Unconfigured Ad

Collapse

Har problem med Graupner MC-19 og heli

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joakim
    • Mar 2004
    • 20

Har problem med Graupner MC-19 og heli

Etter å ha testet en venns TRex forstod jeg at min TRex absolutt ikke skulle være så lat som min har vært. Etterforskning avslørte tilslutt at radioen kun gir utslag til den ene siden for senter på utgangen for throttel, med det resultat at jeg alltid har fløyet på halvgass eller mindre.

Slik jeg har forstått senderen, ligger pitchen på kanal 1 og throttel på kanal 6 i heliprogrammet. Trykk på 3D-rotary knappen viser grafene i displayet.

På min sender ser jeg tydelig at for kanal 6 begynner grafen på bunn (-100%) og følger stikkebevegelsen helt til senter (0%). Når stikken beveges videre forbi senter og til maks står grafen fortsatt igjen på senter (0%). Jeg har plugget i en servo på kanal 6 og den stopper også når den kommer til senter og gir dermed utslag bare én vei.

Dette er bare et problem for helikopter. For fly brukes throttel på kanal 1 og dette er derfor antakelig første gang jeg bruker kanal 6 selv om jeg har hatt senderen en tid.

Noen andre som har samme sender som kan teste sin i helikopterprogram?

Er det noe jeg har stilt inn feil, eller er det softwarefeil i min sender? Evt. i alle MC-19?

Ser fra til å høre andres erfaringer på dette.
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Hei.

Jeg bruker mc-22 på heli og den har tilnærmet lik software som mc-19. Jeg skal sjekke hvordan det er på min å sende deg en PM senere. Har du prøvet deg frem med control adjust menyen eller lignende?

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Var å sjekket nå. Tror du må gå inn i "helicopter mix" menyen. Gå så videre til channel 1 < throttle. Tror kanskje du finner løningen der.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• Tom Erik
        • Feb 2004
        • 1601

Vet ikke hvordan dette er på din sender, men på MC24 kan man velge om trimmen skal fungere når stikka står fra senter til topp, senter til bunn eller over hele spektret. Om du har valgt fra senter til topp, så får du maks halv gass om trimmen står i nedre posisjon. Sjekk med servomonitoren om trimmen påvirker utslaget ditt.
        Tom Erik Smedal
        www.artistic3D.net
        www.photopia.no

Comment

• Joakim
          • Mar 2004
          • 20

Har testet med throttel trimmen, og den påvirker ikke utslaget i heliprogrammet. Ikke engang som trim med stikka ned. Høres rart ut, da det dermed blir "umulig" å justere motor tomgang?

Travel adjust og helimix står riktig. -100% 0% +100%.
          Feilen er heller ikke mekanisk siden pitch-kanalen beveger seg slik den skal når throttel-stikka brukes. Kun kanal 6 throttel som følger med til den når senter, hvor den deretter blir stående resten av stikkebevegelsen.

Det er vel mange andre der ute som har brukt MC-19 med heli?

Comment

• stg
            • Dec 2005
            • 390

Originally posted by Olavjoergensen
            Var å sjekket nå. Tror du må gå inn i "helicopter mix" menyen. Gå så videre til channel 1 < throttle. Tror kanskje du finner løningen der.

Mvh OJ
            Har en Mc-22 som jeg hloder på og sette opp min shuttle med.
            Skal både channel 1 curve og pitch curve i heli mix brukes når man skal sette opp for trenings flyving,hva er forskjellen på dise to??

stg.
            Svein-Tore Gundersen

Graupner MC32 Hott V2
            Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
            Sbach 342 DA 50
            3dhs Slick 89 Elektro
            Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
            Jet Legend F-15 (simjet 3000)
            Retrojet 75 (Simjet 1910)
            Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
            Byron Corsair

Comment

• Joakim
              • Mar 2004
              • 20

Problem løst

Etter en telefon til forhandler, mosshobby, er problemet løst.

Det viste seg at det var en throttel-limiter koblet automatisk mot en skyvebryter ved valg av heliprogram på senderen. Så hvis ikke skyvebryteren stod på maks, så fikk ikke throttelutgangen fullt utslag.

Siden jeg ikke ønsker å benytte Throttel-limiter akkurat nå, har jeg slettet koblingen mellom controll nr 12 Throttel-limit og skyvebryteren. TravelAdjust for kontroll nr 12 throttel-limit er satt til +125% slik at den alltid står på maks og ikke lenger begrenser maks throttel.

Det er de dårlige tysk-kunnskapene som er årsaken til at slike detaljer ikke er blitt oppfattet ved lesing av manualen

Noen som har engelsk manual til MC-19 som datafil? Linken fra graupner.de virker dessverre ikke...

Comment

Working...