Unconfigured Ad

Collapse

Radioer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hyper
    • Apr 2005
    • 46

Radioer

På rcmarked er det et utall av Spektrum og Futaba 2.4 radioer for salg. Mange av dem er nyere modeller.
    Er folk virkelig så misfornøyd med disse radioene?

Min gamle Futaba FC-28 var ihvertfall like bra da jeg solgte den etter 20 år. Aldri noe tull med den.

BTW: Dette er ikke spørsmål om hvilken radio jeg skal velge siden jeg er veldig fornøyd med den jeg har.

--
    Knut I.
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by hyper
    På rcmarked er det et utall av Spektrum og Futaba 2.4 radioer for salg. Mange av dem er nyere modeller.
    Er folk virkelig så misfornøyd med disse radioene?

Min gamle Futaba FC-28 var ihvertfall like bra da jeg solgte den etter 20 år. Aldri noe tull med den.

BTW: Dette er ikke spørsmål om hvilken radio jeg skal velge siden jeg er veldig fornøyd med den jeg har.

--
    Knut I.
    Det er mange som "må" være med på hype bølgen å ha det hotteste hotte selv om de strengt talt hadde greid seg mer enn nok med en langt enklere og billigere modell.

Man blir definitivt en bedre pilot og er en mer cool type når man har siste toppmodell dinglene på maven under spradingen i depoet ... eller
    Last edited by Quadrocopter; 24-02-13, 23:26.

Comment

• hyper
      • Apr 2005
      • 46

Joda, skjønner at det er noen sånne også. Det er bare det at mange av radioene er modeller som akkurat har kommet ut. Blir litt betenkt når jeg ser så nye radioer til salg.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Joda, skjønner at det er noen sånne også. Det er bare det at mange av radioene er modeller som akkurat har kommet ut. Blir litt betenkt når jeg ser så nye radioer til salg.
        Det er flere som blir "lokket" over på en ny modell (kanskje fra en annen produsent) av overivrige selgere i forskjellige "former" - alt gresset er jo så mye grønnere over bekken - når de så har fått den nye modellen, finner de ut at dette ikke var helt i.h.t. hva de er vant med/ønsker, i enkelte tilfeller kan det hende at de føler at radioen er dårligere enn den de hadde før.
        Dette er et symptom som man ser hver gang de store produsentene kommer med nye modeller....
        Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 09:40.

Comment

• Karl H.
          • Mar 2006
          • 1452

Dette gjelder da det meste av elektroniske "duppeditter" som jo koster mindre og mindre, og er blitt stadig mer avanserte. Og ikke minst, nå for tiden har vi råd til det.
          Karl Hans Glommen.
          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• bjeff
            • Jul 2007
            • 2010

Radioutviklingen følger utviklingstrekkene i den globaliserte kapitalismen. Investeringene synes å bli mer og mer "topptunge", dvs at man satser på teknologiske konkurransefortrinn. Tekno er den nye blingen. Samtidig kutter man ned på utgifter til designutvikling, materialkvalitet og mekanikk. Resultatet er ofte en plastikk-boks som prøver å ligne en metallboks uten å klare det, men med avansert teknologi inni. Problemet er at denne teknologien er montert av ufaglærte arbeidere som jobber som piska skinn. Noen av "kvalitetsmerkene" oser ikke akkurat kvalitet når man åpner kassa, og ser hvordan ting er montert og sikret.

I og med at jeg begynte å fly omtrent samtidig som 2,4 ghz kom på markedet, har jeg ikke rukket å bli nostalgisk. Men det slår meg at "gamle" radioer av et gitt merke ofte er bedre designet (og da snakker jeg ikke først og fremst om det visuelle førsteinntrykket), og burde konverteres istedenfor å kasseres i mange tilfeller.
            Anders Eiebakke
            90078513

Comment

• hyper
              • Apr 2005
              • 46

Originally posted by Karl H.
              Dette gjelder da det meste av elektroniske "duppeditter" som jo koster mindre og mindre, og er blitt stadig mer avanserte. Og ikke minst, nå for tiden har vi råd til det.
              Vi har råd, men hvorfor selge en radio som bare er noen uker gammel? Har sett både 18MZ og 14 SG samt en haug med nyere Spektrum til salgs som det står f.eks. "flydd 3 turer", "4 uker gammel".

Bjeff:
              skal være enig i at radioene virket mer solide før. Elektronikken burde ha blitt bedre, men som du sier så er den vel montert av underbetalte, ufaglærte personer som er presset til det ytterste.

Har sett mange rapporter fra rcgroups, rc universe, rcmf og andre forum at det har vært en del tull med noen radioer. F.eks. at de bytter modellminne mens du flyr, slår seg av, mister kontakt med flyet osv. At noen kan slå seg av eller bytte modellminne når du står å flyr er betenkelig.
              At noen mister kontakt med modellen anser jeg veldig ofte som brukerfeil. Feil montert antenne, for dårlig rx acc, skjærereir av ledninger osv.

--
              Knut I.

Comment

• Quadrocopter
                Moderator
                • Aug 2007
                • 6357

Husk at verden er styrt av å spre FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Amerikanere oppfant ordet og elsker å bruke det (har jobbet for noe amerikanske firmaer gjennom årenes løp...)

I tillegg så flommer det over av de som alltid har en venn som har en kompis som har hørt at......
                Last edited by Quadrocopter; 25-02-13, 15:03.

Comment

• Kyrre
                  • Feb 2009
                  • 2322

Originally posted by Quadrocopter
                  I tillegg så flommer det over av de som alltid har en venn som har en kompis som har hørt at......
                  For ikke å snakke om alle de som aldri har rørt nevnte produkt, men som har sett at andre på stripa har problemer og dermed er det rævva.

Comment

• Brumm
                    • Apr 2008
                    • 1816

Vi har råd, men hvorfor selge en radio som bare er noen uker gammel? Har sett både 18MZ og 14 SG samt en haug med nyere Spektrum til salgs som det står f.eks. "flydd 3 turer", "4 uker gammel".
                    --
                    Knut I.
                    En del av de nyere radioene blir vel solgt av impulskjøpere som ikke helt har skjønt hva de kjøpte.. Synes jeg ser en del utstyr som selges av nybegynnere som har "gitt opp"..
                    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• jotto
                      • Jul 2007
                      • 3060

Alle radioer som jeg har hatt blir dårligere idet det kommer en ny modell. Det samme gjelder helikopterne, mobiltelefonene og PCene som jeg har hatt. Sånn er det bare.

En gang gadgetjunkie, alltid gadgetjunkie
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• Karmann
                        Moderator
                        • Oct 2006
                        • 735

Originally posted by Kyrre
                        For ikke å snakke om alle de som aldri har rørt nevnte produkt, men som har sett at andre på stripa har problemer og dermed er det rævva.
                        Det der gjelder MANGE, og ikke bare innen rc. Verden er full av verdensmestere med NULL erfaring. De formidler kun hva de leser på internett og later som om dette kan de.
                        Sorry for oppgulpet jeg blir bare så jævlig fed-up av sånne innimellom og har hatt en stor dose av en av de på jobb idag......
                        Mvh
                        Morten Aase

Comment

• gadyrdal
                          • Sep 2008
                          • 344

Re: Radioer

Det gjelder vel også andre ting i denne hobbyen, som f.eks servoer. Det iriterer meg når jeg får beskjed at jeg er tilnærmet sinnsyk når jeg bruker HX5010 på alt jeg har av fly, det være seg fra trainer til 1/5 skala og turbin.
                          Jeg bare MÅ bruke digitale servoer til minst 700 spenn stykket!!!
                          HX5010 fra HK er analog, dual ball bearing og trekker 7 kilo på 2S LiFe. I løpet av 4 år har jeg ødelagt 2 stykker av drøyt 100, den første da jeg skulle sjekke hvor mye de faktisk tålte før drevene gikk i stykker, og en annen etter ett krasj hvor jeg gikk tom for drivstoff. Så de er både holdbare og robuste, og sentrerer perfekt.
                          Holder i bøtter og spann til mitt bruk!
                          Problemet til enkelte er at jeg betaler bare 30,- for stykket.... Og da MÅ det jo være noe dritt?
                          Selv om de aldri har prøvd en slik servo selv selvsagt...:banghead:
                          Men overpris trenger ikke bestandig bety kvalitet... Jeg har fått ødelagt langt flere "merke"-servoer...,som for øvrig også er "made in china", bare koster 10-20 ganger mer...

Har nettopp bytta radio fra en gammel Futaba 9c med spektrum-modul, som jeg har hatt i 4-5 år nå, til en DX18. Mest fordi jeg flyr warbirds, og denne radioen har innebygget servoslow for flaps og sekvensering for understell og hjulluker. Samt at telemetrien blir fin å bruke på jet... Og så slipper jeg å bytte en formue i mottakere
                          Geir Dyrdal
                          Scale Warbirds of Norway

Comment

• bth
                            • Dec 2003
                            • 1638

Originally posted by gadyrdal
                            Det gjelder vel også andre ting i denne hobbyen, som f.eks servoer. Det iriterer meg når jeg får beskjed at jeg er tilnærmet sinnsyk når jeg bruker HX5010 på alt jeg har av fly, det være seg fra trainer til 1/5 skala og turbin.
                            Jeg bare MÅ bruke digitale servoer til minst 700 spenn stykket!!!
                            HX5010 fra HK er analog, dual ball bearing og trekker 7 kilo på 2S LiFe. I løpet av 4 år har jeg ødelagt 2 stykker av drøyt 100, den første da jeg skulle sjekke hvor mye de faktisk tålte før drevene gikk i stykker, og en annen etter ett krasj hvor jeg gikk tom for drivstoff. Så de er både holdbare og robuste, og sentrerer perfekt.
                            Holder i bøtter og spann til mitt bruk!
                            Problemet til enkelte er at jeg betaler bare 30,- for stykket.... Og da MÅ det jo være noe dritt?
                            Selv om de aldri har prøvd en slik servo selv selvsagt...:banghead:
                            Men overpris trenger ikke bestandig bety kvalitet... Jeg har fått ødelagt langt flere "merke"-servoer...,som for øvrig også er "made in china", bare koster 10-20 ganger mer...
                            Syntes det virket kjent, og så at det er 5 av disse jeg bruker i Twin Mustangen min. Kjempefornøyd med de.
                            Bfight 210
                            De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                            De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                            Phoenix RC Club

Comment

Working...