Unconfigured Ad

Collapse

Snu +/- på servoer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DannyBoy
    • May 2005
    • 10

Snu +/- på servoer?

Hei. Har en Funtana 90 som jeg kjører med en hitec eclipse radio. Videre kjører jeg hvert høyderor på hver sin kanal. Når jeg programmerer disse ilag og skal trimme blir bare ene høyderoret "trimmet". Som følge av dette har jeg kjøpt en "Y" kobling som jeg tenkte å kjøre på en kanal i stedet.

Spørsmål: Kan jeg bare snu +/- for å få servoen til å gå motsatt? Eller kan jeg bare snu servo armen 180 grader, slik at den går rett. Har ikke prøvd sistnevnte men kan se ut som om det blir en noe "merkelig" vinkel da? HJELP!!!!
    D. A. Karlsen
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

Du må ALDRIG snu + - på servoer for da ødelegger du elektronikketn i servoen. det beste er om du kjøper en y kabel med mulighet for reversjering eller hvis du har en komputer radio og kan sette den ene servoen i an annen kanal og mikse de sammen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• torgeir
      • Oct 2003
      • 398

Om du har litt peiling kan du gjøre det på denne måten: http://www.modellflynytt.no/viewtopi...ht=reversering

Tyor: Eclipse er en computerradio, men problemet med å kun kunne trimme en av to servoer på høyderoret er et kjent sådan på denne radioen som ikke lar seg løse ved programering.
      Torgeir K. Haugstad

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Du kan, som Tyor sier, kjøpe en servo-reverser. Du kan også skru opp servoen å lodde om + og - kablene på både motor og potmeter.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Onkel Modellfly
          • Feb 2005
          • 146

Klok av skade her. Kjøp deg en reverser uansett du. Det går fint å lodde om. Men jeg tok livet av den første servoen jeg prøvde med fordi jeg missforsto. Men nå sitter det. Men kjøpte uansett kabel og det angrer jeg ikke et sekund på. Blir mye enklere å regulere for å få de til å gå likt. Likt nok iallefall. Pluss at du slipper å lodde neste gang på et annet fly. Mye enklere å flytte over kabeln.
          Hans P Førde

Comment

• DannyBoy
            • May 2005
            • 10

Takk dere!!! Åpna servoen og loddet om både potmeteret og motoren. FUNKA SOM BARE DET!!!!!!!!
            D. A. Karlsen

Comment

• Biggles
              • Mar 2006
              • 238

Mix av to høyderors-servoer

Skal mixe to høyderorsservoer på min Eclipse - i manualen så står det at man skal legge inn to mixer ved bruk av to høyderorsservoer. Men det står ikke noe eksempel. Regnet med at man kun skulle programmere en mix, sette ch 2 som master og ch 5 som slave. Må man feks på mix 1 sette ch 2 som master og 5 som slave og på mix 2 programmere motsatt slave og master?

Ser noen skriver her at på en Eclipse så trimmer du ikke begge servoer etter å ha programmert en slik mix - stemmer det?

Om dette er problematisk så er det vel kanskje like greit med en servoreverserer-y-kabel?

Comment

• Biggles
                • Mar 2006
                • 238

...og har .forøvrig...

...forsøkt å mixe. Trodde det var en smal sak men.... Mixet og satt utslag til 100% beveger seg fint men det ene høyderoret har lengre vandring enn det andre. Endpoint er ikke justert på noen av de, linker, vinkler og lengde på stenger osv er den samme. De beveger seg helt likt - helt til de siste mm med stikka - da stopper det ene roret og det andre fortsetter.

Som nevnt over så er jeg ikke fremmed for en reverserer, og er evt mottagelig for tips til kobling av denne - skal denne da brukes sammen med en y-kabel? Kom gjerne med linker til bra produkter.

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

Jeg tror du må mixe fra høderorskanal(2) til 2 andre kanaler for å få lik hastighet og utslag.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

er ikke det enkleste bare å snu den ene servoen?
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

Originally posted by bad scientist
                      er ikke det enkleste bare å snu den ene servoen?
                      Da vil du få forskjellig lengde på overføringene. noe som igjen vil gi forskjellig utslag. spessielt på ett 3d/acro fly som i utganspunktet har store utslag.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

Comment

• Biggles
                        • Mar 2006
                        • 238

Hmmm

Originally posted by Karl H.
                        Jeg tror du må mixe fra høderorskanal(2) til 2 andre kanaler for å få lik hastighet og utslag.
                        Mao at man programmerer to mixer, feks med kanal 5 og 7som slaver, og begge får kanal 2 som master? Altså ikke kobler noen av servoene inn på ch2 på mottager?

Comment

• Karl H.
                          • Mar 2006
                          • 1452

Originally posted by Biggles
                          Mao at man programmerer to mixer, feks med kanal 5 og 7som slaver, og begge får kanal 2 som master? Altså ikke kobler noen av servoene inn på ch2 på mottager?
                          Stemmer. Jeg gjør det for å få synkron gange på servoer (Graupner MC22).
                          Hva slags servoer er det snakk om? Eventuellt beskrivelse av flyoppsettet.
                          Karl Hans Glommen.
                          Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• Biggles
                            • Mar 2006
                            • 238

Servoer....

....er 645MG, sitter i en Extra 330L fra CMP 196cm vsp.

Takker for tipset, skal se om jeg får det til å spille.

Comment

• Biggles
                              • Mar 2006
                              • 238

.. og vil ch2 da...

..være "ledig" for voltspy'n, eller bør den stå urørt?

Comment

Working...