Unconfigured Ad

Collapse

Sendervalg

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Må vel svare da

MC-12
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• Rune Kvam
      • Nov 2002
      • 85

Sanwa RD6000 får du veldig billig på web-butikk.
      Den bruker jeg, 6 kanaler, samt bra på pitch/throttle kurver.

Lett å bruke,
      Ville valgt denne, eller gått til en av de råe "JR X-3810 A.D.T." radioene...
      men det er jo derimot en høyere pris.
      RD6000Super, er klar for seilfly, fly, og ikke minst helikopter som mange vil ha ettervært

Var i samme problemstilling som deg, men etter noen måneders bruk angrer jeg absolutt ikke på den!

Comment

• klausre
        • Oct 2025

Ikke lett å si!

Er kanskje ikke så lett å si...
        Faktorer som kan går i Hitec's favør; flere kanaler (ikke det at man ofte bruker flere enn 4), fysisk mindre (MC-12 er ikke lett å holde uten stropper), billigere, større display (tror jeg), billig utstyr (servoer, mottagere mm.).
        Faktorer som går i Graupner favør; KVALITET (har aldri hørt om feil).

Men, skulle jeg valg mellom de to, hadde det blitt Eclipse 7. Dette fordi du får utrolig mye for pengene, slipper evt. å oppgradere senderen (noe som blir dyrere), lettere å holde (jeg liker ikke strørrelsen på MC radioene).

Tillegg:
        Må innrømme at jeg selv har en JR 388S (JR/Graupner), og kommer aldri til å gå over til noe annet merke

Comment

• Thomas Revå
          • Apr 2002
          • 150

Mc-12. Har du prøvd å holde den Klaus? Den er ikke veldig stor, jeg har hatt den på hangkanten, på et jorde med hlg/elektrofly osv., uten senderpult, uten problemer.. Jeg har ikke store hender heller. Hitec radioen har større display enn Graupner radioen.

Comment

• klausre
            • Oct 2025

Originally posted by Thomas Revå
            Mc-12. Har du prøvd å holde den Klaus?
            Nei, jeg har ikke det... Men jeg antar at størrelsen er lik størrelsen til MC-16, og den blir litt stor å holde, synes jeg, i alle fall i forhold til Eclipse 7 (388 etc.). Men selvfølgelig, alt er en vane (og vond å vende)!
            Så egentlig er vel det ikke et for-/mot tema, enig Thomas. Men sett ut i fra hva man får for 2500-3000, ville jeg nok kjøpt Eclipse 7.

Comment

• Thomas Revå
              • Apr 2002
              • 150

Sjekka på Graupner sine nettsider nå, var ikke en veldig stor forskjell i størrelse mellom Mc-12 og Mc-16, men litt var det da. Her er målene:

MC-16: Dimensions approx. 215 x 192 x 75 mm
              MC-12: Dimensions approx. 190 x 175 x 75 mm

Dere får avgjøre selv om størrelsen er et problem. Lykke til med sendervalget uansett!

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Multiplex sendere.

Ser at det ikke er noen med erfaringer med Multiplex her. Siden jeg selv har fløyet med Multiplex siden 1986 kan jeg få si noe kanskje? Brukte forresten Futaba fra 1975 til -86.
                Kjøpte Multiplex MC3030 da den kom på markedet, og jeg bruker den ennå. Den fikk en softwareoppgradering for en del år siden, men er ellers original og totalt feilfri.
                Den gir meg ca. 6 timers flytid uten lading(15 år gammelt batteri). Den er meget oversiktlig mht. knapper og brytere. Jeg kan FRITT tildele funksjoner til de knappene jeg ønsker. Det er 99 memoryes ombord... nok altså. Her er ikke spørsmål OM de og de mixerne fins, her velger du selv hvilke funksjoner som skal mixes til hver enkelt servo, mengde og evt fastverdier og hvilke switcher som evt skal slå dem av og på. Det ligger i tillegg en del pitchkurver inne for heli.... som ikke interesserer meg. Jeg har ikke VURDERT andre radioer siden jeg tok denne i bruk.
                Jeg flyr motorfly i alle størrelser og seilfly i den store klassen, og har ennå ikke funnet noen begrensninger med denne senderen.
                Den var ikke billig da jeg kjøpte den, men har aldri noengang angret på valget mitt. En forutsetning for å bruke den er at du helst flyr med senderpult! Har brukt det i alle år nesten, og skjønner ikke dem som klarer seg uten.
                Altså, skal du investere i sender og VET du skal holde på noen år så er det arbeidspulten du skal venne deg til og kjenne. Kjøp noe skikkelig med en gang.
                Ellers er det normalt piloten og evt skakke og tunge fly som utgjør de største begrensningene for den perfekte flighten, ikke elektronikken....
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jj
                  • Nov 2002
                  • 1327

Joda, kjøpte min første MPX når jeg var 14 år. Det er nå 17 år siden.... Flyr fremdeles MPX, men nå 4000 med skanner.
                  3030 har vært en god sliter og de beste i verden bruker fremdeles denne eller forgjenger 3010. Øgrey kommer sikkert med denne på tilbud nå som den nye EVO etterhvert blir populær / leveres.

Har flydd endel med Cockpit også fordi den kun veier 600g og er super på fjellet nederst i ryggsekken. Den kan jeg faktisk fly "nesten" alt med. En i klubben som flyr helikopter med den og.

Ellers finnes det mye fint på markedet idag, men det er merkelig stor forskjell på priser rundt om.
                  Jo Grini
                  http://vimeo.com/jojoen
                  http://www.youtube.com/jojoenno
                  http://www.jojoen.no/

Comment

• heike
                    • Nov 2001
                    • 216

Spennende lesestoff det her. Her i Narvik modellflyklubb har det vært en tendens til at alle tilslutt har havnet på Jr radioer. Vet ikke helt hvorfor men jeg har selv flydd med Jr i alle de årene jeg har drevet på med dette. (15 år ) Det har vært prøvd med andre merker også, -hitec, multiplex, sanwa , futaba osv. Men de fleste har byttet de ut til fordel for JR. Har selv nå en Jr 3810 og er kjempefornøyd med den. Kjøpte den nå sist vinter. Inntil da har jeg fløyet med en Jr 347. Når jeg en gang i blant flyr seilfly så har jeg en Graupner MC 18 som jeg bruker da. JR og Graupner er jo omtrent det samme bortsett fra at Graupner har disse store "flåtene " av radioer som er perfekte til seilflyging. Alt av utstyr er det nesten det samme.
                    En ting med JR er at de er veldig lett å programmere.

Så hvis du ønsker en radio med kjempegod kvalitet så sats på JR.
                    Eureka i Oslo er en av de som selger Jr

Vennlig hilsen
                    Kenneth Kåsereff
                    Aktivitetsleder NMFK
                    Kenneth Kåsereff

I hangaren:

Masse seilfly
                    Masse Pattern/F3A
                    Masse depron
                    Haugevis med prosjekter

Og alt flyges med JR selvsagt

Comment