Unconfigured Ad

Collapse

"Crimping" av servokontakter - lodde eller ei?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

"Crimping" av servokontakter - lodde eller ei?

Når dere klemmer servokontakter på kabel - slenger dere på en liten dæsj loddeting der dere har klemt fast ledninga?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!
  • Skartun
    • Aug 2008
    • 231

Re: "Crimping" av servokontakter - lodde eller ei?

Originally posted by jotto
    Når dere klemmer servokontakter på kabel - slenger dere på en liten dæsj loddeting der dere har klemt fast ledninga?
    Ikkje eg...
    Men kjem vel litt an på type tang ein bruker, eg har hansen tanga.
    Rolan Skartun

Trex 600 Flybarred - Trex 450SE V2 RJX 3GX -Steve Shumate SU-37 & T-38(knust under lowpass invertet, a good way to go!):cool:

Compass 7HV / MKS 950/980 / Align 700MX / CC Ice 2 120amp / BeastX/ Futaba S.bus

http://www.sognmodellfly.com

Comment

• Quadrocopter
      Moderator
      • Aug 2007
      • 6357

Nei - hvorfor det, det er jo kontakter som skal klemmes sammen ikke loddes....
      Last edited by Quadrocopter; 17-03-13, 11:02.

Comment

• bardp
        • Nov 2010
        • 2473

Om du logger risikerer du at lederene knekker av når de blir utsatt for vibrasjon. Lodding er noe drit.

Comment

• Trulsen
          • Aug 2006
          • 3411

Jeg lodder alltid når jeg lager kontakter selv. En ørliten lodding der hvor jeg har krympet. Jeg har opplevd at ledningen har løsnet over tid på hjemmekrympede ledninger. Bruker ikke så mye tinn at det trekker oppi ledningen sånn det blir stivt. Da har man misforstått litt og jeg skjønner at du bardp kan oppleve dette som noe dritt.

Comment

• gadyrdal
            • Sep 2008
            • 344

Originally posted by Quadrocopter
            Nei - hvorfor det, det er jo krympe kontakter ikke lodde....
            Enig. Med skikkelig tang, og utført riktig, holder crimpinga vel så bra som lodding.
            "Originale" forlengere er også crimpet...
            Kjøpte tanga mi på RcPro... Har vel laga ett par hundre kontakter så langt uten noen som helst problemer. En av de smarteste investeringene så langt...
            Geir Dyrdal
            Scale Warbirds of Norway

Comment

• Tormod.ihlen
              • Apr 2012
              • 110

Som nevnt er det ikke behov for lodding. Bruker du en skikkelig krympetang som denne vil aldri ledningen løsne.

Men det er viktig at du bruker en krympetang, for bruker du feks en nebbtang, er sjangsen stor for at termineringen blir dårlig og med tiden vil løsne. En dert loddetinn hjelper nok ikke mye da heller vil jeg tro. Det finnes endel forskjellige typer krympetenger, anbefaler å bruke en krympetang som regulerer kraft og komprimering for da får du perfekt resultat hver gang. (som den jeg har linket til)
              Tormod

Comment

• Trulsen
                • Aug 2006
                • 3411

Jeg skal jaggu gjøre en test igjen neste gang jeg er på hobbyrommet. Har maken tang fra annen produsent men mine ledninger løsner fra kontakten bare man ser på de.

Comment

• Tormod.ihlen
                  • Apr 2012
                  • 110

Hmm, høres ikke bra ut.. Du bruker riktig slot ift tykkelse på ledning? Noen servoledninger er 22 AWG mens andre er 24, og viktig at du da bruker riktig slot på tangen..
                  Tormod

Comment

• Tormod.ihlen
                    • Apr 2012
                    • 110

Originally posted by Trulsen
                    Jeg skal jaggu gjøre en test igjen neste gang jeg er på hobbyrommet. Har maken tang fra annen produsent men mine ledninger løsner fra kontakten bare man ser på de.
                    Jeg kom til å tenke på; legger du ledningen riktig i kontakten? De bakerste "ørene" skal krympes rundt isolasjonen, mens de forreste ørene kun skal rundt lederen. Gjør du dette riktig sitter det som støpt.. Anbefaler at du sjekker ut videoen og evnt leser bruksanvisningen på siden jeg refererte til.
                    Tormod

Comment

Working...