Unconfigured Ad

Collapse

Priser på RC utstyr, ute og hjemme

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

Priser på RC utstyr, ute og hjemme

Har tidligere fulgt med på tråder om prisforskjellen mellom oss og andre steder i verden uten å tenke så mye på det. Begynte å regne på prisene på det utstyret jeg kjøpte i Thailand og ser at det er forferdelig dyrt i Norge.

Kjøpte Futabas nye 4 ch computerradio for 3700 THB som er ca 650 kr, dette var uten servoer og uten oppladbare batterier og lader men alikevel. Kjøpte også 4 stk microservoer for 200 THB tilsvarende 35 kr pr stk.

Er det slik at produsentene har forskjellige priser fra land til land avhengig av kostnadsnivået eller er det ett rått påslag hos våre importører/butikker?

Det er ihvertfall ingen hensikt å ta med seg sitt norske utstyr til Thailand igjen da det ikke ødelegger feriekassen ved å kjøpe og ha utstyr der.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro
  • ØRN-BJØRN & JØRN
    • May 2002
    • 178

Får jo mikroservoer ned i 70 kr per stk her på berget òg (Tower Pro). Tipper vi tjener mere enn det dobbelte av hva de gjør i Thailand.

Dette med priser her kontra utland tror jeg vi kan lage uendelig lange tråder om.

Hvis vi ser på prisene på RC-utstyr over tid her til lands, så har de ikke steget nevneverdig de siste 20 årene. En av årsakene til dette kan være at flere små nettbutikker, som er drevet av entusiaster, har kommet til de siste årene. De som har hatt den beste servicen, prisene og utvalg har overlevd og konkurrerer med de gamle etablerte butikkene.

Synes ikke det er så ille her til lands egentlig. Det er fort gjort å finne ut hvor en kan finne billigste butikk.

Comment

• Holger
      • Feb 2006
      • 734

Hei, og hei Spes til deg Superstar40!

Ett spørsmål til deg.......hva tjener du i året, i jobben din? Sannsynligheten er vel stor for at du klarer deg bra, siden du kan handle Rc utstyr når du er på ferie i det store utland.....ok en smule hyggelig sarkastisk der, men det vil vel alltid være slik at i noen land i østen så er den sosiale std. noe dårligere enn her.....folk jobber for en slikk og ingenting sammenlignet med oss her på berget, og da koster ting en slikk og ingenting også...må jo det skal de kunne selge noe!?

Som han skriver i innlegg to her, så er ikke prisene ille her i landet heller. Bare ett lite eksempel:
      Fra dyreste til rimeligste forhandler så skiller det 400 kroner på en OS 50 SX-H- Hyper.
      Anders Bruneberg
      Raufoss

Comment

• tyor
        • Mar 2005
        • 9757

superstar40. Jeg ver også forundret over dette til jeg snakket med en fra Thailand i sommer. og han sa at med den lønna de har der nede så er det nesten ingen som har råd til å kjøpe rc utstyr der. dvs. det er mange flere som har råd til det her i norge med norske priser. og en av grunnene til at det er så billig der nede er jo nettopp fordi arbeiderene der får så lite lønn
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

Comment

• Supra25
          • Sep 2003
          • 1825

Det ser såklart mange faktorer som spiller inn på pris - kjøpekraft/evne hos forbruker, lønnsnivåer, lagerkostnader, fraktkostnader, etc. etc. Hvis man skulle kicke på produksjonskostnader på et produkt kontra salgspris så ville man hatt mye å gjøre...

Uansett...Norge er et relativt dyrt land, men vi har det jo godt her. Thailand er neppe sammenlignbart og må jo forventes å ha lavere priser. Men en servo til 35 spenn er nok faktisk dyrer for en gjengse thailender enn våre priser her hjemme er for oss.
          Kan informere om at for 2 år siden så var minstlønna i Thailand på rund 140 baht om dagen, hvilket vil si snaue 30 dager sånn ca. En månedslønn for en vanlig industriarbeider lå på rundt 5000 baht, eller ca 1000 norske (dette var i området rundt Bangkok)! Dette skal de bo og leve for først før de har råd til noe rc utstyr. Er det så rart at ting er billigere der borte?

Som nevnt så har prisdebatten rast her mange ganger før, og vi kan vel bare slå fast at ting her hjemme er dyrere enn mange steder i utlandet. Noen ting er såklart atlfor dyre (les for store marginer), men jeg synes vel at de fleste forhandlere har klart å møte prispresset på en ganske god måte.
          Odd Sundet
          http://www.imacnorge.no

Comment

• olle
            • May 2002
            • 708

Det som slår meg når noen snakker om kjøp i utlandet, er at det nesten aldri oppgies nøyaktig type og merke.
            Servoer til 35,- NOK er ingen stor overraskelse. Du kan få servoer i China helt ned mot 5,- NOK. Men de kan knapt kalles "servo". Tror aldri jeg ville risikert en model til flere tusen kroner, bare for å spare noen kroner på servoer som en ikke vet holder mål. Servotrøbbel er vel den hyppiske årsak til krasj. Da holder jeg utenom "fingertrøbbel", som sikkert utgjør 99 %
            Det var litt overraskende at Futaba var så billig i Thailand. HiTec er faktisk like dyrt/eller dyrere enn her til lands. Grunnen ligger nok også i at det er 25 % import toll på hobbyutstyr der. Men nå skal man være oppmerksom på at i land som Thailand, så foregår det en utstrakt illegal import og svart handel. Dette utstyret bli gjerne solgt åpent i velrenomerte butikker. Myndighetenes kontroll er ikke den samme som her i landet
            Det er helt umulig å sammenligne lønningene her til lands med land som Thailand. Der finnes en stor gruppe folk som knapt vet hvordan penger ser ut. Men så finnes der også en stor gruppe som velter seg i ufattelig rikdom. Det stemmer nok at en ufaglært arbeider tjener et sted mellom 800 - 1500 NOK pr måned (hvis de er så heldig å ha jobb). Men det som er sikkert, denne gruppen har helt andre behov å dekke enn kjøp av hobbyutstyr. De har ganske enkelt ikke råd, uansett hvor billig de kan få det. De som holder på med hobbyutstyr tilhører gjerne den øvre middelklasse, eller de har en eller annen ledende funksjon innen denne industrien.
            Så derfor er det umulig å trekke noen som helst sammenligning mellom land som Thailand og Norge på dette området.

olle

Comment

• Holger
              • Feb 2006
              • 734

Jeg støtter OLLE helt og holdent!

Det kan ganske enkelt ikke sammenlignes......vi lever i en velferdsnasjon hvor kjøpekraften er sterk og behovene kunstige!
              Anders Bruneberg
              Raufoss

Comment

• Geir J.

#8 Unapproved
                Tror ikke vi skal glemme at hobbyen vår har blitt MYE billigere de siste 20 årene. Den gangen jeg selv begynte med dette betalte jeg over 4000 kr for en firekanals radio (Simprop SAM), og en god standardservo kostet over 800 kr. Dagens standardservoer er halvparten så stor, sterkere, raskere, mer presise og koster som oftest 80-120 kr.
                Mitt første fly var et seilfly til 1200 kr. I dag koster noe liknenede ca 450 kr.
                Jeg kan nesten ikke påstå at hobbyen er dyr lenger når jeg kan får en stor ARF-modell med all hardware til 1400 kr. Selvfølgelig er der enkelte butikker som tar seg bedre betalt enn andre uten å yte noe ekstra for det, men enhver som vil kjøpe billig får heller holde seg orientert om prisnivået rundt om og handle der det er billigst. Internett er jo et utmerket redskap til nettopp dette.

Noen nevner lønnsnivå og levestandard som en faktor. Kan for morro skyld ta Sverige som eksempel. Jeg har en svensk kollega som har nøyaktig samme jobb som meg selv. Han tjener ca 18% mindre enn meg (og jeg selv har laveste lønnstrinn i min type stilling). Jeg undres ikke et øyeblikk over at ting er billigere i nabolandet (og andre land).

Comment

• Tintin
                  • Jan 2005
                  • 4631

Bra sagt.
                  Og ved å handle der det er billig så sørger vi for at markedskreftene fungerer som de skal. Om vi bare sutrer og fortsetter å kjøpe der det er dyrt så blir det i allefall ikke billigere.

Det er mye som de siste årene er kommet ned på et prisnivå der det er like billig hjemme som egenimport+frakt og mva og årsaken er helt sikkert den konkurransen mot utenlandske nettbutikker. Dette vil nok kanskje på sikt føre til færre større norske butikker men skal de få solgt noe så må de følge med på markedet da "alle" har "alle" butikker like nærme, nemlig på pc'en...

Comment

• bengtern
                    • Oct 2005
                    • 313

Jeg vil nå gjerne ha noe mer enn bare lave priser når jeg handler. Selvsagt er det deilig å nesten slippe å betale for varer, men det blir fort dyrt å skulle gjette seg til hva som er bra. Nå er det selvsagt ørten tusen steder på nettet å søke opp informasjon, men en finner ikke det en leter etter før etter at varene er kjøpt inn. Jeg kan tilstå at jeg fyller opp flyene mine med billige varer fra Kina for øyeblikket, men lite slår det å kunne gå inn i en fysisk butikk og kikke litt i esker. Hvis jeg bare får ESCen fra Hong Kong til å snakke med feigaomotoren nå snart så kan det bli gøy. Dårlig med retur og service er det også med disse landene i østen.
                    -----------
                    Bengt

Comment

• Tintin
                      • Jan 2005
                      • 4631

Noe må man fire på om man skal ha det billig...

Comment

• Superstar40
                        • Dec 2002
                        • 1667

Det var mange innlegg, men ingen som svarte på spørsmålet mitt. I utgangspunktet så koster det det samme å produsere en radio fra Futaba uansett hvor i verden den skal selges. Det vil variere med tollsatser og mva men i utgangspunktet så er radioen lik i pris fra fabrikant uavhengig hvor hen i verden den skal selges - eller er jeg helt på jordet!!!!

Når det gjelder servoene - så var det en tysker i Pattaya som leverte disse til modellbutiken med oppgitt tyskland som produksjonsland. Uten at jeg fikk prøvd de noe særlig - se tråden om 30 sekunder tilbake til hobbyen. Men de sentrerte fint, ingen murring eller andre ulyder og de fulgte stikkebevelsene uten antydning til rykk og napp.

Utgangspunktet for mitt innlegg var ikke å klage på norske priser for de er absolutt til å leve med men hvorfor i all verden blir ting 1/3 av prisen andre steder i verden når produskjonskostnaden i bånn er den samme.

Når det gjelder diskusjon rund lønnsnivået i Thailand og her så kan ikke det sammenlingnes uansett. De har liten eller ingen skatt på inntekt, mat koster 5 % av våre priser eller enda billigere, å leie bolig koster ca 10% av våre priser i områder som ikke er sentrum/turistområder.

Når det gjelder kommentaren om hva jeg tjener siden jeg har råd til å kjøpe RC utstyr når jeg er ute - så blir det også litt feil, de fleste som er på ferie svir av mange tusen på barer og andre fornøyelser mens jeg som ikke drikker eller går på barer kan tillate meg å skeie ut på andre måter.
                        Espen Kvien
                        Gruppeleder F3A
                        Vingtor RC Club
                        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

De som jobber med det her, dvs importør og evt/grossist/detaljister skal jo tross alt ha norsk lønn.....det er de ikke plaget med i HK, Kina eller Taiwan

Comment

• Gisle
                            • Dec 2005
                            • 575

Skjønner egentlig ikke helt poenget med denne diskusjonen...:P
                            Her snakkes det om RC utstyr og hovedsaklig kjøp fra Østen. Prisforskjeller er det det meste du handler der nede...Kjøp av elektronikk og klær feks er jo kjent billlig, ja hva med en øl eller en middag på resturant.
                            Andre ting som spiller inn ved kjøp også norsk sterk krone og feks svak dollar, Euro, Svensk krone osv. Jeg kjøper og selger dagligvarer fra mange land daglig og utenlandske varer er ofte mye billligere i innkjøp i utlandet i tillegg hjelper kronekursen til tider bra (ikke så bra i disse dager) for å få en norsk pris. Frakt tilkommer selvsagt i tillegg til de ting som er nevnt på innkjøpspris.

Så har vi helt andre kostnader her som forhandlerne vi kjøper av i Norge må legge på innkjøpsprisen for å dekke de kostnader vi har. Tviler feks på at det feks er over 14% arbeidsgiveravgift i østen? Hva med at vi i norge har 5 uker betalt ferie? Spør en tysker eller nederlender eller asiat om det samme.
                            Husleie på lokaler er langt høyere grunnet at huseier krever høy levestandard og folk betaler (husk at mange kan ha 10% husleie på omsetningen sin og dette må du betale), i tillegg til at norske bedrifter høyere krav til lønnsomhet dom følge av vår høye levestandard.
                            Konklusjonen på denne diskusjonen er egentlig ganske enkel... det er billigere å handle mange plasser i utlandet og det er dyrere i Norge og det finnes en mengde naturlige forklaringer til det. Vi står fritt til å kjøpe hvor vi vil og jeg synes dette er en grei sak.

Mvh
                            Gisle
                            Gisle Ranum
                            Trondheim
                            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

Comment

• Joa
                              • May 2006
                              • 51

Takk til LO!

Vi må jo sende en liten takk til LO som i alle år har jobbet intenst for at norske arbeidere skal ha minst dobbelt betalt av andre land i verden, og dette uten knapt å jobbe.
                              Dette er jo greit nok når vi har et statskasse som kan tåle den høye kjøpekraften hos norske folk, men når oljen tar slutt og vi må likestille oss med resten av vesten vil vi virke som et u-land, den norske industrien flagger ut i rakett fart. Det er kjekt å kunne handle i utlandet med norske kroner, men ikke lett å selge ting til andre enn Ola Dunk.
                              HEIA LO!

Comment

Working...