som en glitch i flere år. Jeg har aldri lest om noen som har skrevet om radio feil i forbindelse med FASST systemet heller. Men dersom du søker rundt vil du nok finne at folk har erfart litt forskjellige ting med Spectrum.

                  Det var noen tyskere som testet 12FG for noen år siden. Modellen lå på en plen og de dro opp på et fjell med sendere. På 3.8 km hadde de fremdeles kontakt med modellen !!

                  Futaba har i det siste lansert både FHSS og FASSTest. FHSS er laget for å være et billigere alternativ. FASSTest er det kun 18MZ og den kommende 14SG som har. Det er på dette systemet at Futaba leverer telemetri.

                  Slik jeg forstår kommer Futaba til å ta opp konkurransen med Spectrum med FTR (Futaba Transmitter-Ready). Tolker dette slik at du da kan kjøpe RTF-modeller som kan bindes mot en Futaba FHSS sender.

                  Som du sikkert har forstått anbefaler jeg Futaba og jeg mener at dette er det sikreste systemet på markedet i dag.
                  - Erik -

                  ------------------------------------------
                  Logo 600SX + 6003D
                  Logo 400SE

                  Futaba 18MZ

                  Comment


                  • #10
                    3,8 km imponerer egentlig ikke så mye, det har en på flere radioer selv om den ligger på bakken. Men sia jeg også har det inntrykket at Futaba er mest brukt på dyre fly, så er det der spørsmålet mitt i utgangspunket kommer ifra. Og veit ikke om det er et norsk fenomen, men tror det er mer spredning på type radio i utlandet.
                    Det er ei kvie å måtte ut med 20 lapper for en ny radio når en fra før har to som en liker og kan bygges om med et enkelt grep.
                    Og det med regnes for å være et bedre system, det er altså bare en oppfatning blant noen, ikke bevist?
                    Last edited by Soarer; 27-10-12, 06:46.
                    Mvh
                    Gudmund

                    Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                    Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                    Comment


                    • #11
                      det er egne eu regler på sender styrke på disse radio`ene.

                      Jeg har en usa versjon av dx7 og den har dobbel sender styrke kontra dem som selges her i Norge, dette var noe jeg ble opplyst om når jeg bestilte radio`en.
                      Terje Vik

                      Ingen ting er umulig - det tar bare Velig land tid...

                      Comment


                      • #12
                        Du kan med fordel bygge om dine mpx-radioer til M-link, og du vil da også kunne utvide de til 16 kanaler i samme slengen. Setter du på et ekstra display, så har du telemetri også. Jeg har hatt M-link siden det kom og har aldri hørt om noen som har hatt problemer med systemet. Jeg har fulgt nøye med på et engelsk forum, og til dags dato har jeg ikke sett noen som har hatt problemer med 2,4 systemet. En annen tinger at Multiplex ventet lovlig lenge før de kom med noe 2,4 system, men når de først gjorde det, så var de første fabrikk som garanterte en rekkevidde på 2 km langs bakken. Ja, jeg vet at mange påstår å klare det, men såvidt jeg vet er det til nå bare Multiplex og Graupner som har turt å garantere så lange rekkevidder. En grunn til dette er jo at det har vært populære radioer i storseilermiljøet nede i Europa.
                        Hvis jeg hadde vært den lykkelige eier av to 4000 radioer, og selvsagt hadde kunnskap til å utnytte de, så hadde jeg aldri vært i tvil. Multiplex for alle penga! Du må også huske på at ikke Multiplex selv engang lager lengre en radio med de programmeringsmulighetene som du har i en 4000. Selv ikke den nyeste ser ut til å ha de samme mulighetene.
                        Real airplanes have two wings and round engines

                        Comment


                        • #13
                          Takk for svar
                          Jeg har vel egentlig lengst bak i ryggmargen før spørsmålet kom, egentlig forstått at MPX er til å stole på.
                          Noen av de "værste" flya som finnes har den linken til han som styrer.
                          Men 2,4 er ny jord for meg, jeg er en av de med lang antenne på alt.
                          På min 9 meter ASW 28 så dobla jeg mottakerledninga, og med flyet på bakken så hadde jeg over 300 meter med senderantenna inne på min MPX 4000. Og programmeringsmulighetene på den er uendelige, det er faktisk ingenting som ikke går an..!
                          På store fly har jeg dobla mottakerantenna etter at "Rallykåre" sa at han fikk den rekkevidda han sa, og det fungerer.
                          Men flyr en et fly endel mer enn en kilometer bort, da er det synet det kommer an på, ikke noe sendesystem..

                          Så ja takk, jeg går for M-Link, og tror så absolutt at Multiplex som far til alle som selges idag omtrent, er ikke bare på høyde med men minst like godt som noe.
                          Men vil nok beholde en MPX 4000 på 35 lenge enda, jo flere som bakker ut, jo bedre for de som holder stand, aldri hatt trøbbel i selifly på det. Og er vel omtrent oldtimer på det nå.
                          Men i allefall, jeg ble skremt av å få en Gripen i full lowpass på to metres høyde, å bikke inverted.
                          Det det mye av grunnen til at jeg spurte, men det gikk bra på tross av glitch.

                          Ei tid var det forbudt å fly med 2,4 på jetstevner her i Norge, alt pga skepsisen til noe nytt.
                          Nå er det motsatt. USA og dengang, ingen der fikk fly på et annonsert stevne med 2,4. Ikke mer enn to år sia.
                          Men det går seg til, noen tør og prøver, anbefaler og forklarer.

                          Mye nyttige input her i tråden, takker for alle innspill og tanker om emnet .
                          Så Futaba må nok justere seg endel for at de får en kjøper i meg.
                          Mvh
                          Gudmund

                          Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                          Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                          Comment


                          • #14
                            Er selv i gang med å konvertere min 4000 til M-Link, men har ennå ikke vært i lufta på 2.4GHz. Jeg har heller aldri hatt problemer med 35MHz, så vet ikke helt hvorfor jeg konverterer.

                            En ting som kan bemerkes er at M-Link mottagere er operative momentant når strømmen slås på. Det er vel noen merker så vidt jeg har forstått hvor mottageren har trengt noen sekunder på starte opp. Dette har vist nok vært et problem ved midlertidige spenningsfall under hva mottageren "tåler", og mottageren trenger flere sekunder for å starte opp igjen. Har ingen anelse om det er noen radiomerkene hvor dette fortsatt kan være et problem, men det er i hvert fall betryggende å vite at M-Link mottagerne ikke har dette problemet.

                            På M-Link mottagerne settes og fungerer fail-safe på samme måte som på de "gamle" MPX synth mottagerne.

                            De fleste 2.4GHz systemer har vel tilbakemelding om mottagerspenning via telemetri. Vet ikke hva frekvensen er på denne overvåkingen på M-Link mottagerne, men den er i hver fall så hyppig at den ser ut til å reagere momentant på spenningsfall under alarmnivå.
                            Alarmnivået settes i mottageren, og dette kan man justere selv etter behov (via programvare på PC). Husker ikke helt hva dette nivået er satt til fra fabrikken (4.6V muligens), men i alle fall alt for høyt for en av mine RaceMer med strømslukende Volz servoer hvor spenninga faller ned mot 4.0V i de verste svingene.
                            Noe jeg savner er at det i displayet gjerne kunne vært loggføret laveste spenningsnivå.


                            For øvrig så bruker M-Link modulen til 4000 betydelig mindre strøm enn den gamle synth modulen (50mA mot 160mA), så man får jo litt mer flytid med konvertering til 2.4GHz. Men til gjengjeld så trekker telemetridisplayet ganske mye (170mA) hvis man installerer det. Men 4000 har jo bra flyttid i utgangspunktet så det er jo ikke noe problem.

                            Har ikke blitt helt enig med meg selv om jeg skal installere dette displayet (flyr så og si bare F3F, så kommer nok ikke til han noen ekstra telemetrimoduler). Hvis man bruker 4000 med spacebox og regndeksel så er den eneste mulige plasseringen (så vidt jeg kan se) å montere displayet helt nederst i midten, i den lille forsenkningen på kanten nedfor tastaturet, for at det fortsatt skal være mulighet å få på regndekslet. Da kan displayet vippes framover slik at det henger over tastaturet. Flyr ikke så mye i regnvær, men å stå på hangkanten en vanlig Nordnorsk sommerdag med under 10C, da er dekslet litt kjekt for skjerme fingrene fra sur nordavind.

                            Comment


                            • #15
                              Nå har iallefall både jeg og kompis bestillt modul og 12 kanals mottaker og en slump andre til, så nå er gjort.
                              Så får en lære seg andre ting enn det du kom med, takk for det
                              Displayet droppa jeg, for jeg har egentlig ikke bruk for det.
                              Har en vario med gps som snakker, så om det er seilfly, så den er separat uansett sendefrekvens.
                              Den kan jo måle fart i hva som helst.

                              Men har sett veldig mye rart som skjer på 2,4. Uansett om det er mange som flyr eller aleine.
                              Du veit det er vanskelig å lære en gammel hund nye kunster, men det er håp..
                              Jeg har trua når så mange andre har det, elektro og turbin spesielt.
                              Mvh
                              Gudmund

                              Greit med skygge, så lenge det er fra en Cumulus..
                              Har muligens noe med for mye lynlim å gjøre.

                              Comment

                              Working...
                              X