Announcement

Collapse
No announcement yet.

LiPo Radiobatteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • LiPo Radiobatteri

    Hva setter dere alarmgrensen til på LiPo mottakerbatterier slik at en får et varsel når det er det er ca 30% igjen på batteriet.
    Har et motorfly med 2 stk 4700mAt mottakerbatterier i får batterispenningen til radioen via telemetri å ønsker å sette en alarmgrense på den slik at jeg får et varsel når det er ca 30% igjen på batteriet.
    Første flyet jeg har LiPo i så er usikker her.

  • #2
    3,77 volt pr celle er 30%

    Comment


    • #3
      OK da setter jeg alarmen på 7,6V for LiPo.
      Noen som hvet hva tilsvarende nivå vil være for LiFe batteri?

      Comment


      • #4
        Life er ikke så enkelt da utladningskurven er nærmest helt flat. Anbefaler å måle trekk etter 3-4 turer og aldri bruke mer enn antatt 50% av kapasitet.

        Comment


        • #5
          Ja er vel det jeg har jort til nå med LiFe batteriene som er det jeg har i de fleste flyene mine. 8-10 turte og så lading da går det inn ca 50%. Men i fjor gikk det lit i ball med ladingen så en 35% Yak gikk i bakken med tomt radiobatteri på tur nr16. Tenkte en kunne sette en alarmgrense som ga en forvarsel før noe slikt skjer. Vil vel tro at spenningen dropper mer med har rorbruk når batteriet nærmer seg tomt.

          Comment


          • #6
            På life gir en slik alarm bare falsk trygghet.
            Kjetil
            oops: . . ! . .

            http://www.vingmfk.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by bardp View Post
              Ja er vel det jeg har jort til nå med LiFe batteriene som er det jeg har i de fleste flyene mine. 8-10 turte og så lading da går det inn ca 50%. Men i fjor gikk det lit i ball med ladingen så en 35% Yak gikk i bakken med tomt radiobatteri på tur nr16. Tenkte en kunne sette en alarmgrense som ga en forvarsel før noe slikt skjer. Vil vel tro at spenningen dropper mer med har rorbruk når batteriet nærmer seg tomt.
              Det vil være helt avhengig av hvor spenningmålingen skjer. Er det i mottageren, kommer spenningfall i ledninger og kontakter inn i bildet. Er vel bare å prøve seg fram, og senke den inntil du får alarm på det som tilsvarer det du tar ut i dag. Vil tro du havner et sted mellom 3 og 3.1V med belastning. Temperaturen har også stor betydnind (også for LiPo).
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Nå skjer jo denne spenningsmålingen i mottakeren slik at jeg får den til senderen via telemetri. Får fly 10 turer og deretter eksperimentere litt til jeg finner det nivået som gir alarm ved kraftig roring etter disse turene.

                Comment


                • #9
                  Strømtrekket og spenningsfallet i ledningene (og batteriet) vil variere veldig med hvordan man flyr. I en modell hvor man bare 'pirker' litt i rorene (termikk-dingle ell.) er det lurt å sette nivået ganske høyt. På akromaskiner hvor man imellom tar en snap-roll feks. er min erfaring at 'damen' i radioen kom med advarsel nettopp i snap-roll, selv om alarmnivået var satt ganske lavt (7.5V eller noe). Det var da typisk 50% igjen på en 850mAh pakke (med elektro i F3A går det lite strøm til servoene, typisk godt under 100mAh per tur). Siden spenningstapet ved høyt strømtrekk er bestemt av ledningsmotstand og batterienes indre motstand merker man tydelig forskjell på batteriene hvor tidlig første 'alarm' kommer. Så konklusjonen er nok at du må prøve deg fram, både batteriet og kablingen kan gi signifikante forskjeller fra et oppsett til et annet.
                  www.ofremmi.info

                  Comment


                  • #10
                    For å få best nøyaktighet under bruk anbefaler jeg telemetri hvis du har det. Min Multiplex radio leser av en sensor i mellom batteri og utstyret i flyet som er programmert til kapasitet på batteri samt en alarmgrense på forbrukt ampere. Ser hele tiden "Fuel i %" på radioen i sanntid og når man bør lade. I etterkant ser jeg det skiller uhyre lite med det radioen vise og det laderen fyller på igjen så det virker.
                    Pilot RC 29% Sbach 342 m DLE-55
                    Phoenix Mustang P51D m DLE-55
                    Blackhorse Spitfire Mk IX m O.S GF40
                    Multiplex Minimag
                    Multiplex Razzor
                    Multiplex Rockstar
                    Multiplex Shark
                    Top Flite Piper Arrow O.S GT15 (ikke ferdig)
                    Multiplex Profi TX 16
                    Byggeblogger:
                    http://www.lyngstad.synology.me/blog/index.php?

                    Comment


                    • #11
                      En slik sensor har jeg men den er jo helt håpløs på radiobatteri hvor en slår av og på en titals ganger før ladding er aktuelt. Funker greit på femioppset der en lader mellom vær tur.

                      Comment


                      • #12
                        Burde hatt dynamo i flyet.
                        Kjetil
                        oops: . . ! . .

                        http://www.vingmfk.com

                        Comment


                        • #13
                          Ja det hadde vært supert med en dynamo.

                          Comment


                          • #14
                            Elle bare et slikt

                            Catalog
                            Min Hjemmeside..

                            http://sveininge.iflogg.com

                            Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                            Comment


                            • #15
                              Multiplex har en Ah sensor som må nullstilles. Mao. den lagrer forbruket. Det samme har sikkert andre leverandører også.
                              LiFepo har en utladingskurve, og setter en alarm på 3,2 volt skulle en være safe på modeller som ikke har så mange/store servoer at strømtrekket blir veldig høyt.Ved veldig høyt strømtrekk vil jo selvfølgelig spenningen synke kraftig. Jeg bruker 3,2v alarm på en 110ccm hvor jeg har 6Ah batteri. Fungert i 4 år, over 100 turer. Da lader jeg inn litt over 2 Ah.

                              Attached Files
                              Last edited by smsyak; 05-06-15, 19:04.

                              Comment

                              Working...
                              X