Unconfigured Ad

Collapse

Bruk av 72MHz i Norge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Explorer
    • Jun 2004
    • 139

Bruk av 72MHz i Norge

Hei.
    Har nettopp kjøpt meg en brukt Trex fra statene (ikke fått den enda). Denne var komplett med alt tilbehør, inkludert sender og mottaker. Senderen er en Futaba 6EXHP (noen som har erfaringer med denne?).
    Den er ihvertfall på 72MHz-båndet, som ikke er tillatt til bruk for RC i Norge slik jeg har forstått.
    Spørsmålet er da. Hva er det egentlig 72MHz båndet brukes til i Norge? Leste på Post og Teletilsynets nettsider at det blant annet blir brukt til radio asterologi, men også noe slags kanalplan greier. Vil dette si at båndet allerede er befolket med frekvenser, og at det vil være uforsvarlig å prøve å fly (fare for lock-out og glitcher)?
    Er det fare for at man kan forstyrre astrologene, eller de andre brukerene av båndet, slik at det kan bli et problem for dem?

Hvor straffbart er det å bruke båndet, og hvor store er sjansene for å bli tatt for det?

Hvis det ikke lar seg gjøre å bruke det utstyret, hvor mye kan jeg forvente å få for den radioen hvis jeg selger den? Er også en Hitec Electron 6, med en Deans micro-antenne, er vel verdt noe den også, hvis jeg skulle selge til noen i statene igjen?
    -
    Jan-Ove Sandnes

Modeller:
    Align Trex 600E Pro (Vbar)
    Align Trex 450 Pro (Vbar)
    MPX Funjet
    MPX Dogfighter
    Hotliner i bestilling...
  • jj
    • Nov 2002
    • 1327

Det du risikerer først og fremst er å skade noen. Etter hva jeg har fått med meg har bla noen budbiler disse frekvensene i bruk feks. Når da de kjører forbi og du kapper ett godt hugg i kameraten din sitt ben (eller ditt eget) slik at det blir en større operasjon på sykehuset i Bodø vil sikkert hjemforsikringen trå inn. Problemet er at det kan bli regress fra forsikringsselskapet. Å spleise en hovedpulsåre eller kanskje betale ut forsikring for ett mistet øye kan være dyrt.

I tillegg vil dette absolutt ikke være bra for modellflynorge. Vi har nok med å holde LT fra å lage heftige regler for oss...

Er noen flere tråder her på forumet om dette. Gjør ett søk.
    Jo Grini
    http://vimeo.com/jojoen
    http://www.youtube.com/jojoenno
    http://www.jojoen.no/

Comment

• jossv
      • Mar 2003
      • 280

72 MHz blir brukt av forsvaret. Jeg mener det var det vi brukte på dronene.
      Hva sraffen er jeg ikke sikker på, men radioen kan bli stoppet i tollen.
      Jeg vet det er enkeltpersoner som flyr på 72 båndet i Norge, men jeg vil ikke anbefale det. Det er en grunn til at det er ulovlig.

Gatulere med nytt helikopter, og jeg håper du får ordnet med det frekvensgreiene
      Try to keep the number of your landings equal to the number of your takeoffs.
      http://www.hadelandmodellflyklubb.net/

Comment

• Explorer
        • Jun 2004
        • 139

Hørtes ikke helt bra ut dette nei.

Får se om jeg får solgt radioen for noe på eBay eller et eller annet engelskspråklig forum da.

Noen som har en anelse om hvor mye jeg kan forvente å få for denne radioen (Futaba 6EXHP) og en Electron 6 med Deans Micro-antenne påsatt?
        -
        Jan-Ove Sandnes

Modeller:
        MPX Funjet
        MPX Dogfighter
        Hotliner i bestilling...

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Kjenner ikke akkurat den radio modellen, men om den har løs RF modul så kan du jo bare kjøpe deg en 35Mhz RF modul. Evt. kjøpe en brukt defekt radio med OK RF modul om denne radioen har vert solgt i norge.
          Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
          Byggeblog for Eurosporten
          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

For mange år siden ble en del av 72-bandet brukt til RC i Norge faktisk...

Andre brukere i det området i dag: Politiet, kommunale kjøretøy mfl.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Explorer
              • Jun 2004
              • 139

Originally posted by andersh
              Kjenner ikke akkurat den radio modellen, men om den har løs RF modul så kan du jo bare kjøpe deg en 35Mhz RF modul. Evt. kjøpe en brukt defekt radio med OK RF modul om denne radioen har vert solgt i norge.
              Tviler på det er en bedre radio enn den jeg allerede har, Hitec Optic 6, som har de samme funksjonene (tror jeg da), og har større display med mer.
              Skal se hvor mye jeg får for den, hvis det ikke er så mye, så blir jeg nok å beholde den, med RF modulen som er i.
              Det vil vel ikke være et så stort problem om jeg bruker den hjemme-hjemme (øde plass ute i Lofoten), ettersom det er lite av både politi og budbiler her, eller?

Originally posted by joo
              For mange år siden ble en del av 72-bandet brukt til RC i Norge faktisk...

Andre brukere i det området i dag: Politiet, kommunale kjøretøy mfl.
              Takk, var dette jeg lurte på. Sendte en mail til Post og teletilsynet tidligere idag å spurte om hvordan det lå ann til å kunne bruke dette utstyret i lite befolkede områder, kanskje de har noe å legge til.. Eller de kommer og arresterer meg som en forsikring..
              -
              Jan-Ove Sandnes

Modeller:
              MPX Funjet
              MPX Dogfighter
              Hotliner i bestilling...

Comment

• tyor
                • Mar 2005
                • 9757

er det samme som denne http://www.modellers.com/waModellers...tId=9714&blId=
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

Comment

• Explorer
                  • Jun 2004
                  • 139

Originally posted by tyor
                  Jepp, den så veldig lik ut, på funksjoner og alt. Men du verden for en pris!

Skal sies da, har fortsatt ikke mottatt alt jeg har bestilt, så hvordan tilstanden på senderen er vet jeg ikke. Men er nok en hvis sjanse for at den er godt brukt med tanke på at jeg betalte omkring 3200 for alt sammen (GY401, Align 430L, 25A regulator, Electron 6, servoer og delvis oppgradert helikopter).

Uansett, skal se om den er noe å samle på. Kanskje få tak i en RF-modul til den da.

Edit: ser at den er med både servoer og mottaker der på modellers, gir jo litt mer grunn til den prisen.
                  Last edited by Explorer; 14-04-06, 21:04.
                  -
                  Jan-Ove Sandnes

Modeller:
                  MPX Funjet
                  MPX Dogfighter
                  Hotliner i bestilling...

Comment

• olle
                    • May 2002
                    • 708

72 mhz

Bruk den i en liten lett elektromodell eller lignende. Eller båt. Da kan du ikke gjøre store skaden. Du kan i alle fall ikke lage trøbbel for andre R/C brukere med den frekvensen. På grunn av den lave utgangseffekten tror jeg aldri andre som bruker bandet vil legge merke til det heller. De har gjerne utstyr som er mange ganger så kraftig. Brukt innendørs er du i allefall helt trygg.

olle

Comment

• Bugster
                      • Jul 2006
                      • 3

Hei karer
                      Første innlegg på dette forumet.

Har en omtrent maken radio for handen (72mhz) og lurer derfor litt på hvordan dette lar seg gjøre å bytte denne RF modulen dere snakker om.
                      Den aktelle modellen er et Tower hobbies "House brand" radio, men den er så og si identilsk (av utseende) med den radioen trådstarter snakker om.

Regner med dette er en radio som Futaba lager for Tower. Driver å undersøker akkurat dette nermere nå.

Har åpnet den for å kikke litt. Der inne er det ikke noen enheter som "enkelt" byttes i form av hurtigkontakter eller lignende, men det er en egen enhet hvor krystallen sitter og som er kobblet til antenna.Hvis dette er RF modulen vil den vel la seg bytte ved hjelp av en loddebolt.

Noen som har utført lignende inngrep?
                      Hva vil i såfall en slik modul koste?

Sendte foresten en PM til deg Explorer.
                      Tenkte å høre hva det ble til med deg.

Comment

• Bugster
                        • Jul 2006
                        • 3

Lite fres i svarene på dette forumet må jeg si.
                        Ingen som har løst slike problem?

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

De aller fleste som kommer i slike situasjoner, innser at det ikke svarer seg økonomisk å rote med ting som ikke kan byttes på sekunder. Å lodde inne i radioen er ikke noe som mange vil begi seg ut på uten utstyr til å justere inn igjen den nye RF enheten.
                          Hvor skal den Rf enheten egentlig komme fra?
                          Hva vil det koste å kjøpe en ny enhet om det er muligt?
                          Hva koster en ny radio (eller brukt) med lovlig frekvenser?
                          Hvor mye tid skal jeg bruke på dette?
                          Er radioen garantert i orden etter opperasjonen?
                          Etc, etc.

Om du kan sumere opp disse tingene, så ser du normalt nokså fort hva som lønner seg. At ingen har noe spesielt å svare er også en pekepin på situasjonen.

For å si et enkelt, om radioen ikke bruker løse utbyttbare RF deler, er løpet etter min oppfattning kjørt.
                          Om en ønsker å prøve videre av nysjerrighet er det selvsagt ok (er en hobby i seg selv det ). I såfall la oss få vite hvordan det gikk.
                          Lykke til videre.
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Motorboy
                            • Nov 2003
                            • 1566

Dette er en hobby for radioamatører som har de nødenvendige måleutstyr til å reparere/endre radiosendere/mottakere og justere til ønsket frekvensområde.

Comment

• Bugster
                              • Jul 2006
                              • 3

Har vert i kontakt med leverandører av Futaba radioer og delene vil komme seg på ca 800,- + nye krystaller. Er det bare å lodde dette inn er det jo ikke store kostnaden. Tilsvarende Futaba radio koster vel runt 2500,-, så det er nok verdt det. Får se hva jeg gjør.

Comment

Working...