Unconfigured Ad

Collapse

JR Radioer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

JR Radioer

Jeg synest stadig vekk jeg hører om piloter som bytter fra JR Radio til Futaba 14MZ. Mange er sikkert ute etter gadget-faktor og bare MÅ ha det hotteste hele tiden, mens andre er sikkert ute etter funksjonene og oversikten denne radioen gir. Vil man ha fargeskjerm og alle de andre mulighetene som ligger i 14MZ så finnes det jo enkelt og greit ingen konkurrenter pr dags dato...

JR har jo såvidt jeg skjønner heller ikke en flyradio (JR 10x er vel en ren heliradio) med flere enn 9 kanaler (jeg hater "skrivepult-radioer"). Skal jeg da ha meg en radio med "normal" formfaktor og flere enn 9 kanaler må jeg over på Futaba eller Multiplex RoyalEvo...

Pørsmålet mitt er rett og slett - har JR noe på gang for å møte denne konkurransen? Eller er de såppass konservative at de ikke kommer til å henge seg på denne bølgen med fargeskjerm osv?

Om JR har noe på gang, er det noen som har linker til info om det?
    Last edited by andersh; 19-07-06, 13:59.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • Eureka
    Forhandler
    • Aug 2002
    • 764

Bare til opplysning, JR 10X kommer i to versjoner, en for helikopter og en for fly.

Flyversjonen:

Helikopterversjonen:

Og ja, JR kommer med en ny radio for å møte konkurransen fra Futaba 14Mz. Når den kommer og hvikle specs. den kommer med vites ikke.

Mvh
    Kjell Aanvik

Comment

• Strutsen
      • Feb 2006
      • 129

Jr

Noen som vet hva som er forskjellen på helei å fly versjonen på 10x? er det bare bryterplasseringene?
      Mvh
      Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Alle kræsj har en logisk forklaring........

Comment

• kim_andre
        • Jan 2006
        • 144

Radio

Originally posted by Strutsen
        Noen som vet hva som er forskjellen på helei å fly versjonen på 10x? er det bare bryterplasseringene?
        Hoved forskjellen ligger i programet i radioen.
        Vist du flyr heli, trenger du ekstra program--> heli program..
        throttle kurve, pitch kurve ++

Vanlig fly radio har ikke det. .
        M.V.H
        Kim-Andrè
        Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• Strutsen
          • Feb 2006
          • 129

men....

Det er vel ingen problem å bruke en heliversjon til fly? skulle gå fint det?
          Mvh
          Hasse Andre.

hasse1979@online.no

Alle kræsj har en logisk forklaring........

Comment

• kim_andre
            • Jan 2006
            • 144

Jada, Heliversjon kan fint brukes som fly radio. . .
            vist du bare skal bruke den helt enkelt, uten flapps,v-hale,flapperon... +++.
            Last edited by kim_andre; 20-07-06, 04:53.
            M.V.H
            Kim-Andrè
            Kimvag@hotmail.com

Alt Flyr.....Det trenger bare stor nok motor

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Originally posted by kim_andre
              Jada, Heliversjon kan fint brukes som fly radio. . .
              Vel - KAN... ja, men den mangler en masse som vi er "vant" til å ha i en flyradio.

Er jo ikke bare heli som bruker "spesielle programmer". Heliversjonen av 10x har ingen "wing type" settinger som feks. deltavinge mix, v-hale, flaperons. Den mangler også ferdige mixer som feks. flaps->elevator, aileron->rudder, osv. Den har heller ikke ferdige funksjoner for flere servoer på en funksjon som feks. elevator eller sideror.

Men - den har selvsagt bøttevis med frie mixer som kan gjøre alt dette, og sikker mere til, men poenget mitt var at jeg savner en radio med både heli, seil, og fly programmer (ala JR 9x), men med flere kanaler og evt. flere funksjoner ala 14MZ.

Etter det Kjell skriver skal det være en konkurent til 14MZ på gang fra JR. Er det noen som vet noe mere om det er det veeeldig interessant!
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

MPX Royal EVO 12 har det du spør etter, i en liten forpakkning, og med full synth sendermodul. Den har ikke noen form for pcm, men det trengs da heller ikke med dagens avanserte ppm mottakere (spesielt mpx har noen med innebygget failsafe og synth).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• andersh
                  • Apr 2003
                  • 1734

Originally posted by Vingemutteren
                  MPX Royal EVO 12 har det du spør etter, i en liten forpakkning, og med full synth sendermodul. Den har ikke noen form for pcm, men det trengs da heller ikke med dagens avanserte ppm mottakere (spesielt mpx har noen med innebygget failsafe og synth).
                  Jeg er klar over det. Har sett på den selv, men det ligger vel kanskje litt i kortene her at jeg ikke er interessert i å bytte bort fra JR... Både pga en bråte med JR mottakere, og litt "smak og behag"..
                  Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

Comment

• Psyko-lefse
                    • Feb 2004
                    • 1438

Er ikke sikkert Hitec er noe for deg anders, men vet de holder på med en ny toppmodell, en 9-kanals radio for både fly og heli, Sundog 9.
                    Den kommer til å ligge funksjonsmessig ganse likt som JR9Z, og kommer i slutten av dette året.

edit: ser du skal ha over 9 kanaler, da er den lite aktuell for deg. Forresten, om du skal selge den du har nå, gi en lyd
                    Last edited by Psyko-lefse; 20-07-06, 04:40.
                    Morten Smøraas

Comment

• ofremmi
                      • Sep 2002
                      • 490

Hei
                      Du kan jo ta en titt på Graupner sin MX22, den ser lik ut som JR sin 9-kanaler, men med mye mere fleksibel programvare (Samme som på MC22). Graupner får det meste av sine radio-greier produsert av JR, så alt av mottagere etc passer om hverandre.
                      Ola
                      www.ofremmi.info

Comment

• Minibønna
                        *****istrator
                        • Oct 2005
                        • 390

Originally posted by Jon-Arne
                        Den nye JR radioen har det vært mange spekulasjoner rundt lenge nå. Synes JR er utrolig flinke til å være hemmelige rundt dette. Kanskje ikke bare fordeler med å være så hemmelige, og jo lenger tid det går før de kommer med en ny radio, jo mer taper de på markedet til Futaba. Hvis det skal drøye mye lenger før de kommer med noe nytt bør det være noe virkelig stort de kommer med, men i utgangspunktet kan det jo ikke bli så veldig mye mer enn det 14 mz`n allerede har. Det mange kaller den nye JR`n på forum rundt omkring er 16X, to kanaler mer enn Futaba ??, uansett blir det jo spennende å se hva de kommer med.
                        Ryktene svirret jo i lufta i en 2-3 års periode hos Futaba også da.
                        Futaba har fra før rundt 60-70% markedsandeler på radioer på verdensbasis og jeg tror det er lite som kan endre på det, heller ikke JR.
                        Tror det kommer til å ta en stund til før JR kommer på banen med noe, tviler på at JR er særlig inntresert i å plompe noe ut på markedet bare for å møte konkuransen fra Futaba, de venter vel til de har et stabilt produkt.
                        Dessuten er det vel i det lange løp lite JR kan gjøre med Futaba.
                        JR har sin tilhengerskare og Futaba sin, det dummeste JR kan gjøre er å lansere et produkt som ikke holder mål slik at de får en kundeflukt over til Futaba.
                        Tor Henrik Hernes

Comment

• jj
                          • Nov 2002
                          • 1327

Min JR9303 har både seil, heli og motorprogram
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

Comment

• andersh
                            • Apr 2003
                            • 1734

Originally posted by jj
                            Min JR9303 har både seil, heli og motorprogram
                            9303 er vel bare den amerikanske benevnelsen på den vi kaller 9x. Vi snakker om savnet etter en JR radio ala Futaba 14MZ.
                            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

Comment

• jj
                              • Nov 2002
                              • 1327

Bare ser at folk sier at 9X kun kan bestilles som enten heli eller motor. Nå har ikke jeg brukt noe særlig 9X (litt 9X2), men hvis det er samme radio har den ihvertfall begge deler.
                              JR 9303 kan bestilles som heli, seil eller motor. Den eneste forskjellen er da hvordan bryterne er plassert. Den har program for alt. Ellers tror jeg ikke 9X2 har det samme seilflyprogrammet som 9303, da denne har ett eget program for USA.
                              9303 kan nok bestilles uten sendermodul.

Selv savner jeg ikke noen 14MZ... Dog skal det sies at jeg ikke flyr heli, men har en EVO9 som backup (som jeg har hatt 3 av).
                              Den beste radioen er fremdeles Multiplex 3030.... Ingen har i nærheten av den programvaren.
                              Jo Grini
                              http://vimeo.com/jojoen
                              http://www.youtube.com/jojoenno
                              http://www.jojoen.no/

Comment

Working...