Unconfigured Ad

Collapse

JR 9x og lading

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

JR 9x og lading

Har en 9x som jeg alltid har tatt ut batteriet for å lade. Nå har lokket bakpå begynt å blir litt slapt så jeg tenkte jeg skulle slutte med det.

Det fulgte jo med en lader men jeg liker å bruke min egen computerlader for å kontroll på batteriet (dessuten var det hula-hula-kontakt på den originale...). Jeg kappet av ledningen fra den originale laderen og satte banan-plugger på den, men laderen min "ser" ikke batteriet. Måler jeg med multimeter er det ikke noe spenning på det uttaket.

Er det noen triks for å løse dette? Det er gjerne en diode eller noe slikt på lade inngangen som skaper problemer for meg? Tips mottaes med takk!

Søkte forøvrig på "9x" i forumet, men fikk "0 treff"... veeel...
    Last edited by andersh; 14-04-06, 23:32.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • torgeir
    • Oct 2003
    • 398

Det var rart. Bruker også den originale pluggen med computer lader, og det fungerer helt fint.

Det fungerer ikke å lade ut batteriet på denne måten.
    Torgeir K. Haugstad

Comment

• TeGe
      • May 2005
      • 117

Fungerer på min 9XII også.
      Men det stemmer at en ikke klarer måle spenning på pluggen med voltmeter.
      Men når jeg kobler laderen til og sjekker spenningen med den, viser den batteriets spenning. (Swallow Advance)
      Kan det ha noe med laderen å gjøre???

Noen som vet hvor mye en kan lade med (mah) "gjennom" senderen?
      Tåler den 12v - 13v?

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Jeg testet med en Orbit Microlader. Den detekterer spenning på ladeutgangen før den setter i gang ladingen. En Swallow har vel en knapp for å starte ladingen. Jeg har en slik også.

Da er det gjerne bare å bruke den laderen i stedet da kanskje. Men det høres ut som det står en diode på den utgangen. Noen som har en beskrivelse for å koble bort denne slik at jeg også han cycle batteriet mens det står i radioen?
        Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• jj
          • Nov 2002
          • 1327

Det sitter en diode på noen 9X2. Noen ladere vil nekte å lade eller stoppe lading for tidlig pga denne. På noen sitter det også en sikring.
          Det går ann å lodde forbi denne dioden, men jeg har ikke tenkt å dokumentere det.... Men for en loddekyndig med litt erfaring på elektronikk er det relativt enkelt.
          Jo Grini
          http://vimeo.com/jojoen
          http://www.youtube.com/jojoenno
          http://www.jojoen.no/

Comment

• Lars N
            Moderator
            • Apr 2002
            • 2891

diode

I JR radioene er det en diode som hindrer strømmen og gå feil vei. PÅ min x- 3810 fjernet jeg denne for å ta kunne cyckle batteriet selv om det stod i senderen. Er ikke så lurt hvis du er litt uheldig men funket. Prøv heller og kjøp et adapter til laderen med hulahula kontakt og bruk den, eventuelt på tak i en orginal ladekontakt. HUSK AT HITEC HAR MOTSATT POLER PÅ KONTAKTEN, sa hvis du bruker hitev ladekabel så skal rød på sort og sort på rødt
            Lars Norberg

Comment

• Kråka
              • Mar 2004
              • 199

Originally posted by Lars N
              I JR radioene er det en diode som hindrer strømmen og gå feil vei. PÅ min x- 3810 fjernet jeg denne for å ta kunne cyckle batteriet selv om det stod i senderen. Er ikke så lurt hvis du er litt uheldig men funket. Prøv heller og kjøp et adapter til laderen med hulahula kontakt og bruk den, eventuelt på tak i en orginal ladekontakt. HUSK AT HITEC HAR MOTSATT POLER PÅ KONTAKTEN, sa hvis du bruker hitev ladekabel så skal rød på sort og sort på rødt
              Det er JR som er motsatt: "Alle" andre legger pluss i senter på en batteri/eliminatorplugg, enten det er til R/C eller annen elektronikk..
              Bygger bedre enn jeg flyr...
              ARF? Nei takk!

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Jeg løste det på en "enkle måten". I stedet for å lodde over disse diodene som de har på der, flyttet jeg ledningene fra kontakten i siden på radioen bort til de samme kontaktene som ledningene fra batteriboksen kommer inn på. Dermed er kontakten i siden på radioen koblet direkte på batteriet.

Da er det enkelt å koble det tilbake om jeg skulle finne på å selge radioen.

Og ja - det stemmer faktisk at JR har minus i midten, akkurat omvendt av alle andre. Latterlig.. De ber jo om feil polarisasjon... og så har de også montert på en sikring som ryker når (ikke "om") noen kobler til en plugg med plus i senter...
                Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Comment

Working...