Unconfigured Ad

Collapse

Går det å bruke Futaba motakere på MC22

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RAS
    • Jun 2006
    • 57

Går det å bruke Futaba motakere på MC22

Har Futaba motaker med 3 forskjellige system.Har hørt at Fm motakere skal fungere bra med Graupner/JR MC19/mc22 Radioer.
    Har tenkt å kjøpe MC22 eller MC19.

Går det å bruke Futabas PCM og dual conversion motakere mot MC22 sender?
    Robin
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

PCM er helt merkeavhengig, så nei, Futuba pcm mottaker funker kun med Futuba sender.

Comment

• Olavjoergensen
      • Jun 2005
      • 2208

Hei.

Jeg har testet en mottaker fra futaba som jeg tror heter RD 149 med MC-22, å kan bekrefte at det virker ikke.

Mvh OJ
      Olav Jørgensen
      Low & fast

Comment

• RGJ
        • Jul 2004
        • 922

rene FM

rene fm motagere ikke pcm skal vel gå om hverandre ..men det kan hende at du må ha jr x-tal i de..mener at jeg hørte noe om det ....
        Rune Gjelsnes
        Vikersund
        92624841

Comment

• highspeed
          • Nov 2005
          • 227

Angående X-tall

Ser ut til at det er mange som har en feilaktig oppfattelse av at mottaker skal ha X-tall av senderens fabrikat når man bruker sender og mottaker av forskjellig fabrikat.

DETTE ER FEIL!

Selv om noen fabrikker bruker samme spesifikasjon på sine X-tall og derfor kan brukes om hverandre så er prinsippet at alle enheter skal ha X-tall av eget fabrikat. Futaba mottaker skal alltid ha Futaba X-tall. og JR/Grauper skal ha egne X-taller. Det gjelder både sender og mottaker.

Enda en ting som ser ut til å forvirre mange er begrepene FM, PPM og PCM.

FM står for: Frequency Modulation. Det sier noe om hvordan signalet overføres fra sender til mottaker. Det gjøres små endringer i frekvensen som oppfattes av mottaker som informasjon.
          Både PPM og PCM radioer sender på FM. Dette er standart på alle merker

PPM står for: Pulse Pause Modulation. Og dette er alts modulasjon på signalet før det gjøres om til radiobølger mens FM er modulasjonen på selve radiobølgen. I praksis betyr at man variere lengden på en puls i tid for å definere en servo posisjon. Det sendes i tur og orden ut en slik puls per kanal (servo) før det kommer en ekstra lang pause som forteller mottakeren at den neste puls gjelder kanal 1.
          Dette er også standart for alle merker.

PCM står for: Pulse Coded Modulation. Her sendes det flere pulser per kanal i en kode. Dette gjør det enklere for mottakeren å se om signalet er ekte, vi får mulighet for en failsafe. Koden som benyttes er ikke standart mellom fabrikater, derfor går PCM mottakere kun til sine egne sendere.

Ovenstående er generelt og sterkt forenklet. Det finnes helt sikkert unntak.
          Og skulle du like vel finne på å sette et JR X-tall i din Futaba mottaker, så kan det hende at det fungere. Men sjekk for guds skyld rekkevidden grundig. Jeg vet fra egne praktisk eksperimenter at det kan funke bra på hobbyrommet, men prøver du på 100 meter er det godnatt.
          Niels Jensen
          Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Modellflyving er mental hygiene.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

Som tillegg til forige post, kan jeg nevne at det i dag finnes stadigt flere avanserte PPM mottakere som har innebygget failsafe og "hold" funksjon. Disse går som regel sammen med alle radiomerker som sender i normal PPM kode. Mange av disse nye mottakerne er også av syntheziser type.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• highspeed
              • Nov 2005
              • 227

Mye å vite...

Helt riktig at det finnes PPM mottakere med failsafe, synt etc.....

Syntes bare at mit forrige innlegg ble langt nok.
              Er absolut ingen ekspert på Radiosignaler, men har satt meg inn i en del grunnlenggende prinsipper. Anvender noen av de samme teknikkene i min jobb.

Forumet er kanskje ikke et passende sted for dyptgående undervisning i radioer. Men at det ville være nyttig for noen og enhver av oss å lære mer om emnet er hevet over tvil. Da ville en del krasj vært unngått.
              Niels Jensen
              Phoenix rc club

Små gutter ser på opp på himmelen når de hører et fly, noen av oss slutter aldri med det.

Comment

• Vingemutteren
                • Jul 2002
                • 2421

Med fare for å komme litt off topick, så vil jeg spørre om PCM virklig er å foretrekke fremfor PPM med tanke på hastighetn av signal og signalbearbeidelse (kort sagt: er ikke PPM en raskere i kominukasjon mellom radio og mottaker)?
                Sikkerheten burde vel vere tatt vel vare på med mottakere som t.d. MPX sin IPD serie?
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• tema95
                  • Aug 2002
                  • 977

Originally posted by RAS
                  Har Futaba motaker med 3 forskjellige system.Har hørt at Fm motakere skal fungere bra med Graupner/JR MC19/mc22 Radioer.
                  Har tenkt å kjøpe MC22 eller MC19.

Går det å bruke Futabas PCM og dual conversion motakere mot MC22 sender?
                  Jeg bruker (nesten konsekvent) Hitec PPM Dual Conversion 8-kanals mottakere til min MC-19. I tillegg endel mindre mottakere av ymse merker (Jeti m.m.). Aldri merket noen problemer.
                  Merk at MC19/22/24 har en spåkalt SPCM modus, det krever Graupners egne mottakere!
                  Mvh Terje Martinsen
                  leder Modellflyseksjonen/NLF
                  www.modellfly.info

Comment

• highspeed
                    • Nov 2005
                    • 227

Ja, nei, vet ikk , ernesten helt sikker på at jeg er usikker!

Til vingemutteren.

Dette kan diskuteres av deg og meg til vi dør og vil vil aldri kunne kunkluderer noe sikkert.....

Jo, argumentet til MPX for å satse på PPM med sine IPD mottakere er netopp hastigheten. Ser også at bla Jeti har kommet med noe liknende de kaller MPD (eller var det schulze?) så kanskje det er noe om saken?

Men det ser ut til at JR/Graupner satser på PCM, og det har de sikkert en grunn til?

Ikke vet jeg hva som er best, har sikkert for og bakdeler begge to.
                    Tror uansett at vi som brukere av utstyret er den største feilkilden.

Moralen er å følge de fleste av fabrikantenes anbefalinger, ikke bland utstyr du ikker er sikker på kan blandes og HUSK: du får ofte det du betaler for.

Ikke forvent at den billige radioen gjør samme jobben som den dyre.
                    Niels Jensen
                    Phoenix rc club

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Originally posted by highspeed
                      Ser ut til at det er mange som har en feilaktig oppfattelse av at mottaker skal ha X-tall av senderens fabrikat når man bruker sender og mottaker av forskjellig fabrikat.

DETTE ER FEIL!
                      ....
                      Men sjekk for guds skyld rekkevidden grundig. Jeg vet fra egne praktisk eksperimenter at det kan funke bra på hobbyrommet, men prøver du på 100 meter er det godnatt.

Jeg testet først dette med xtaller med et lite Esky heli. Eneste måten å få det til å funke med min JR radio var å stappe et JR xtal i den. Esky xtal i mottaker og JR i sender funket ikke selvom det skal det i teorien.

Align påpeker at om deres mottakere skal brukes med JR sender så skal man bruke JR xtal hvilket jeg også gjør og rekkevidden er upåklagelig selv med kort gummiantenne på senderen. Har sikkert kortere rekkevidde enn jeg har på f.eks. Raptoren der det sitter en JR full size mottaker og antenna er strekt godt ut men på den lille Rexen så funker dette fint innen min synsrekkevidde.

Det er fullt mulig det er feil, men det funker. Det finnes vel også mottakerprodusenter som ikke har egne krystaller gjør det ikke? Hva gjør man da?

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Nå er det ellers vanlig at PPM skal stå for "Pulse Position Modulation".

En gang i tiden hadde PCM en fordel, og det var failsafen. Ut over det; ikke noe. Multiplex har kutta ut PCM da dem lanserte IPD, rett og slett fordi det er minst like bra og man har failsafe.

Ut fra noen få refaringer vi har gjort med bensinmotorer i et par fly her i det siste har faktisk alt fungert mye bedre med MPX DS IPD enn med Graupner PCM-mottakere...

Selvsagt KAN en mottaker fungere med krystall beregnet for et annet fabrikat, men det ikke sikkert det virker helt bra likevel. Man kan få kraftig redusert rekkevidde og annet trøbbel.

Det er neppe noen av produsentene som lager sine egne krystaller, dem bestilles fra spesielle leverandører som produserer krystallene, men etter spesifikasjoner selvsagt.
                        De aller fleste bruker samme mellomfrekvens (IF) på 455kHz, men de forskjellige fabrikantene opererer neppe med samme kapasitans eller spenning i svingekretsene. For å være sikker på at sakene funker SKAL man bruke "Futaba-krystaller" i Futaba osv...
                        Så er det noen produsenter som bruker krystallene til andre merker igjen. Lurer på (men husker ikke!!!) om Hyperion skal kunne kjøre på Jeti krystaller etc, men dette bør selgeren vite. Ikke gamble på egen hånd.

I sendere er det enda viktigere å ikke rote siden man kan risikere å drive og sende på ymse frekvenser og ikke der man skal være!
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• RGJ
                          • Jul 2004
                          • 922

hmmm

husker tilbake til jeg var på Vigdel som det ble mange saltvanns bada motakere det var noe vi fikk blåst liv i og disse ble delt mellom oss til bruk i små fly ala grokkere små seil fly etc...mener at det var en som hadde en MC 18 (jr\graupner) og at det var noe med x-tallene som vi måtte bytte noe frem og tilbake tenker ikke på frekvens men fabrikat , husker ikke akkurat hvordan det var !
                          Rune Gjelsnes
                          Vikersund
                          92624841

Comment

• tyor
                            • Mar 2005
                            • 9757

sitat joo: Så er det noen produsenter som bruker krystallene til andre merker igjen. Lurer på (men husker ikke!!!) om Hyperion skal kunne kjøre på Jeti krystaller etc, men dette bør selgeren vite. Ikke gamble på egen hånd.
                            sitat slutt.

hyperion som jeg kjøpt på elefun fikk jeg med gws krystall som hvistnok skal være samme som jr/graupner krystall. ellers så støtter jeg fult ut det med å bruke krystall i mottakeren som er samme merke som mottakeren evt det som produsenten av mottakeren foreslår.
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

Comment

• tema95
                              • Aug 2002
                              • 977

En avklaring

Her er hva JR skriver i sin manual for 10X angående PPM/PCM:

The PCM10X can transmit in either pulse code modulation (PCM)
                              or in pulse position modulation (PPM).

Så er kanskje den saken klar.
                              Mvh Terje Martinsen
                              leder Modellflyseksjonen/NLF
                              www.modellfly.info

Comment

Working...