Unconfigured Ad

Collapse

Når er det på tide med mer avanserte strømforsyningsløsninger?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Når er det på tide med mer avanserte strømforsyningsløsninger?

Hvor mange servoer / ampere tåler en vanlig mottaker når det skal rattes litt med digitale servoer?

Er det noen av dere som har gjort dere opp en mening om hvor mange digitalservoer det er trygt å koble til en mottaker uten noen separat strømforsyning / powerboxs / fromenco / emotec?

Den billigste løsningen slik jeg ser det er å bare kjøpe en HD bryter.
    Nest billigst vil vel være å kjøpe en billig regulator og koble til 6celler nixx / 2s Lixx og bruke dette direkte opp i mot mottakeren rett og slett for å sikkre jevnest mulig spenning ut på servoene.
    Deretter må det vel bli å krafse litt på de nevnte dibbetutter fra de nevnte produsentene.

Spørsmålet er altså når en BØR gå for den ene eller den andre løsningen. Er vel ingen fasit på det her heller men hadde satt stor pris på noen kommentarer / synspunkter.
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Når det gjelder mottakere og hva dem takler av strøm er det dessverre ikke mye data å få fra de fleste leverandørene.

På Multiplex sine standard/store mottakere er det gjengs at 4A kontinuerlig og 16A peak er de tallene jeg har fått tak i. Dette regner jeg sterkt med er hva printbanene mellom servokontaktene er speccet til, uten å vite sikkert.

Spenningsdroppene (som er det farlige her) vil gjerne oppstå i tynne kabler, og jo lengre jo verre. Så skal man være svært bevisst på at det (i mine øyne) dessverre var "UNI"-kontaktene som vant standard-krigen, og dette er en skikkelig akilles-hel i radiosystemene siden disse egentlig ikke bør kjøres mer enn 4A gjennom kontinuerlig. Og så er der en del produsenter som lager noe skikkelig MØL av kontakter der pinner forskyver seg og løsner... Og dette kobler man batteripakken mot mottakeren med... gjerne via en suspekt bryter som heller ikke klarer mange Ampere og innebærer et par kontakt-koblinger til...

Så med 6 sterke digitale servoer ombord og flittig bruk av rorene er man egentlig godt over grensen for hva man kan forvente av et enkelt batteri direkte i RX. Selv om det tilsynelatende fungerer og flyr kan man forvente at der er såpass mye spenningsdropp i systemet i blant at servoene mister en del av styrken og hastigheten i praksis.

Når du sier "billig" regulator blir jeg også litt skeptisk siden "billig" gjerne betyr at den ikke leverer nok ampere...
    Om du setter inn en god nok regulator kan det være en idè å mate spenningen fra denne inn til to kontakter på RX, gjerne en i hver ende av kontaktrekke. Men dette gjelder bare når det er snakk om den samme spenningen, ikke med to forskjellige strømkilder!

Og husk at det fins enklere/rimelige "powerfordelere" uten elektronikk der man har egne kontaktrekker for strømforsyning av servoene slik at disse ikke drar strøm gjennom RX...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...