Unconfigured Ad

Collapse

Sterke servoer--lite strømforbruk.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

Sterke servoer--lite strømforbruk.

I min Hangar 9 EXTRA 260, satte jeg inn følgende HI-TEC sevoer.
    2 stk 6975HB 10,4 Kg.
    2 stk 6985HB 12,4 Kg.
    1 stk 5955TG 24,- Kg.
    1 stk 225MG 3,-.Kg.
    Jeg ble forbauset da jeg så forbruket. Etter 4 turer, ca 1/2 time i lufta, var det brukt i overkant av 1/2 amp. Dette har jeg sjekket flere ganger. På andre
    fly med mindre servoer, brukes det mye mere strøm. Noen vil vel si at det er
    overkill og andre uttrykk, med å bruke så sterke servoer, men man tar hva man har. Intrressant erfaring iallfall. Er det noen som har erfart lingnende?
    Satte inn batteri på 2,3 amp for å være sikker. Kan jo fly lenge uten å lade.

Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.
  • tyor
    • Mar 2005
    • 9757

det er vel sånn at servoene bruker strøm etter hvor hardt de blir belastet. så det lønner seg å ha så stor servoer som mulig opp til en viss størrelse da det vil jevne seg ut. hvor store servoer man skal bruke har jeg derimot igge noe peiling på
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

Comment

• Extra 300s
      • Mar 2004
      • 274

Originally posted by Karl H.
      I min Hangar 9 EXTRA 260, satte jeg inn følgende HI-TEC sevoer.
      2 stk 6975HB 10,4 Kg.
      2 stk 6985HB 12,4 Kg.
      1 stk 5955TG 24,- Kg.
      1 stk 225MG 3,-.Kg.
      Jeg ble forbauset da jeg så forbruket. Etter 4 turer, ca 1/2 time i lufta, var det brukt i overkant av 1/2 amp. Dette har jeg sjekket flere ganger. På andre
      fly med mindre servoer, brukes det mye mere strøm. Noen vil vel si at det er
      overkill og andre uttrykk, med å bruke så sterke servoer, men man tar hva man har. Intrressant erfaring iallfall. Er det noen som har erfart lingnende?
      Satte inn batteri på 2,3 amp for å være sikker. Kan jo fly lenge uten å lade.

Karl H.
      Tror du blander litt her, rekner med du mener det ble brukt 500mAh?? Og at du har et 2300mAh batteri??

mAh=milli ampere hours(timer)
      Ampere brukes om direkte strømtrekk men ampere timer brukes om kapasitet.
      Align T-Rex 450
      Fizza elektrofly
      JR 9xII

Comment

• bengtern
        • Oct 2005
        • 313

Originally posted by Extra 300s
        Tror du blander litt her, rekner med du mener det ble brukt 500mAh?? Og at du har et 2300mAh batteri??

mAh=milli ampere hours(timer)
        Ampere brukes om direkte strømtrekk men ampere timer brukes om kapasitet.
        Og alle skjønte jo at det var det som ble ment. Men det er jo ingen grunn til å bli amper.
        -----------
        Bengt

Comment

• Isak
          • Apr 2004
          • 680

.. ble vel heller milliamper(e)..

Det var nyttig å høre hva du bruker i strøm Karl. Satt akkurat selv å spekulerte på hvor mye power jeg trenger i doningen min. Men ut i fra det du sier kan jeg halvere kapasiteten på batteriet mitt i allefall. Kanskje ikke så dumt med en prøvetur med overkapasitet først da men..

Kjører du på 6 volt forresten???
          Runar Isaksen
          risaksen@bluezone.no

Comment

• Ola
            • Jul 2004
            • 251

Jeg målte for moro skyld hvor mye amp en 5945 trekker med litt motstand. OG
            Fluke spratt fort opp til 1,5 amp. OG med 4 sånne og en 8611...
            Vel det er greitt å ha litt amp å tilby.

Kjører 2x 2000 mah @ 4,8 volt og bruker en Solid 2 til batterikontroll.
            Sistnevnte har reddet kjærra 2 ganger allerede....

mvh
            Ola
            Ola
            Elverum Flyklubb Modell
            www.efkm.org

Comment

• Isak
              • Apr 2004
              • 680

Hm.. batteribruk har jo store sammenheng med hvordan roroverføring fåregår, så en sparer mye med rett og slarkfri vandring.

Somsagt, vil vel prøve med stor batteripakke første turene uansett..
              Runar Isaksen
              risaksen@bluezone.no

Comment

• Tom Erik
                • Feb 2004
                • 1601

Flystil er svært avgjørende for strømtrekket av servoene. Om jeg "koseflyr" en tank med 90-heli, så kan det gå så lite som 100mah på 8 min. En "hard" tur med samme varighet drar opp til 5 ganger så mye.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

I jobbsammenheng er jeg vant med A og Ah og at det ofte går litt fort i svingene, når det gjelder betegnelser. MCA er en betegnelse som jeg bruker
                  mye i jobb. Når det er sagt, er det sikkert endel som skjønner hva jeg jobber
                  med.
                  Jeg bruker 6 V.
                  Har nå satt opp et fly med samme batteri, men med mindre analoge servoer,
                  så får vi se hva skjer.
                  Har flydd nogenlunde moderat, pga ny motor, men hadde trodd at strømforbruket hadde vært større, da jeg har målt strømtrekket på servoene.
                  Skulle vært intressant å ha onboardavlesning, men utstyr til det finnes vel ikke? Det er jo ikke noe problem å montere nok batterier, men batterier veier.
                  Kanskje Flight Data Recorder takler avlesning av mottakerbatteri? Har vært inne på tanken om å anskaffe en. Det er sikkert noen av elektrofolket som kan
                  svare på dette.
                  Når det gjelder roroverføringer/ geometri, etc, er dette ivaretatt på beste måte. der kan man ikke være nøye nok. Har flydd RC siden før 1970 og har
                  solid tabbekvote etterhvert. Hadde ikke noen flylærer, så det ble å lære av
                  feilene, som var mange. Håper at vi, deltakerne på forumet, kan bidra til at
                  vi kan trekke på hverandres erfaringer, og ikke motarbeide hverandre.
                  Vi deler samme intresse, samme hvilket trinn vi er på. Modellfly er modellfly
                  om det veier 250Gr, eller over 25Kg. Vi er brødre i ånden.
                  Med vennlig hilsen Karl H.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

Working...