Unconfigured Ad

Collapse

Graupner MX20 Hott

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bid63
    • Jan 2008
    • 177

Graupner MX20 Hott

Gikk hen og kjøpte meg ny radio - valget falt på en Graupner MX20 Hott. Er det noen her inne med bruker erfaring på denne. ( Ja klart jeg kunne spurt før jeg kjøpte ). Er det ting og være obs på, muligheter å utnytte etc?
    Tidligere radioerfaring når vi snakker computer radio er Hitec Optic sport og Sanwa RDS8000.

Finner svært lite om denne radion her inne på forumet. Kanskje søker jeg feil?
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Gratulerer med bra radio Programmeringen er nok litt annerledes en det du er vant til fra før. Jeg har mc 22 som er ombygd til Hott og er kjempefornøyd med den. Tror det beste er å poste spørsmål etterhvert som det er noe du lurer på. Men ingen dum ting å lese manualen først
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• spacewalker
      • Dec 2006
      • 144

Du kommer kanskje til å banne litt, men som superstar skriver; les instruksjonen. Det er hjelp å få her inne om du skulle stå fast.
      Jeg har selv en gammel MC-19, og en MC-32. Og er kjempefornøyd.Kvaliteten på radioen din er det ihvertfall ikke noe å utsette på.
      Fly well-make my day!

Comment

• thjesper
        • Dec 2004
        • 70

Det er ikke sikkert du kommer til og banne -

Svært mange av seilflygerne bruker Graupner, mye på grunn av programvaren.

MX-20 har stort sett samme programvare som MX-24, MC-24 og MC-32.
        Det har stort sett vært samme programvaren siden MC-18. Som så er blitt videreutviklet.

Mitt råd er og IKKE lese bruksanvisningen fra side 1, du detter av lasset lenge før du kommer til de viktige tingene.
        Min anbefaling er at du finner den typen modell du vil programere, bakerst i manualen.
        Når du treffer på saker du ikke forstår så kan du lese deg opp under de forskjellige kapitlene.

Lær deg og bruke flyfaser, og gjør de fleste justeringer under flyfaser.
        Thorbjørn.

Comment

• bid63
          • Jan 2008
          • 177

Takker for innspill så langt.
          Har trykket litt og er ikke veldig skremt ennå. Skal begynne med å sette opp en enkel modell med kun to vingeservoer - så har jeg kjøpt meg vario modul til telemetri. Får jeg ikke til dette får jeg spørre igjen her.

Comment

• bid63
            • Jan 2008
            • 177

Ja da har det dukket opp en ting jeg ikke får helt til. Flyet jeg tester først er en helt enkel elektromodell med mekanisk retrac. Har fått satt opp alt bortsett fra throttel. Den oppfører seg merkelig. Det virker som den bare er aktiv midt på stikke bevegelsen. Når jeg ser på servo display ligger den på -100% helt til stikken er nesten i midten så hopper den til ca 0% før den på neste 6-7kneppene på throttlestikken havner på 94%. Kan dette ha noe med ESC å gjøre ( Det er en 50A Supersimple fra HK uten BEC )? Eller er det noe helt åpenbart jeg har oversett? Har prøvd det med brake setting. Throttle står til C1 og back.

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Når du kalibrerte esc første gang, hadde du stikka i full gass posisjon? Veldig mange esc skal man gjøre det med, vente på tone og så kjøre stikka helt ned. Sjekk manualen for esc først. Det er mulig at du har fått aktivert en throttel curve med den type setting. Dette blir ren gjetting. Men kommer ikke på noe bedre nå.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• bid63
                • Jan 2008
                • 177

Har slettet modellen på radioen og begynt på nytt - har og prøvd en annen th. kanal med samme resultat. Når jeg kobler opp flyet med en av mine gamle Hitec 35Mhz mottakere oppfører esc'en seg helt normalt. Ser der en setter throttel kurve så dukker den vertikale markøren ikke opp før jeg har stikken i midten. Samme er det jo på servo displayet. Skal prøve i et annet oppsett. Kan jo være at denne esc og mottaker ikke er venner?

Comment

• bid63
                  • Jan 2008
                  • 177

Det viste seg nok en gang at saken hadde en enkel løsning. Kom plutselig på at denne radioen har stikke kalibrering og at undertegnede hadde vært inne på dette i iveren over å se på radion den dagen den kom i hus. Da hadde jeg klart å sette både -100% og 0% omtrent på midten. Kalibrerte på nytt i kveld og så begynte throttle å oppføre seg normalt.

Comment

• Superstar40
                    • Dec 2002
                    • 1667

Godt det løste seg
                    Espen Kvien
                    Gruppeleder F3A
                    Vingtor RC Club
                    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• tan20
                      • Nov 2004
                      • 93

Hei,har samme radio jeg og, men sliter med å få til gassfunksjon på egen bryter, ja det er til en hotliner som jeg skal bruke gass stikke til splitflaps.... hva er trixet?

tan
                      Tor Arne Nicolaisen
                      Vingen/Bø MFK

Comment

• Vingen300
                        • Oct 2003
                        • 81

Under "ModelType" set Motor At C1 til "None".

Plugg esc inn i en ledig kanal, ikke 1 (thr).
                        gå til "control adjust" finn input nummeret du plugget esc'en i.
                        og velg bryter.

i den engelse manualen så står dette forklart på side 244 (Integration of an electric drive into the model programming)

Oversettelsen til tysk på du gjøre selv Tor Arne...

Jostein

Comment

Working...