Unconfigured Ad

Collapse

Erfaring med hypeiron motaker ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andre78
    • Nov 2005
    • 163

Erfaring med hypeiron motaker ???

Hei ! jeg var med en gjeng i hanstholm nå i helgen for å fly på hang , til anledningen så hadde jeg godt til innkjøp av en brukt fredy og trengte motaker og batt . Valget falt på denne http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...kategoriID=123

Dum som jeg var så tok jeg ingen range sjekk i iveren etter å få flyet opp så fort som mulig , dette kostet meg dyrt da jeg mistet rekkevidde ca 300mtr bort fra der jeg sto . motaker var som sagt nytt og jeg reinet vel egentlig med at det skulle funke !!! da jeg kom bort sto rorene bare å flagret , utrolig kjipt hele greia egentlig ... så mitt spm blir hva er deres ERFARING med hyperion , duger det til bruk i raske hang modeller ???
    Mvh Andre`søhagen
  • RoSt
    • Apr 2005
    • 173

Ble litt nervøs nå, har kjøpt en maken mottaker for bruk i en Katana mini
    Hvilken type krystall satte du inn i den?
    Roger Strand

Comment

• andre78
      • Nov 2005
      • 163

Litt usikker men tror det er en gws krystall , kan sjekke nærmere i morgen .

Cirrus rc klubb var der samtidig som oss og jeg spurte flere av de som var der om hyperion og fikk vel egentlig ingen posetive tilbakemeldinger . De fleste mente vel egentlig at de egnet seg best til innendørsmodeller . Nå valgte jeg å stole på gutta på elefun som sa at den motakeren jeg kjøpte skulle ha en range på 1km + , noe som definetivt ikke stemmer . Når dette er sagt så kjenner jeg flere som bruker nevnte mottaker uten noen problemer ! for min del så blir det nok enten en liten futaba mottaker eller en annen kjent fabrikant .. Heldigvis så hadde jeg med meg en annen modell ned med fut pcm mottaker i som funket 100prs , hadde jeg ikke hatt det så ville hele helgen vært spolert for min del da motakeren klikket på første turen.....
      Mvh Andre`søhagen

Comment

• pleym
        • Dec 2001
        • 909

Skal være en fullrange mottager det der ja.

Fredy er vel en kompositt sak det? Vet du om det er noe karbon i kroppen på den?
        Hvordan hadde du antenna? inni kroppen, eller utenpå?

Comment

• tyor
          • Mar 2005
          • 9757

rart her kjempe erfaring med den. bruker den i alt fra seilfly til fuelfly opp til 60size

ps er gws krystall som sitter i min.
          Last edited by tyor; 22-05-06, 07:21.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

Comment

• sjaa
            • Feb 2006
            • 601

Jeg har ikke hørt annet enn skryt om Hyperion mottakere. Det er sågar en del av flykompisene mine som sverger til Hyperion/Schultze.
            Jeg kjøpte en Hyperion 6 kanaler her forleden, og alle glitchtendenser i min t-rex er nå historie.
            Mvh
            JoE
            Agder Modellflyklubb

Comment

• Psyko-lefse
              • Feb 2004
              • 1438

Ingen problemer her heller. Har den riktignok i en Trex, så rekkevidden blir ikke akkurat testet. Kan nevnes at jeg har antenneledningen snurret opp uten problemer
              Morten Smøraas

Comment

• RoSt
                • Apr 2005
                • 173

Etter anbefaling frå Elefun så kjøpte jeg gws-krystall og satte inn i den.
                Har ikke testa den ennå, men skal teste nøye rekkevidden nå

En link til data om den:

Der står det at rekkevidden er 600+ meter.
                Roger Strand

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Fløy selv en helt ny "rask" hangmodell på Hanstholm forrige uke med antenna for det meste inni kroppen og ny Hyperion RX, uten problemer. Den modellen hadde glassfiberkropp uten carbon i.

Har Hyperion i 3-4 seilfly til med Hyperion RX inni som alle har fungert prikkfritt, vet det er Jeti krystaller i alle disse, garantert ikke GWS...

Har fløyet en ganske stor elektro EPP-modell (600Watt) med Hyperion RX, fungerer.

Schulse er vel "et hakk bedre" vil jeg gjette på ut fra egne erfaringer og andres erfaringer på ymse fora.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• jj
                    • Nov 2002
                    • 1327

Skift krystall og test.
                    Elefun-siden er nede, så jeg får ikke sett hvilken mottager du har kjøpt.
                    Ikke alle krystaller gåt om hverandre. Hyperion (Berg) anbefaler ikke GWS til de større mottagerne tror jeg. Men til de med microkrystaller gjør de det.

Det er ikke nevneverdig karbon i en Fredy som skulle ha noe å si her.
                    Jo Grini
                    http://vimeo.com/jojoen
                    http://www.youtube.com/jojoenno
                    http://www.jojoen.no/

Comment

• tyor
                      • Mar 2005
                      • 9757

kan også legge til at jeg måtte bytte fra fullrange hitec til hyperion 6kanaler i en p38 elektro fordi det ble masse forstyrrelser på hitec en med to børsteløse samtidig. med hyperion så fungerte alt helt fint.
                      Last edited by tyor; 22-05-06, 08:34.
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

Frsky taranis 9+
                      + diverse små ting

Comment

• Psyko-lefse
                        • Feb 2004
                        • 1438

Hvilke krystaller er det folket bruker da? Bruker selv GWS sine uten problemer, men kan godt tenke meg at hvis det er noe gale med mottakeren er det krystallen, og da sikkert GWS sin...
                        Morten Smøraas

Comment

• pleym
                          • Dec 2001
                          • 909

Bruker selv en Schulze 8 kan (?) på en Tragi 700, som vel er ok rask på hang, selv om den er litt større en fredy

På mitt fly er det glassfiber kropp, og der funker det helt fint med antenna inni, men på modeller med karbon i kroppen så kan dette skape store problemer.

Er det karbon i fredy?

Du kan jo teste mottageren utenom flyet, for å se om det er selve mottageren det er noe galt med, eller om det er noe i flyet som påvirker rekkevidden.
                          Hvordan gikk det med flyet forresten?

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

her er datablad til mottakeren http://www.aircraft-world.com/prod_d...s/berg_rx6.htm

og der står det dette ang. krystaller

We suggest Berg brand crystals as the best choice, but JR single conversion, or JR-compatible brands, such as GWS, may also be used. As always, range check before using any receiver in a new installation.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            + diverse små ting

Comment

• andre78
                              • Nov 2005
                              • 163

Originally posted by pleym
                              Bruker selv en Schulze 8 kan (?) på en Tragi 700, som vel er ok rask på hang, selv om den er litt større en fredy

På mitt fly er det glassfiber kropp, og der funker det helt fint med antenna inni, men på modeller med karbon i kroppen så kan dette skape store problemer.

Er det karbon i fredy?

Du kan jo teste mottageren utenom flyet, for å se om det er selve mottageren det er noe galt med, eller om det er noe i flyet som påvirker rekkevidden.
                              Hvordan gikk det med flyet forresten?
                              Hei ! som en sier tidligere i tråden her så er det ikke noe særlig karbon i en fredy , litt rundt servobrettet og det er d,antennen ligger utenfor kroppen..
                              mange som fløy med fredy der nede uten problemer , de brukte da Schultze. Kroppen ble rimelig ødelagt ellers så er vingen like hel , jeg kommer til å retunere motakeren til elefun da jeg mener at noe som er nytt skal funke ! Kommer ikke til å bruke hypeion i noen av mine fly , fikk en skikelig støkk !! har aldri mistet kontroll over et fly på det viset før og jeg har flydd modellfly siden 1993 !!
                              Mvh Andre`søhagen

Comment

Working...