Unconfigured Ad

Collapse

Servovalg?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Einar Kristiansen
    • Oct 2012
    • 35

Servovalg?

Har kjøpt meg en storseiler K8B 3.5 meter vekt 3.7 kg og driver og søker etter brukbare servoer.
    I manualen står det at man kan bruke "standardstørrelse-servoer"
    Siden jeg har masse Hitec kabler/utstyr og skal kjøpe meg en ny sender blir valget "Hitec"
    Det fins jo utallige mange typer Digital>>High Voltage 2 Lipo celler eller LiFe, på 6.6 volt og vanlige 6 volt servoer..... så hva bør jeg velge?
    Trenger 4 stk (Høyde-Sideror-Spoiler-Slepekrok) 2 stk vingeservoer (Balanseror)

Ett annet spørsmål er batteripakker. Da jeg fløy På 90 tallet gikk det kun på 4.8 V mottaker-pakker.Utviklingen er vel kommet ett par hakk høyere nå,kan man f.eks bruke 2-3 celler pakker på 6V-7.2V ?

Tips mottaes med takk fra en gammel traver som skal starte på nytt
  • Funnypark
    • Jul 2008
    • 176

Har ikke så stort fly som du snakker om her så jeg tar litt forbehold...

Nimh på 4,8 - 6V er fortsatt vanlig (Sanyo eneloop ol.) men 2S Lipo/Life er nok minst like vanlig i dag. Utstyr som ikke tåler batterispenningen tilkobles etter regulator på 5-6V. Tilkobling av 6V servoer på 2S Life uregulert er omdiskutert...

Her kan du beregne hvilket teoretisk moment servoene må jobbe med...
    Last edited by Funnypark; 17-11-12, 00:31.

Comment

• Viggkri2
      • Nov 2005
      • 1048

Hitec garanterer alle sine servoer med life uregulert.

Comment

• Funnypark
        • Jul 2008
        • 176

Mange hint om servoer til K8B 3,5m HER

Comment

• Guest

#5 Unapproved
          Skal man være på den sikkre siden så velger man Hitec eller Futaba digitale servor oppsett til ca 5000kr, og alternativet er en mengde clone servoer til 1/10 av prisen.

TGY-306G-HV High Voltage Ultra Fast/High Torque MG Digital Alloy Cased Servo 3.7kg / .05sec / 21g

http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ec_28g.htmldet

Det billige alternativet er det lurt å ha ett "lørve fly/test fly" for å sjekke at disse gjør jobben.

Lykke til
          Last edited by Guest; 21-11-12, 00:04.

Comment

• gadyrdal
            • Sep 2008
            • 344

Re: Servovalg?

HX5010 fra hobbyking er standardstørrelse servoer med 6,9 kilo drakraft på 6 volt.
            Jeg bruker disse konsekvent i alle mine fly, med vekt på 10-12 kilo. Fungerer utmerket med 2S LiFe uregulert.
            Har hatt over 100 stk i forskjellige fly uten problemer. Men prisen skremmer mange, bare 35 kroner fra kina...

Verdens beste servodeal mener nå jeg da...
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

Comment

• Einar Kristiansen
              • Oct 2012
              • 35

Takk for alle tips og råd..

Comment

Working...