Unconfigured Ad

Collapse

Dual rate og expo Bruker dere dette til alle fly?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hoppfly
    • May 2013
    • 1248

Dual rate og expo Bruker dere dette til alle fly?

Hei
    Må spørre her da jeg jo ikke har noen i nærheten som holder på med RC.
    Er newbie enda (etter ca 1/2 år ) og holder på å lære meg termer/bruksområder med computerradio.
    Det jeg lurer på er: Bruker dere dual rate og expo til alle fly? Hvor mange % bør en begynne med på henholdsvis dual rate og expo?
    ( det er vel forskjeller fra fly til fly?? )
  • bjeff
    • Jul 2007
    • 2010

Alt er relativt, og individuelt. Generelt kan man si at store utslag, feks i 3D, trenger endel expo. Et ekstremt eksempel er at mange konkurransepiloter bruker rundt 80% expo i F3P (innendørs presisjonsakrobatikk) uten dual rate, der det er ugunstig å bruke dual rate pga tidsnød. Noen fly trenger endel ekspo på et "hissig" høyderor, men kan samtidig (sært tilfelle) tjene på omvendt ekspo på balanseror.

I F3A (utendørs presisjonsakrobatikk) er det veldig stor forskjell på hva som passer den enkelte. De fleste bruker spesialfjærer for å få stivere stikker, og dermed mer presise. Da trenger man generelt mindre ekspo, noe som er gunstig for presisjon.

Min erfaring er at det er greit å bruke mellom 20-30 % expo til "vanlig" flyging, og ganske mye mer på ekstreme (50-60 grader og oppover) utslag til 3D. Til sistnevnte er jeg gjerne over 50% expo på enkelte ror, og opp til 80% på sideror. Mange vil bruke én dual rate-bryter, men da blir det feks komplisert å gjennomføre enkelte øvelser som krever ekstreme høyde- og siderorsutslag, men ikke så mye balanserorsutslag, feks rolling harrier. Her er det bare å prøve seg fram. Balansepunkt på flyet vil også alltid spille en rolle.

Hva som er fornuftig av % i dual rate er umulig å si på generell basis.

Forøvrig har produsenter for vane å oppgi altfor høye utslag til "standard" flyging, og for små utslag til 3D.
    Last edited by bjeff; 25-09-13, 16:59.
    Anders Eiebakke
    90078513

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

Med min DX8 kan jeg sette 3 forskjellige rater/expo og pleier å sette dem til 60/80/100 før første tur, og så tester jeg ut hvilke som passer meg best og justerer deretter om nødvendig. På akro modeller og raske fly bruker jeg minst to settinger, men på enklere slowflyere som bare cruiser sakte rundt pleier jeg bare å bruke fulle utslag og mye expo. Det er ikke no fasit svar på dette her, dette er helt opptil brukeren.

Comment

• Hoppfly
        • May 2013
        • 1248

Takker for flotte svar. Må vel teste ut dette ...

Comment

• Tipstall
          • Mar 2010
          • 197

Ja, her er det best å teste ut selv. Bare ikke gå av skaftet og start med 80% expo Mye expo kan være guffent hvis man ikke vet hvordan reaksjonen blir: lite respons ved små stikkeutslag, og så kommer "alt på en gang" når man nærmer seg fullt utslag. Som sagt ovenfor - til vanlig sportsflyging er 20-30% expo et greit utgangspunkt.
          Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

Working...