Unconfigured Ad

Collapse

Telemetri.... ka dokker bruke d til?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aviator
    • Mar 2005
    • 601

Heisan og godt nyttår alle sammen.

Lure litt på ka dokker som har telemetri bruke den til, e d nokka dokker ikkje kunne vært foruten og e d virkelig så bra at d e verdt å bytte radio?

Ja eg veit om alle de fine tingan man kan lese av på den bittelilleskjermen, men d e jo ikkje nokka man gjør mens man hovre med sideroret i bakken eller dundre over stripa i lowpas.
    De fleste av oss har no sånn passelig oversikt over kor mange tura man kan fly uten å ladde mottaker pakken(e)

Så da lure eg på koffør eg burde bytte radio? E d bare bling bling å fanzy shit?
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Jeg bruker det til og imponere de andre gutta på stripa.

Comment

• Hanzo
      • Nov 2005
      • 845

Jeg bruker det ikke fordi jeg misliker alle ledningen ekstra

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Jeg bygde om min gamle MC22 til HOTT og fikk med telemetri på kjøpet via smartbox. Må innrømme at jeg omtrent ikke bruker de funksjonene som er innebygd der. Jeg bruker timer for alle oppsettene basert på tidligere erfaringer og det er godt nok foreløpig. Vurderer eventuelt en turtallssensor for finjustering av tomgang på motorene.

Varsel for lav mottaker spenning er vel det jeg kommer på som det viktigste, men med moderne mottakere så er jo ikke 4,8 V ett kritisk punkt lenger. Det er vel absolutt ikke noe must å ha telemetri, vi fløy jo før 2,4 tidsalderen også
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• bjeff
          • Jul 2007
          • 2010

Overvåking av konsumpsjon av driftsbatteri, spenning på mottakerbatteri, samt signalstyrke. I noen sammenhenger (multikopter via videbriller) syns jeg det er en nødvendighet. Mikrokopter, som er det jeg flyr mest, er integrert med Graupner HoTT, så vi kan laste ned verdier fra alle sensorene ombord. Jeg foretrekker å bruke øreplugg (MX 20 har ikke innebygget høyttaler som MC 32) da jeg primært flyr med videobriller. I forhold til standard flyging er det ikke essensielt, men det er jo greit å vite hva som skjer der oppe når det er snakk om flere titusener av kroner og et stort skadepotensiale. En annen fordel er at man kan studere data i etterkant dersom man er usikker på noe. Jeg ville ikke likt å fly mine tometere uten telemetri.
          Anders Eiebakke
          90078513

Comment

• jotto
            • Jul 2007
            • 3060

Jeg bruker telemetri til å vite når jeg har brukt 70% av batterikapasiteten. Ja, man kan bruke en timer, men flytiden varierer jo veldig om man øver på tic tocs eller om man øver på hurricanes.

Ellers har jeg akkurat montert en GPS i quaden som forteller meg hvor den er hvis den ramler ned i skogen.

Ingenting av dette er absolutt nødvendig, men det er utrolig kjekt å ha!

PS: Du får sannsynligvis flere svar på postene dine hvis du ikke skriver på dialekt. Det er utrolig slitsomt å lese.
            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• bjeff
              • Jul 2007
              • 2010

Originally posted by jotto

PS: Du får sannsynligvis flere svar på postene dine hvis du ikke skriver på dialekt. Det er utrolig slitsomt å lese.
              Skriv på den dialekten du vil! Jotto og jeg skriver på vår dialekt
              Anders Eiebakke
              90078513

Comment

• jotto
                • Jul 2007
                • 3060

Originally posted by bjeff
                Skriv på den dialekten du vil! Jotto og jeg skriver på vår dialekt
                Ikke helt.. jeg har omtrent samme dialekt som "Aviator", men jeg sparer dere andre fra å lese det
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• OTA
                  • Nov 2009
                  • 759

Jeg har ikke telemtri, men det er et par ting jeg kunne tenkt meg.
                  Stigerate og høyde hvis jeg er en termikk junkie med storseiler. Nå driver jeg ikke med det så jeg sitter igjen med en ting, og det er brukt mah på drivpakka slik at jeg kan være litt slappere på timer.

Men, med timer og at jeg er halvedru når jeg flyr så kan ikke helt se noe behov for telemetri, men det finnes sikkert områder som kanskje trenger det mer enn andre. Så lenge jeg flyr på manuell/visuell kontroll så er det meg, flyet,timeren og gode rutiner

PS! Kult å skrive på dialekt
                  Øystein T.

EF Extra 300 70"
                  Speedfire F5B
                  Baudis Fosa F3B
                  Ascot F3B
                  Lynx Carbon
                  EF Extra 300, 58" Electric
                  T-Rex 700N

www.artistic3d.net

Comment

• Morten Brun
                    • Nov 2011
                    • 343

Vurderer å få meg en jetiboks for å få alarm på batteri forbruk. Synes det er ett greit alternativ til å bytte radio, så kan jeg jo se hvor mye det blir brukt.

For fpv tror jeg det er ett must med slikt oppsett, men der får man jo alt opp i osd'en så da er ikke support i radioen så viktig.

Comment

• bjeff
                      • Jul 2007
                      • 2010

Originally posted by Morten Brun
                      For fpv tror jeg det er ett must med slikt oppsett, men der får man jo alt opp i osd'en så da er ikke support i radioen så viktig.
                      Jeg har sluttet å bruke OSD i Mikrokopter, fordi løsningen jeg beskrev er mer omfattende enn OSD. I alt annet FPV/UAV-relatert (bortsett fra mikro-greier) bruker jeg OSD. Da blir det uinteressant med innebygget radio-telemetri, bla fordi RSSI leses av i OSD´en. Og jeg ville uansett aldri fløyet long range FPV med standard 2.4 ghz.
                      Last edited by bjeff; 01-01-13, 22:15.
                      Anders Eiebakke
                      90078513

Comment

• Aviator
                        • Mar 2005
                        • 601

Høres ut som eg kan roe ned å finne nokka anna artig å bruke pengan på.
                        Ikkje flyr eg termikk, ikkje FPV (men det frister) eller nokka anna heftig elektro greier.
                        Så da får heller regulatorn på depron kjafset sei i fra sjøl når det e fritt for strøm
                        Svein Roe
                        ----------------
                        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                        Boomerang Sprint - Simjet 2250
                        Starfire II P-60
                        C-arf Extra 2,3 - DA 50
                        EF Extra 91" - DA 60
                        EF Edge 48"
                        Ventus 4m
                        Mini Nyx

Comment

Working...