Unconfigured Ad

Collapse

Bruk av treningskabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BARDUBOY
    • Mar 2006
    • 249

Bruk av treningskabel

Har to radioer til to forskjellige fly, en optic6 og en eclipse7,og har skaffet meg en treningskabel til disse(mulig eg får fruen til å prøve!?). Men eg får ikke til å bruke kabelen mellom disse radioene??!, når eg bruker opticen som master så raser servoene bananas idet eg vipper opp bryteren for å kople til eleven, og hvis eg gjør det samme men bare med eclipsen som master er servoene helt døde ved innkopling av eleven.(bruker opticen og eclipsen til hver sine fly). Enda eg gjør som bruksanvisningen sier og kopler bort sendemodulen i elevradio, rett ende på lærerkabel i radioene(har også snudd kabel får å prøve), ikke slått på elevradio. Er det noen som har noen erfaringer med dette og evt på disse radioene?, noen som vet om de kan brukes slik siden opticen sender i fm og ikke eclipsen,eller har det noen betydning??
    Alle tips mottaes med stor takk siden eg ikke vil overlate radioen til fruen sånn uten videre =)
    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
    Optic6
    C17E
    Dassler
    T-Rex
    T-Rex 600 N Pro
    U-CAN-DO 46
    Cessna Cardinal
    Cessna 182 skyline
    cap 232 27% alitalia
    edge 540 vince
  • moser`n
    • Mar 2006
    • 31

Originally posted by BARDUBOY
    Har to radioer til to forskjellige fly, en optic6 og en eclipse7,og har skaffet meg en treningskabel til disse(mulig eg får fruen til å prøve!?). Men eg får ikke til å bruke kabelen mellom disse radioene??!, når eg bruker opticen som master så raser servoene bananas idet eg vipper opp bryteren for å kople til eleven, og hvis eg gjør det samme men bare med eclipsen som master er servoene helt døde ved innkopling av eleven.(bruker opticen og eclipsen til hver sine fly). Enda eg gjør som bruksanvisningen sier og kopler bort sendemodulen i elevradio, rett ende på lærerkabel i radioene(har også snudd kabel får å prøve), ikke slått på elevradio. Er det noen som har noen erfaringer med dette og evt på disse radioene?, noen som vet om de kan brukes slik siden opticen sender i fm og ikke eclipsen,eller har det noen betydning??
    Alle tips mottaes med stor takk siden eg ikke vil overlate radioen til fruen sånn uten videre =)
    Hei. Har du samme kanalen på begge radioene da?
    Har ikke sett på maken jeg. Jeg klarer faktisk å fly

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

Hei. Har du samme kanalen på begge radioene da?

Det spiller ingen rolle, elevradioen skal ikke engang slås på.
      Det er viktig at du bruker hitec trainerkabel og at masterradio og mottaker har samme kanal.

Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• BARDUBOY
        • Mar 2006
        • 249

Har hitec kabel, har samme kanal på sender og mottaker, derfor har eg to fjernkontroller og to fly med to mottakere. Men det skulle gå selv om opticen sender med fm signal og eclipsen ikke sender i fm signal? Man slår jo ikke på elevsenderen uansett.
        Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
        Optic6
        C17E
        Dassler
        T-Rex
        T-Rex 600 N Pro
        U-CAN-DO 46
        Cessna Cardinal
        Cessna 182 skyline
        cap 232 27% alitalia
        edge 540 vince

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Slik jeg bruker traineropplegg har det ikke noe å si hva slags modulasjon etc elevsenderen er satt opp med så lenge den er kompatibel mot lærer-senderen og kabelen er riktig. (Og selvsagt slåes aldri elev-radioen på...)
          Det jeg imidlertid må gjøre på mine sendere (MPX) er å bruke menyene for å velge hvilke funksjoner eleven faktisk skal få ha kontroll med i "elev"-modus. Det betyr at jeg kan la eleven bare styre balanseror og høyderor mens jeg som lærer fremdeles kontrollerer gassen og sideroret... Er det noen sånne menyvalg du har oversett ?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• stianoyen
            • Mar 2006
            • 22

QPCM og PPM

Senderen som brukes til flyet til vanlig må være rett innstillt i forhold til mottakeren. Dersom du har en digital mottaker i flyet må senderen som hører til være stilt innpå QPCM og omvendt - altså PPM dersom det er en ananlog mottaker. Elevsenderen som kobles til mastersenderen må stilles inn på samme måte. Det er avgjørende - ellers går servoer i ball når man trykker på trainerknappen. Man skal kunne bruke begge senderne på flyet uavhengig av hverandre, dersom begge er utstyrt med samme krystall, men kan trenger kun rett krystall i mastersenderen. I utganspunktet skal bare mastersenderen være slått på, men dette spiller ingen rolle for den senderen som står på overstyrer den andre så lenge trainerkabel er koblet til. Oppsummert kan vi si det slik:

* Sett i rett krystall i flyet og i mastersender - sjekk at alt fungerer. - Fungerer det ikke, kan man begynne med å fikse det.
            * Koble til elevsenderen med trainerkabel. Sjekk at denne står innstilt i samme modus som mastersenderen - QPCM eller PPM.
            * Trykk inn trainerswitchen på mastersenderen og sjekk at elevradioen fungerer.
            * Sjekk at ror og gass går rett vei på på begge sendere - det kan hende man må reversere et par av servoene på en eller begge radioene.
            * Ta en "testflytur" mens flyet står på bakken før man tar det opp.

Det står i alle manualer at elevradioen ikke skal ha krystall innstallert, men jeg tror dette er viktigst dersom elevradioen har en annen frekvens enn masterradioen.

Et poeng: Masterradioen er ikke nødvendigvis "lærerens radio". Man kan like gjerne bruke radioen som hører til flyet som master og la eleven bruke instruktøren sin. Dette er ofte like greit.

Lykke til.
            Stian.

Comment

• BARDUBOY
              • Mar 2006
              • 249

Hei, eclipsen sender i QPCM, men det gjør ikke opticen, og skal sant sies vet eg ikke om de kan koples lik(f.eks ka er ppm?)Ser på mottakeren til opticen at det bare står fm og dual conv., mens det står det samme på eclipsen pluss qpcm, det er alt eg vet, må jo sies at man er noe ny i gamet og at man kan gi for fort opp.
              Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
              Optic6
              C17E
              Dassler
              T-Rex
              T-Rex 600 N Pro
              U-CAN-DO 46
              Cessna Cardinal
              Cessna 182 skyline
              cap 232 27% alitalia
              edge 540 vince

Comment

• stianoyen
                • Mar 2006
                • 22

Ja, men da har du svaret. Det vil ikke fungere så lenge de ikke står likt innstilt. I og med at det står FM og Dual Convertion på mottakeren din, så skal begge sendere stå i modus PPM. Det går garantert an å endre på dette inne i senderen. Les instruksjonsboken - der står det hvordan man endrer modus. For å gi deg et eksempel, så blir det som å koble en analog telefon inn i en ISDN boks. Det går ikke for den analoge telefonen skjønner ikke hva ISDN signaler er. Er du med?

Comment

• BARDUBOY
                  • Mar 2006
                  • 249

jepp, er mere med no, men forstår eg det rett så gjøres denne koplingen inne i senderen? Såvidt eg vet vil eg ikke få opticen i qpcm, men eg vil vel få eclipsen i fm/ppm?
                  Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                  Optic6
                  C17E
                  Dassler
                  T-Rex
                  T-Rex 600 N Pro
                  U-CAN-DO 46
                  Cessna Cardinal
                  Cessna 182 skyline
                  cap 232 27% alitalia
                  edge 540 vince

Comment

• galmania
                    • Jul 2005
                    • 604

Hvorfor vil du ikke få opticen i qpcm?
                    Geir Amund Lindberget

Comment

• Tore
                      • Jan 2006
                      • 337

Du skal ikke ha senderne i qpcm til den mottakeren. FM er det samme som PPM. Du skifter til PPM inne på menyen på radioen, bare å se i instruksjonsboken.
                      Tore

www.skalamodellflyklubb.no

Comment

• BARDUBOY
                        • Mar 2006
                        • 249

Originally posted by toremolt
                        Du skal ikke ha senderne i qpcm til den mottakeren. FM er det samme som PPM. Du skifter til PPM inne på menyen på radioen, bare å se i instruksjonsboken.
                        Skjønner det, men problemet mitt er at til den senderen(ecipsen)har eg ikke insruksjonsboka, bare en mail der det viktigste av oppsett til de forskjellige brytere er, finner ingenting og skifte fra det ene til det andre =(
                        Men lar det seg gjøre å skifte opticen til qpcm? er det noen som vet??
                        Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                        Optic6
                        C17E
                        Dassler
                        T-Rex
                        T-Rex 600 N Pro
                        U-CAN-DO 46
                        Cessna Cardinal
                        Cessna 182 skyline
                        cap 232 27% alitalia
                        edge 540 vince

Comment

• Tore
                          • Jan 2006
                          • 337

Originally posted by BARDUBOY
                          Skjønner det, men problemet mitt er at til den senderen(ecipsen)har eg ikke insruksjonsboka, bare en mail der det viktigste av oppsett til de forskjellige brytere er, finner ingenting og skifte fra det ene til det andre =(
                          Men lar det seg gjøre å skifte opticen til qpcm? er det noen som vet??
                          Manual til Eclipse finner du her: http://www.hitecrcd.com/Support/Manu...io/eclipse.pdf

Optic finner du her: http://www.hitecrcd.com/Support/Manu...c Manual 2.pdf
                          Den kan settes til qpcm ja

Edit: Byttet en link som var feil
                          Last edited by Tore; 11-04-06, 18:18.
                          Tore

www.skalamodellflyklubb.no

Comment

• BARDUBOY
                            • Mar 2006
                            • 249

yess

Fikk det til når man finner ut (ved hjelp) kor man skal å på menyene =)
                            Nå blir fruen glad, og mulig eg frustrert!!!!

Takk for all hjelp og tips!!!!!!!!
                            Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                            Optic6
                            C17E
                            Dassler
                            T-Rex
                            T-Rex 600 N Pro
                            U-CAN-DO 46
                            Cessna Cardinal
                            Cessna 182 skyline
                            cap 232 27% alitalia