Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frsky L9R

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frsky L9R

    Noen med erfaring av denne mottakeren?

    Jeg har akkurat fått den sammen med en X8R.

    Tenkte å koble den opp mot Naza V2. På en disco pro.

    Noe jeg stusset på var hvorfor den har mye svakere grønt lys når den er koblet opp mot radioen en feks. X8R eller D4R-ii.

    Det er så vidt det gløder grønt lys i den? Er dette riktig eller er det noe feil med den?
    Se bilder.
    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1451685087.968347.jpg
Views:	1
Size:	48.4 KB
ID:	637608
    L9R

    Click image for larger version

Name:	ImageUploadedByTapatalk1451685107.743032.jpg
Views:	1
Size:	51.7 KB
ID:	637609
    X8R

    Litt vanskelig å se på bilde men det er tydelig forskjell på lyset på de to.

    Også har jeg et annet spørsmål.

    Jeg bruker Sbus mellom mottaker og Naza i dag. Bruker da 7 kanaler til nazaen.

    Kan jeg bruke feks. Kanal nr. 9-10 på tradisjonell kobling til å styre gimbal?
    Isåfall hvordan.

    Prøvde å koble kanal 1-2( altså 9-10) på gimbalen uten at det skjedde noen ting.

  • #2
    Etter litt benke testing i går kveld merket jeg også at lyset på L9R blinket av og til helt vilkårlig. Hadde jeg radioen for nære Mottaker eller tok antennene mot hverandre på L9R flimra lyset enda mer og den gikk rett i failsafe modus.

    Testet dette med X8R også på samme oppsett. Den hadde ingen reaksjon på noen som helst måte. Den virket dønn stabil.

    Tror dere det kan være en feil med den?
    Tørr ikke fly med noe som virker så ustabilt.

    Comment


    • #3
      kjør en range check. jeg har hatt ustabilitet på x8r mottakere hvis jeg har hatt senderen helt inntil mottakerene men aldri hatt problem i lufta.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        OK, hvordan kjører jeg en skikkelig range check på en skikkelig måte.
        Hva skal jeg se etter etc?

        Comment


        • #5
          har du taranis radio? da går du inn på menyen der du binder mottaker. der står det range. Når du aktiverer den så så sender den med 10% effekt som i følge frsky skal utgjøre att men får 1/30 av aktuell rekkevidde. så hvis du i range mode kan går 50meter unna så skal du til normalt ha 50mx30=1500m. Har ikke prøvd det sjøl enda da jeg nettopp har oppdaget funksjonen. Men skal teste det neste gang jeg skal ut å fly.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Ja har en Taranis x9d Plus. Har lest om akkurat det du sier men aldri utført det i praktisk.

            Comment


            • #7
              Mottagerene blir overstyrt hvis senderen er for nært. Dette er normalt.

              Regner med at L9R gir ut kanal 1-9 på utgang 1-9.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Ok, men veldig rart den har et veldig dårlig lyssignal iforhold til X8R og D4R.

                L9R har 12 kanaler. 1-8 +Sbus men veldig usikker på hvordan mann kobler alle 12kanalene når mann bruker SBus til nazaen. Hvis det idet hele tatt går.!?

                Comment


                • #9
                  Kanal 1-9 går vel til utgangene på mottageren. For kanal 10-12 må du bruke en SBUS dekoder.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    når du bruker sbus så har du alle 12 kanalene der. Så da trenger du bare 1 ledning mellom mottaker å naza. på de vanlige utgangene har du kanal 1-9. Bruker sjøl en annen mottaker med sbus rett i naza og det fungerer genialt. slipper alle ledningene.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Jepp, vet ikke om jeg utrykket meg feil på spørsmålet i første post.
                      Men ja i dag har jeg koblet nazaen med Sbus.

                      Nazaen trenger min 5kanaler Max 7kanaler.

                      På Discovery pro rammen min trenger jeg også 2 kanaler for å styre gimbal og kamera skifting. (Mellom FPV kamera og gopro kamera).

                      Gimbalen styrer jeg kun pitch (ikke noe vist å ha roll på gimbal egentlig.

                      Så var spørsmålet mitt:

                      Hvordan får jeg de resterende kanalene ut fra L9R mottakeren? Utenom Sbus? Å om det i det hele tatt går.

                      flarssen svarte vel kanskje på det, Sbus dekoder? Hmm?

                      Comment


                      • #12
                        du kan ta ut de resterende kanalene på de vanlige utgangene samtidig. Jeg bruker sbus på x8r mottagere i flere fly der jeg har 4 servoer i vingene for å ha bare en ledning å sette inn når jeg monterer flyene. Da bruker jeg en sbus konverter med 4 kanaler som er montert i vingen og en ledning derfra til sbus utgangen på mottakeren. Men kan likevel ta ut de samme kanalene på de vanlige utgangene samtidig.

                        så du skal kunne ta ut kanal 8 og 9 for eks. til gimbal på de vanlige utgangene selv om du bruker sbus til nazaen.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Yes det fant jeg ut nå. Men for å bruke de kanal 9-12 må du ha decoder?

                          Comment


                          • #14
                            da må du ha en sbus dekoder sånn som denne bruker jeg. da får du ut 4 valgfrie kanaler Error Page | eBay

                            også må du ha en sånn å programere den med. Error Page | eBay


                            Jeg tror du kan koble den dekoderen sammen med nazaen på en y kabel inn på sbus utgangen på mottakeren, men er ikke sikker. her ikke prøvd det sjøl.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Flott, takk for info.

                              Comment

                              Working...
                              X