Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøpe kontakter, og hvordan montere de?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøpe kontakter, og hvordan montere de?

    Hei!
    driver å bygger et indoorfly(mitt første scratchbuild) og lurer på litt angående elektronikk.

    - batteriet har JST/ BEC kontakt, men fartsregulatoren jeg har kjøpt er uten kontakter og jeg lurer på hvor jeg får kjøpt JST / BEC kontakter og hvordan settes de på? Er det bare å klemme de på ledningene eller?...

    - servoene har JR kontakt, men mottakeren har Microsoft molex 1.25, hvor får jeg kjøpt slike kontakter? Jeg vil ikke ha overgangsledninger...


    Takk for hjelpen

  • #2
    Jst er såpass smått at de vanligvis leveres ferdig med 10-15cm kabel for å lodde kabel-enden i stedet for kontakten.
    Sånn som dette f. eks. Amass JST female - 10cm 20AWG silikonkabel så kan du avkorte denne eller litt på ESC om du ikke trenger hele kabellengden.
    NB! Bruk krympestrømpe utenpå kabelskjøter!

    Om du ikke har loddebolt, så bør du skaffe deg en - for lodding er det vanskelig å komme utenom i denne hobbyen.

    Når det gjelder Molex så sjekk Elfa distrelec
    Last edited by SmurfAir; 01-10-15, 21:28.

    Comment


    • #3
      Takk for svar
      loddebolt har jeg, så det er ingen problem
      men hvordan er det med ledningene mellom motor og ESC? skal de loddes sammen eller lønner det seg å ha kontakter der slik at det blir enkelt å Eventuelt skille de ved en senere anledning ?

      Comment


      • #4
        Smak og behag. Hvis du er opptatt av å spare vekt, lønner det seg å lodde de sammen. Sjekk at motoren går riktig vei før du har på krympestrømpe (pass på at ledningene ikke kommer borti hverandre). Går den feil vei må du bytte om to av motorledningene. Ikke klipp motorledningene. Det er som oftest endene på viklingstrådene som er dratt ut av motoren. De er lakkisolert og vanskelig å få fortinnet.
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Hei Jonas86
          Sjekk ut videoene på flitetest,de har masse videoer med tips og triks.
          Begynn gjerne med beginner series hvis du ikke er erfaren:
          Flite Test releases numerous RC Plane & Drone articles per day. Read about topics such as product reviews, industry trends & build tips at FliteTest.com.


          Av kontakter mellom ESC og motor finnes det flere forskjellige størrelser,alt etter hvor stor motor/ESC du bruker.
          plugger, ledninger + + + finnes i de fleste hobbyforhandlere, men en kan også handle utenlands f.eks ebay. MEN regn med at det vil ta tid da. Ser du nevner molex kontakt. Hvilken mottaker bruker slikt? ( er vel noe micro sak??? )
          Uansett, så kan en jo bestille slikt og bare lodde ledning til ledning
          Error Page | eBay
          Lykke til med bygging, og lag gjerne en byggetråd her på forumet

          Comment


          • #6
            Har en Orange R415x og en Hextronic 24 gram 1300kw motor viste ikke at det var molex 1.25 da jeg bestilte den, trodde det var en standard på mottakerne :P er lite hobbyforretninger her i Mo i Rana som har noe som helst som er til hjelp, alt må bestilles..

            Comment

            Working...
            X