Unconfigured Ad

Collapse

Konvertering av Futaba 8FG til Jeti

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Konvertering av Futaba 8FG til Jeti

Behold.. the new Jeti 8FG

Click image for larger version

Name:	2013-03-05 22.21.24.jpg
Views:	1
Size:	68.1 KB
ID:	634125

For å gjøre ventetiden til DS-16 kommer litt mindre smertefull, har jeg "konvertert" 8FG'en og bruker en JetiBox som sendermodul. Da kan jeg begynne å konvertere alle helikopterne til Jeti, og jeg får telemetri og full pakke på radioen. Jeg får med andre ord de fleste av Jeti-funksjonene som jeg er ute etter, men i en mindre sexy innpakning.

Det gikk overraskende smertefritt. JetiBoxen kobles til trainerporten på radioen og bindes mot mottakeren én gang. Jeg loddet kabelen fra Jetiboxen rett på trainerporten på innsiden, så da slipper jeg kabler som henger løst utenpå.

En fiffig detalj er at Jetiboxen får strøm fra radioen og skrur seg av og på med radioen.
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

Hmm! Kanskje dette er veien å gå for meg? Regner med lignende løsning kan gjøres på 14FG også. Skulle sårt hatt opp strømtrekk! Spesielt på multicopter. Finnes det sensorer som kan brukes med Futaba eller må jeg da ha Jeti ESC for å få dette til? Er jo en hel haug med ESC'er på multi's så håper det finnes en sensor mellom batteri og strømfordelingsplate?

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Originally posted by Trulsen
      Hmm! Kanskje dette er veien å gå for meg? Regner med lignende løsning kan gjøres på 14FG også. Skulle sårt hatt opp strømtrekk! Spesielt på multicopter. Finnes det sensorer som kan brukes med Futaba eller må jeg da ha Jeti ESC for å få dette til? Er jo en hel haug med ESC'er på multi's så håper det finnes en sensor mellom batteri og strømfordelingsplate?
      Dette (Jeti ESC'er med sensor) er ikke optimalt for quad etc. hvor du har flere ESC'er.
      Last edited by Quadrocopter; 05-03-13, 23:55.

Comment

• jotto
        • Jul 2007
        • 3060

Tipper det kan gjøres på 14SG også ja, det er vel samme trainerport der? Futaba har ikke strømtrekk-sensor, men dette er jo helt uavhengig av Futaba sitt telemetrisystem (og radiosystem også forsåvidt). Jeg kjører på Duplex istedetfor Fasst med dette.

På et multicopter er det mest praktisk å bruke en egen sensor for strømtrekk. Jeg bruker en slik på Nazaen min: Jeti Telemetry Sensor Current/Voltage MUI EX . Den er koblet mellom batteri og power distribution boardet. Da får jeg både strømtrekk, forbrukt kapasitet og spenning.

Edit: det er altså bare én sensor på quaden.
        Last edited by jotto; 05-03-13, 23:38.

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Ja, jeg har sett JLog2. Man får jo et lass med sensorer til den. Men snakker den med Futabaradioer da?

Comment

• Quadrocopter
            Moderator
            • Aug 2007
            • 6357

Originally posted by jotto
            Ja, jeg har sett JLog2. Man får jo et lass med sensorer til den. Men snakker den med Futabaradioer da?
            Fjernet innlegget da Jlog2'en kun leser interndata (strøm spenning rpm etc.) fra Kontonik JIVE ESC'er (dessverre ingen eksterne strømsensorer)

Ja - Jlog2 har Futaba S-BUS2 interface og telemetri
            Last edited by Quadrocopter; 06-03-13, 00:06.

Comment

• OAK
              • Jul 2002
              • 863

Re: Konvertering av Futaba 8FG til Jeti

Jlog2 kan brukes sammen med Jsend og Hitec strømprobe til S.bus2

... og kan også snakke med castle regulatorer og Jeti

Comment

Working...