Unconfigured Ad

Collapse

Ny radio; Spektrum DX9 eller JR XG14?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roTore
    • Sep 2003
    • 140

Ny radio; Spektrum DX9 eller JR XG14?

Tenk å bevege meg fra 35MHz til 2.4GHz og samtidig bytte ut den gamle radien (JR PCM9X).

Har sett på både Spektrum DX9 og JR XG14; valget blir vel DSMX eller DMSS... Noen som har noen erfaringer/tanger/tips/råd rundt dette? Et evt alternativ er jo JR XG11MV som er modulbasert der man kan bruke "hva som helst" men ser ikke poenget med å hele tiden bytte modul i senderen heller - ønsker å ha "en ting" som fungerer. Liker at DX9 har tale, men om dette er noe kjekt i praksis har jeg jo ikke fått prøvd...

Trenger egentlig å konvertere to radioer da guttungen også flyr og også har en PCM9X. Har en DX8 liggende (kjøpt brukt) som han kunne få om jeg gikk for DX9, og jeg går for JR bør han også ha ny radio så vi standardiserer hele "flyparken" på ett system...

Innspill mottas!
    Last edited by roTore; 11-04-14, 07:10.
  • bardp
    • Nov 2010
    • 2473

Om du er vant til å programmere JR er det jo greit å holde seg til det. Har selv JR 11x med utskiftbar modul å det er greit å kunne bruke både DMSS DMS2 og UHF modul til FPV. Ellers er radioen helt topp.

Comment

• Kyrre
      • Feb 2009
      • 2322

Kan ikke hjelpe deg mer enn at jeg at super fornøyd med min DX9. Jeg har nettopp fått tak i en JR PCM9XII, og den er jo meget god i forhold til alderen, men jeg synes ikke de kan sammenlignes pga aldersforskjellen, DX9'en knuser iallefall JR'en på programerings fronten. Samtidig er det ingen tvil om at kvalitets følelsen på JR'en er et hakk bedre når det kommer til stikkene og knappene.

Når det gjelder tale funksjonen så er det en funksjon man ikke skjønte man trengte før man har prøvd det. Det er faktisk ganske praktisk å få lest opp at man bytter mellom forskjellige rater, hvor mye flaps man har og at man tar hjulene inn og ut. Jeg har ikke prøvd telemetri ennå, men å få lest opp diverse verdier er jo mye bedre enn å måtte titte ned på skjermen. Og damen snakker meget klart og tydelig, man hører lett hva som sies ut av høyttaleren på radioen.

En siste ting å nevne siden du har DX8 er jo at den kan du binde opp mot DX9 og kjøre trådløs trainersystem med DX9 som master.

Comment

• roTore
        • Sep 2003
        • 140

Har programmert både DX8'en jeg har liggende og PCM9Xen og synes ikke disse er så veldig ulike i programmeringen egentlig; begge er i alle fall forståelige, mens Futaba velger jeg rett og slett å ikke ta med som alternativ av samme grunn.

Det at jeg allerede har en DX8 liggende som guttungen (11år) kan overta gir også DX9 en fordel siden jeg antar DX8 og DX9 er relativt like på programmering/oppsett noe som er et stort pluss, da jeg regner med at jeg til en viss grad må forstå hans radio noen år til også.

Comment

• Kyrre
          • Feb 2009
          • 2322

Det er noen forskjeller i menyene mellom DX8 og DX9, men du vil finne det meste på DX9 der du fant det på DX8. DX9 har forøvrig mye høyere oppløsning på skjermen slik at den får plass til mer info så du slipper å bla så mye frem og tilbake.

Comment

• OyvindB
            • Aug 2013
            • 32

Du kan prøve min DX9 på stripa en dag det passer for deg (Jeg er han med DX9, Trex500 og Visionaire du møtte på Farmers på søndag )

/Øyvind

Comment

• roTore
              • Sep 2003
              • 140

Takk for det Øyvind Så jo DX9'n din og det var jo egentlig det som fikk i gang tanken om at det kanskje var lurt å heller kjøpe det en XG14 (som jeg hadde tenkt) eller XG11MV; bør ikke ha for mye ulike systemer, og med guttungen "på slep inn i hobbyen" må jeg jo nesten ha 2x hver gang det skal handles noe. Tanken var at om folk er fornøyd med DX9 og at det generelt ikke er noe problem med DSMX slik at jeg MÅ ha DMSS (JR sitt system benytter litt annen frekvenshopping og skal ha en bedre følsomhet hvilket på papiret betyr bedre), så kan guttungen få den DX8'en jeg har liggende og så kjøper meg en DX9....

Comment

• roTore
                • Sep 2003
                • 140

Alternativt har jeg "oppdaget" "nykommeren" fra Korea: Graupner/SJ HOTT MZ24. Ser jo facy ut med fargedisplay men det er jo i grunnen ikke det man har bruk for når man ser opp i lufta og flyr... Virker som den har ganske greit med telemetrimuligheter samt tale, men er selve radioen noe å satse på?

Comment

• Tipstall
                  • Mar 2010
                  • 197

Jeg har en DX8 og en Graupner MX20 HOTT. Har ikke satt meg inn i forskjellene mellom MX og MZ; fargeskjerm og touch skjerm er komplett uinteressant for min del, men det kan jo være andre forskjeller også. Selve radiosystemet (HOTT) er formodentlig det samme, og mitt inntrykk er at det er dønn stabilt. Det er etterhvert kommet et stort utvalg av HOTT mottagere; standard, lettvekt, med innebygd gyro/vario etc. Helt grei pris på mottagrene også. Telemetri fungerer fint; spenning på mottagerpakka får du i senderdisplayet uten å foreta deg noe som helst. På min MX kan jeg få telemetridata i senderens display (med display plassert nedenfor stikkene er ikke det noen ideell løsning, men det funker helt greit for å sjekke mottagerpakka, og ta en kjapp til på vario'en om du flyr seilfly). Videre kan jeg koble til en smartboks som kan plasseres hvor som helst, og vise telemetridata i den. Og så kan man jo få telemetridata lest opp. MZ24 har sikkert bra med flyfaser, mixere og det de fleste trenger.

I og med at MZ har touch display, er formodentlig brukergrensesnittet påvirket av det, men jeg vil jo tro at logikken i menyene er ganske lik MX radioene. Det er en god del forskjeller mellom min DX8 og min MX20 når det gjelder oppsett, men hva som er best eller verst blir en smaksak/vanesak. Mer om HOTT i Norge: http://www.rc-seilfly.no/rcstyring/hott.htm
                  Knut

Diverse fly; de fleste med propell...

Comment

Working...