Unconfigured Ad

Collapse

GWS 6CH mottaker - elendig rekkevidde

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MortenM
    • May 2005
    • 389

Har selv en 4ch Hyperion som står i en pibros nevnt i en annen post her.
    Den mottakerern må jeg skryte uhemmet av.

Den kom med antennen fint surret sammen, og slik tapet jeg den fast i flyet. Den er vel anslagsvis 15cm lang slik den er. Har flydd så langt bort at jeg ikke så noe til flyet før jeg rollet med det, anslagsvis rundt 300 meter bort uten så mye som en glitch. Tror jeg blir å kjøpe flere av den sorten til småflybruk.
    Morten Myklebust.
    Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
    PT-20 K.I.A.
    Pibros Mk I, II & III K.I.A.
    Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

• Alf Surdal
      • May 2005
      • 680

Originally posted by MortenM
      Har selv en 4ch Hyperion som står i en pibros nevnt i en annen post her.
      Den mottakerern må jeg skryte uhemmet av.

Den kom med antennen fint surret sammen, og slik tapet jeg den fast i flyet. Den er vel anslagsvis 15cm lang slik den er. Har flydd så langt bort at jeg ikke så noe til flyet før jeg rollet med det, anslagsvis rundt 300 meter bort uten så mye som en glitch. Tror jeg blir å kjøpe flere av den sorten til småflybruk.
      eeh, har jeg misforstått helt når jeg har rullet den ut på min 6ch dsp? regner ikke med antennen skal være surret sammen slik som den ligger i pakken??? tror du har hatt litt flaks jeg vis du har flydd med den sånn...
      Alf Surdal
      Hovsherad

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

jeg ville nå ha rullet ut antennen. tror du har vært en heldig pilot til nå.
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• ojsann
          • Feb 2006
          • 20

Hei!

I følge en kollega av meg (som har peiling på dette), så er det bare i spissen/enden av disse antennene mottar informasjonen. Det er da ikke så viktig å måtte rulle den ut, det er i så fall bare for å motvirke induksjon (noe som blir å justere marginer). En dipolantenne derimot (type TV/radio - som er splittet i to), bør strekkes ut for å sikre godt mottak.

Dette er jeg nå blitt fortalt - mulig jeg er litt unøyaktig her, men jeg mener dette var essensen i det han fortalte.

Min Twister CP har jeg nå ihvertfall flydd en del timer med antennen surret rundt den ene meia. Prøvde å rulle den ut en gang, men merket faktisk ingen forskjell.

Uansett er det sikkert greit at spissen av antenna er i nogenlunde avstand til øvrig elektronikk.
          ----------------
          Twister CP 2
          GWS E-starter x 2
          GWS Tiger Moth
          GWS Formosa
          Kyosho Soarus
          FreeAir Blade
          RadicalRC Microstick
          Esky Robins
          Minium
          Wilga (under bygging)

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

du har vel rett på en måte i at det bare er spissen som tar i mot signaler. akkuratt som det er spissen som sender signaler på senderen. men det er i hvertfal en stor fordel å trekke ut sender antennen, og tror ikke mottaker antennene hadde vært så lange hvis det hadde vært helt uten hensikt. hvis du måler så vil jeg tro at antenne ledningen er rundte en meter det har med bølgelengden til den frekvensen vi bruker å gjøre 35mhz. En 40mhz antenne er foreks litt kortere. Det at du ikke har merket noe på twisteren er at du flyr vel ikke den så veldig langt unna heller vil jeg tro
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• ojsann
              • Feb 2006
              • 20

Lengden på antenna må vel stå i forhold til frekvensen den jobber på, både for sender og mottaker. Så mottakerantennene har vel sin lengde av den grunn. De fleste senderantenner er vel av typen teleskop uten ledning inni, så dersom du ikke trekker den ut får du jo fort helt feil lengde. Så senderantenna MÅ en trekke helt ut.

For optimale mottaksforhold er det nok sikkert det beste å ikke bunte mottakerantenna, men *lengden* blir jo faktisk riktig uansett hva en gjør.

Uansett - å strekke ut mottakerantenna kan jo ikke bety noe annet enn en forbedring, men spørsmålet er i hvilken grad dette er merkbart. Men en vil jo alltid være så langt på den sikre siden som en kan.
              ----------------
              Twister CP 2
              GWS E-starter x 2
              GWS Tiger Moth
              GWS Formosa
              Kyosho Soarus
              FreeAir Blade
              RadicalRC Microstick
              Esky Robins
              Minium
              Wilga (under bygging)

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

husker bare jeg glemte å strekke ut antenne på en 40size ultimate en gang. den var surret rundt midt festet til toppvingen. det gikk til jeg kom omtrent så langt fra meg som jeg vanligvis flyr også plutselig glichet det i alle retninger. fikk det heldigvis ned på hjula. dvs at ett lite fly som du flyr nerme så trenger du ikke hele lengden men jeg trekker den alltid ut uansett. og hvis den skal være sammen surret skal den surres rundt noe i en spiral slik at ledningen ikke krysser over segselv for da blir antennen som en type dipol eller noe sånt og blir helt feil avstemt.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• MortenM
                  • May 2005
                  • 389

Originally posted by Alf Surdal
                  eeh, har jeg misforstått helt når jeg har rullet den ut på min 6ch dsp? regner ikke med antennen skal være surret sammen slik som den ligger i pakken??? tror du har hatt litt flaks jeg vis du har flydd med den sånn...
                  Hehe, ja det står spesifikt at antennen skal kun rulles ut hvis flyet holder på å styrte

Neida, selvfølgelig skal den rulles ut. Men jeg fant ingen bra måte å rute den rundt flyet på, så jeg avstands sjekket den med senderantennen nede. Fant ut at jeg da hadde minst 150m rekkevidde, så jeg tenkte :ka farsken e prøva deinn sånn.

Å sånn har den vært siden. Ruller den vel ut når den havner foran i et dyrere fly.....
                  Morten Myklebust.
                  Yrke Fisker.

Sky Raider MachI K.I.A.
                  PT-20 K.I.A.
                  Pibros Mk I, II & III K.I.A.
                  Corsair 60 Lever trygt uten motor.

Comment

Working...