Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvilke servoer til 1/6 FI. storch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvilke servoer til 1/6 FI. storch

    har begynt å tenke på hvilket utstyr jeg skal montere i storken. og lurer på hvor store servoer jeg trenger. den har vingespenn på 227cm. og det blir en servo på hvert ballanseror og en på hver flaps. en på sideror og to på høyderor(muligens y formet støtstang og en servo. Er det ok med vanlige standard servoer eller bør jeg gå for noe kraftigere. er jo ikke akuratt acro fly så det blir jo ikke så stor belastning på rorene vil jeg tro. bortsett for flapsen kanskje som faktisk skal 70grader ned på det meste.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Om du skal ha servo som er sterkere enn standardservo men som ikke koster alt for mye kan jeg anbefale hs-635HB.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      takk for tipset. må kjøpe meg noen servoer uansett så da skal jeg ta den med i beregninga.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Jeg har brukt mye GWS-servoer i de store flyene mine på grunn av prisen. Hittil har jeg 13 stk av denne typen og har ikke opplevd at noen har feilet på noen måte. Skal bruke seks sånne i Spitfire'n min og har fire i Velox'en og hadde tre i Eco8 helikopteret mitt før jeg oppgraderte til digitale Multiplex.

        De heter Micro 2BBMG og har 5,2 kg trekkraft ved 5 V. ellers er de utstyrt med metallgir, to kulelager og veier bare 28 g. De koster bare 135 + moms fra www.aircraft-world.com men jeg har ikke funnet de i noen norske butikker.
        Last edited by tahustvedt; 25-02-06, 23:47.

        Comment


        • #5
          veldig intresant. har også sett på de waipoint 1620mg hos elefun Siden finnes ikke

          de trekker 10.6kg ved 6V (ikke oppgitt ved 4. doble kulelager metallgir og koster 210kr
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Nevnte vel i en tidligere tråd om hastigheten denne modellen flyr i... den tusler rundt i gangfart og trives best med det. Standardservoer holder i massevis.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Per
              Nevnte vel i en tidligere tråd om hastigheten denne modellen flyr i... den tusler rundt i gangfart og trives best med det. Standardservoer holder i massevis.
              ok
              var bare noen annen som skrev i en tråd her en gang at standard servoer var bare til 40size og knapt nok det. og når jeg nå bruker måneder på å bygge så vil jeg jo ikke det skal gå ned pga at jeg har satt i for dårlig utstyr.

              men regner med jeg kjøper en haug med graupner c557. har noen fra før og er kjempefornøyd. med dem i andre fly.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Hadde det vært en 3d modell eller noe sånn skulle jeg sagt meg enig i det men jeg synes ikke standardservoene er så dårlige. Det er ikke så veldig mange årene siden at det stort sett var bare de "proffe" som brukte de råere servoene mens vi andre brukte standard i alt vi hadde av fly, heli, biler.... og det funka helt greit. Selv om servoer koster en tredjedel nå i forhold til da tror jeg ikke kvaliteten kan være så mye dårligere i dag. Vi blir kanskje litt blaserte etterhvert!?
                Jeg hadde c507 rundt om i Storchen min og det var helt greit.

                Lykke til med bygginga, ser flott ut
                Last edited by Per; 26-02-06, 09:50.

                Comment


                • #9
                  Helt enig. Så lenge du holder deg til god kvalitet standard servoer, så holder det i massevis. Men det spørs jo litt hvor du setter grensen for "standard". Du har jo variasjoner med kulelager og metallgir, som fortsatt har samme motor og elektronikk.

                  Vi fløy tidligere et motorfly på 2,8 meter med c5077 (mener jeg å huske) fra Graupner. Det funket helt fint, men dette var altså heller ikke noe akrofly. Kjenner også flere som har flydd akromodeller på opptil 1,8 meter vsp. med tilsvarende servoer, også uten problem. Og så har du jo noen da, som bare MÅ ha 9kilos servoer i .60-børsa, for alt annet er jo "ubrukelig"

                  Største problemet med "billige" servoer er etter min erfaring hastighet og presisjon. Tror ikke du vil bli plaget med noen av delene på Storken

                  Comment


                  • #10
                    enig med deg der. hastighet og preisjon og drakraften er vel bra nok på det meste. Det jeg egentlig tenkte på som problem er om gearene er sterke nok så jeg skulle hatt metal gir.
                    Tom Nohr
                    Tennisveien 9
                    2450 Rena

                    Frsky taranis 9+
                    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                    + diverse små ting

                    Comment


                    • #11
                      Bruker mye metallgir servoer på seilfly, men da er det som regel for å forhindre skader ved støt etc. i landing og slikt.
                      Hvis du f.eks lander et seilfly med flapsen ute, så kan du nesten garantere at den hekter i noe, og da går ethvert plastgir til H$#$.

                      Ulempen med metallgir er at de nesten alltid er eller blir mer slarkete enn nylon/plast.

                      Comment


                      • #12
                        I seilfly er det presisjonen på servoene som teller, syns jeg da. Kjedelig å hele tia måtte korrigere for at rorene ikke sentrerer.
                        Største problemet med "billige" servoer er etter min erfaring hastighet og presisjon. Tror ikke du vil bli plaget med noen av delene på Storken
                        Garantert. Nesten som å prøve å fly pattern med en sommerfugl

                        Comment

                        Working...
                        X