Unconfigured Ad

Collapse

Programmering av Graupner mc 32

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mermaid
    • Oct 2013
    • 16

Programmering av Graupner mc 32

Hei, noen der ute som kan hjelpe? Bruker 3 trins bryter til elmotor (seilfly)og ønsker å programmere sakene slik at eg får den funksjonen via sikkerhetsbryter.Dette for å unngå uønska start av motor(sikkerhetsbryter av) Takker for hjelp! Arne
  • Quadrocopter
    Moderator
    • Aug 2007
    • 6357

Originally posted by Mermaid
    Hei, noen der ute som kan hjelpe? Bruker 3 trins bryter til elmotor (seilfly)og ønsker å programmere sakene slik at eg får den funksjonen via sikkerhetsbryter.Dette for å unngå uønska start av motor(sikkerhetsbryter av) Takker for hjelp! Arne
    Jeg Kan hjelpe deg men har ikke så mye fritid før Tirsdag i neste uke - hvis du ikke får hjelp før dette så skal jeg poste noen eksempler her i denne tråden ute i neste uke.
    Hvis du ikke hører noe så minn meg på det ved å sende en PM

Comment

• thjesper
      • Dec 2004
      • 70

Den muligheten som er standard i programmet er at du i Model type (dersom du bruker engelsk språk) setter motor at C1 til back.
      Da kommer det opp en ny menylinje i Base setup model hvor du kan legge inn en cut off bryter.
      Thorbjørn.

Comment

• Quadrocopter
        Moderator
        • Aug 2007
        • 6357

Ser at Thorbjørn har svart - da er du i de beste hender!

Comment

• Mermaid
          • Oct 2013
          • 16

Hei Thorbjørn,har fått studert dette litt nå men får det ikkje til.Kjører elmotor via 3 trins bryter nr.8 (br.1 til venstre) på kanal 8 og ønsker å få bryter 8 blokkert ved sikkerhetsbryter nr.4.Dette for å unngå uønsket start av motor.(Brukte dette oppsettet på mc24)
          Sette c1 til back i Model type og fann Power of warning i Base setup og valgte bryter 4 men den virker ikke inn og blokkerer for bryteren 8 som eg kjører elmotoren på? Kva er det eg gjer feil?Takker for tips! Arne

Comment

• sjaa
            • Feb 2006
            • 601

Hei.
            Dette er kun en teori som ikke er utprøvd, men kanskje verdt et forsøk hvis det lar seg gjøre å programmere.

Lag to logiske brytere, koblet mellom sikkerhetsbryter og hvert trinn (halv gass/full gass) på tre-punktbryter. Deretter assigne hver av de logiske bryterne som da (forhåpentligvis) oppfattes som en tre-punktbryter til ch8.

Ville testet om en logisk bryter koblet til tre-punktbryter og sikkerhetsbryter i likevel fungerer før du går i gang med prosjektet over

Lykke til, spent på om det fungerer...
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

Comment

• thjesper
              • Dec 2004
              • 70

OOOps, jeg var litt rask med svaret!

Mitt første forslag var hvordan du gjør det som motorflyger, med normal trottel på trottelstikke!

La ikke merke til at du bruker 3 pungt bryter!
              Du kan sikkert bruke logiske brytere, men jeg synes det er enklere og bruke en egen flyfase!
              Jeg regner med at du har flyfaser i oppsettet på modellen.

Da foreslår jeg at du har en egen fase som du finner et fansy navn på!
              Under Gebereinstellung (tysk) control adjust (engelsk) så gjør du om den kanalen som du kjører motor på, på vanlige elektroseilfly hos meg så er det kanal 8.
              Denne gjør du phase styrt, ikke global, legger inn den sikkerhets/låsebryteren som du vil bruke bare i denne motor av fasen.
              Og så justerer du offsett på kanalen til 100 % mot der motor er av!

Du må da og ha denne fasen som en prioritert fase, jeg foreslår at du har den på faseprioritet A.

Det er flere andre måter og gjøre det på.
              Da jeg besøkte Graupner sist for noen uker siden satt jeg endel timer og pratet om løst og fast med Ralf Helbing, tidligere utviklingssjef. Han bruker trottelstikke med logiske brytere programert på stikke for Butterfly og motor!

Selv så bruker jeg 3 flyfaser for motor, hvor en bryter stilling er motor av, den andre ytterstillingen er full fart.
              Og så er mittstillingen styrt fra en skyvekanal. kjekt og bruke kanalen på siden av senderen.
              Denne bruker jeg primært til og stille den effekten som jeg ønsker som "halv fart"
              Last edited by thjesper; 26-10-13, 10:48.
              Thorbjørn.

Comment

• sjaa
                • Feb 2006
                • 601

Enig med Thorbjørn.. Flyfaser er mer elegant
                Mvh
                JoE
                Agder Modellflyklubb

Comment

• Mermaid
                  • Oct 2013
                  • 16

Ja ser man det! Det er utroligt kva man får til med god hjelp Thorbjørn! Takker og bukker! Arne

Comment

Working...