Unconfigured Ad

Collapse

antenne ute/inne selvmotsigelse

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Onkel Modellfly
    • Feb 2005
    • 146

antenne ute/inne selvmotsigelse

I det siste har jeg hørt mange bli hysteriske over at noen bruker og diller med radioen påslått og antennen inne....Radioen kan ta skade sies osv......
    Like etterpå kan samme folkene observeres tuslende rundt på stripa med påslått radio og ja.....antenne inne....da tar de rekkevidde test!!

Hvis det er så skadelig med påslått radio og antenne inne....hvorfor da "ødelegge" radion litt etter litt med stadige rekkeviddetester....?????

Hvor kommer egentlig "myten" om radioen tar skade av å ha antenna inne mens radioen er påslått i fra?
    Hans P Førde
  • Haldor
    • Nov 2004
    • 499

Antennen er en motstand og med denne nede så er motstanden mindre enn hva modulen er laget for. Dvs at den utvikler varme (mer enn ellers) når antennen er nede. Så hvor skadelig dette måtte være så avhenger det av hvor varmt det faktisk blir for den aktuelle radioen.

I praksis så tåler radioene fint at man tar rekkevidde-tester o.l. som beskrevet da disse er korte i tid. Å legge radioen påslått med antennen nede over lang tid derimot kan være verre.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

Comment

• Nitro
      • Sep 2003
      • 376

Her er hva Multiplex sier i brukermanualen til Evo radioene:

-----------------------
      "The transmitter aerial is a permanent fitting in the case.
      For transport it can be collapsed completely and recessed
      into the case. For adjustments and programming
      the aerial can be left in this position without damaging
      the RF section."
      -----------------------

Altså ikke noe problem å ha radioen skrudd på med antennen inne. Følger man fabrikantens anbefalinger skulle man være trygg. Hva andre fabrikanter anbefaler for sine modeller vet jeg ikke.

Comment

• william123
        • May 2005
        • 2330

hva hvis man tar ut krystallet slik at den ikke sender signaler. tar den skade da?
        det er jo uprkatisk og sitte framfor PC en og fly på simulator med en antenne på over en meter
        William Jul Ringkjøb
        Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• pleym
          • Dec 2001
          • 909

Nå er jeg ingen elektronikk ekspert, men når jeg først begynte med modellfly på den lokale stripa hjemme for mange år siden, så ble ejg møtt av en fyr som fikk fullstendig panikk når han så meg slå på radioen med antenna inne. Dette hang rett og slett sammen med at han selv hadde klart å ødelegge et par radioer med å gjøre nettopp dette.

De radioene han hadde ødelagt var vel avleggs lenge før jeg begynte å fly, og selv det er en stund siden, så jeg vil tro dagens radioer har kommet noen steg videre i utviklingen? Dagens komponenter er mer hardføre, og kretsene er (vil jeg tro) designet på en slik måte at man ikke skal kunne greie å ødelegge dem ved å ta ned antenna. Jeg har i hvertfall enda til gode å høre fra noen som har greid å ødelegge en moderne radio på denne måten.

Comment

• tyor
            • Mar 2005
            • 9757

Originally posted by william123
            hva hvis man tar ut krystallet slik at den ikke sender signaler. tar den skade da?
            det er jo uprkatisk og sitte framfor PC en og fly på simulator med en antenne på over en meter
            tror ikke det hjelper å ta ut krystallet for utgangstrinnet får driftspenning/sender som normalt for det. det er de foregående trinn som bestemmer frekvensen som blir avbrutt
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

Comment

• Tore
              • Jan 2006
              • 337

Hva med å ta ut sendermodulen? Vil radioen/modulen få slitasjeskader av dette over tid?
              Tore

www.skalamodellflyklubb.no

Comment

• roTore
                • Sep 2003
                • 140

Originally posted by william123
                De fleste radioer slår seg på selv når man setter inn simulatorkabelen. Da er oftest rf-modulen avslått. Så når man flyr med simulator spiller det somregel fint liten rolle hva man gjør med antennen.

Dette gjelder ialelfall for JR-radioer.

Comment

• roTore
                  • Sep 2003
                  • 140

Generelt hva angår radioer:

En sender har en avstemt antenne. Dersom man har antenna inne er den ikke lenger avstemt og man kan få mye refleksjoner av utsendt signal tilbake til sendermodul. Dette sammen med feil impedans vil over tid føre til at sendermodulen blir varmere, men det skal mye til for at den ryker.

Riktig gamle antikvariske radioer kan være ikke tåler denne refleksjonen tilbake til senderen, men det gjelder neppe noe radio man får kjøpt i dag, så kortvarig bruk med antenne nede er derfor svært tvilsomt om vil kunne skade noen radio som helst man kan få kjøpt i dag.

Men - å foreta rekkeviddemålinger med en radio med antenna nede er noe av det merkeligste jeg har hørt om, da man har null kontroll med utstrålt effekt med antenna nede. Jeg hadde tidligere en Futaba radio som knapt fungerte når antenna var nede, men fungerte likevel halt som den skulle når antenna var ute.

Så; slå gjerne på radio med antenna nede, bare pass på at du har den ute når du skal bruke flyet samt når du har motoren i gang, samt når radioen står på over lengre tid (bortsett fra når du kun henter signal fra den via kabel som elevflyving eller simulator på PC - da er ikke sendermodulen aktiv lell...).

Comment

• Minibønna
                    *****istrator
                    • Oct 2005
                    • 390

Problemet oppstår hvis man glemmer radioen med antenna nedslått og radioen påslått. Med andre ord, det er helt ufarlig å ta en normal rekkevidde test. Det er heller ikke slik at man sakte men sikkert ødlegger radioen ved og ha antennen nede med påslått radio! Enten fungerer den eller så gjør den ikke!
                    Som beskrevet i et tidligere innlegg i denne tråden så fungerer antennen som en motstand til modulen, hvis antennen er nedslått må modulen omsette all den effekten som var ment som et signal over antenna til noe annet, det er da varme! Denne varmen tar knekken på komponentene inne modulen hvis den blir høy nok, der har du da den konkrete faren ved antennebruk!
                    Tor Henrik Hernes

Comment

• Minibønna
                      *****istrator
                      • Oct 2005
                      • 390

Originally posted by roTore

Men - å foreta rekkeviddemålinger med en radio med antenna nede er noe av det merkeligste jeg har hørt om, da man har null kontroll med utstrålt effekt med antenna nede. Jeg hadde tidligere en Futaba radio som knapt fungerte når antenna var nede, men fungerte likevel halt som den skulle når antenna var ute.
                      Vet ikke om det var en Futaba 9z du hadde, men hvis dette er tilfelle så må du være obs på at antennen er inkapslet i en metallhylse når den er helt innfeldt i radioen. For at man skal få en riktig måling med denne radioen er det særdeles viktig at man drar antenna ut av radioen uten at man drar ut noen av teleskopleddene. Da vil du ha samme effekten som ved en hviken som helst annen radio der antennen er inni radioen.
                      Tor Henrik Hernes

Comment

• Olavjoergensen
                        • Jun 2005
                        • 2208

Hei.

Som jeg har hørt det så var disse RF seksjonene mye dårligere før. De kunne lett ta skade om man hadde antennen inne eller ikke på i det hele tatt. Det jeg har blitt fortalt om dagens radioer er at De ikke tar skade av dette i hele tatt. Graupner har som multiplex skrevet i manualen sin at det ikke er noe problem å la radioen stå på med antenna inne.

Mvh OJ
                        Olav Jørgensen
                        Low & fast

Comment

• Tom Erik
                          • Feb 2004
                          • 1601

Jeg har aldri hatt problem med å ha antenne innslått på noen av mine sendere de siste 20 årene. Personlig mener jeg at det er en god rutine å ha antennen inne når man er i depoet, og at denne først skal strekkes ut når man skal ta av. På denne måten så har man en liten "reserve-sikkerhet" om man skulle ha glemt f.eks å slå av senderen etter endt tur.
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

Comment

• william123
                            • May 2005
                            • 2330

Originally posted by Minibønna
                            Som beskrevet i et tidligere innlegg i denne tråden så fungerer antennen som en motstand til modulen, hvis antennen er nedslått må modulen omsette all den effekten som var ment som et signal over antenna til noe annet, det er da varme! Denne varmen tar knekken på komponentene inne modulen hvis den blir høy nok, der har du da den konkrete faren ved antennebruk!
                            så hvis man passer på at sendermodulen ikke blir varm, tar ikke senderen skade.
                            William Jul Ringkjøb
                            Bodø MFK

If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

Comment

• pleym
                              • Dec 2001
                              • 909

Som det blir nevnt i en annen post her, så skal HF modulen kobles ut automatisk så snart du kobler til en trainerkabel (elev-enden), dermed skal ikke simulatorflyging være noe problem i denne sammenheng.

Dette er jo lett å teste da. Plugg inn kabelen, og slå på en mottager og se om det skjer noe.

Comment

Working...