Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba 6EXA, pris og funksjoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba 6EXA, pris og funksjoner

    Jeg er helt i startgropa, og skal nå gå til inkjøp av mitt første utstyr. Har bestemt meg for en Jupiter med en .53 motor. Er så heldig at jeg har en kompis som skal til england , så han kan frakte over varer for meg.

    - Må slikt fortolles da?
    - Er det et problem med radioer fra england, anna enn at jeg må ha en overgang så jeg får den inn i en norsk stikkontakt for lading?
    - Trenger vel ikke transformator, da de har 220V der?

    tenkte egentlig Hitech Eclipse 7, men den hadde de ikke inne, så han anbefalte futaba 6EXA istedet. er det et greit bytte? hva koster den i norge?
    Bjørnar, Trondheim
    bkhans-1@broadpark.no
    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

  • #2
    England bruker samme frekvensbånd (35 MHz) men er ikke sikker på om de bruker samme kanaler. I Norge er det kanal 61-90 som er lovlig:
    http://modellfly.info/Lover_Forskrif...orskrifter.asp (Merk at kanal 60 ikke er lov her selv om enkelte faktisk bruker denne...)

    Normalt kan man ta med varer for inntill kr. 5000 over grensa inn til Norge uten fortolling, men om det blir noe eget når det er snakk om radiosendeutstyr aner jeg ikke. Men det går sikkert greit

    Sjekk av pris på tilsvarende sender i Norge må du sjekke hos Norwegian Modellers: Hjem - Norwegian Modellers

    Comment


    • #3
      Det er tollfritt, men man må betale moms av varene på 24%.

      Men tenk deg om grundig før du handler utenlands med tanke på service og tilgjengelighet på hjelp. Det finnes mange gode leverandører av utstyr i Norge.

      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment


      • #4
        når man får halvpris i forhold til hva Norwegiabn modeller tar for den, så skal servicen være veldig bra for at man skal velge de f.eks........ Garanti har de vel radioer som blir kjøpt i utlandet også....?
        Bjørnar, Trondheim
        bkhans-1@broadpark.no
        Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
        Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

        Comment


        • #5
          Hadde ikke betenkt meg selv angående kjøp i utlandet! Er lite feil på radioer, og garantien din gjelder selvfølgelig i England etter de reglene som gjelder der borte. Ulempen er å sende ting dit for rep mht tollingen begge vegene. Mye arbeid. Men sannsynligvis sparer du penger som kan brukes til flere servoer eller flere fly eller eller....
          Futaba er brukbart, Hitec KAN være brukbart men har mye mer feil...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            service er generellt dårlig i norge samme hva det gjelder da, men noen glimter jo til! Og er det skikkelig service instillte folk, så hjelper de meg uavhengig om jeg har kjøpt den i england eller ikke! å da skal du se jeg handler hos de neste gang! Problemet i norge er at de fleste som driver innen selger/service yrke ikke ser det potensielle en kunde har om man kommer tilbake! De tenker kun på salget der å da! Men norge er et uland når det gjelder service!
            Ehh har litt sterke meniner om mye, og holder dem sjelden for meg selv desverre!
            Knall forum dette, regner med å være på vingene før november, håper bare det er muligheter for å fly da!
            Bjørnar, Trondheim
            bkhans-1@broadpark.no
            Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
            Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

            Comment


            • #7
              Må dessverre si meg enig der, service er av særs varierende kvalitet her i landet ja
              Når jeg en sjelden gang treffer trivelige selgere med servicemind så kommer iallefall jeg tilbake dit. Min lokale pusher i Asker har alltid tid til en prat, og det regner jeg som et viktig argument for å handle der. Og har opplevd enkelte postordre/nettfirmaer som både leverer tips og anbefalinger når man bestiller.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Importøren av ARC modeller i norge ( http://no.rcmodeller.net/ ) tar jo ikke mere enn 1595 kr på Webtilbud for Jupiteren og da er ekstra tips og råd på norsk, vinge tape, fuel slange og fuel filter og hans eget vellfungerende tank monterings kit inkludert (det kittet er simpelt men effektivt). Hitec Eclipse fra kr 2990.
                Kan ikke skjønne korleis du skal tjene mange kronene på å kjøpe flyet i england (ikke minst med tanke på utstyr, tips og råd som følger med det norske settet). OBS pass på at du får med dekalene til flyet viss du kjøper det fra england (I England er prisene ofte så presset at selv de mest selfølglige ting kan vere ekstra utstyr).
                Lykke til med god handel (det går an å handle litt her og litt der vet du ).
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  hva er dekaler?
                  Takk for tipset, dette skal jeg undersøke! Kan jo hende at jeg bare kjøper radio og motor i england. Fly tar så mye plass å frakte med seg på flyet. Norsk bruksanvisning er jo verdt noen kroner!
                  Bjørnar, Trondheim
                  bkhans-1@broadpark.no
                  Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                  Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                  Comment


                  • #10
                    Da har jeg bestillt mitt første fly, radio, motor! Det ble England til slutt! Gjenstår å se om det var et lurt og vellykket kjøp.
                    det som ble bestillt var:

                    Jupiter £80
                    Irvine .53 ABC £80
                    Futaba FF6 complete set £192

                    pluss alt annet jeg trenger untatt fuel. alle priser er inkludert engelsk VAT.
                    synes ikke dette var så ille priser jeg. Med alt sammen ble det £400 (pakket og fraktet til et hotell i england)

                    Vet noen hvordan reglene er for å bringe med slikt over grensen selv? Hvor evt fikser man engelsk moms mot norsk moms? på Gardemoen eller Heathrow?

                    Som sagt, gjenstår å se hvor lurt dette var, men om alt går greit så har jeg vel spart ca 3000 kroner på det. minus det det vil koste meg å få det over grensa da.

                    Brukte forresten Al's Hobbies Milton Keynes Hobby Shop Model Planes Cars Boats . Veldig flink til å svare på mail, og hjelpsomme pr telefon. Gjenstår å se om de er pålitelige da....
                    Bjørnar, Trondheim
                    bkhans-1@broadpark.no
                    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                    Comment


                    • #11
                      Hvis alt går rett for seg så må du ut med 24 % norsk moms ved grensepassering slik at sluttsummen skulle bli like under NOK 6000,- regnet etter dagens kurs.
                      Det er ikke sikkert laderen går rett i norsk 220 v kontakt (andre stikkere) og radioen er sannsynligvis motsatt mode av det som brukes i Norge. Det er ikke særlig lurt å venne seg til, for da blir det nesten umulig å mestre radioer med motsatt mode som er standard her i landet.

                      Comment


                      • #12
                        det er bestillt mode 2, og 35MHz, kanal 81-85, etter anbefalinger fra her.
                        Har skaffet meg kontaktovergang fra tre pins som de bruker i england, til 2 pins som brukes her. Koster ingen ting. ellers så kan man jo bare kutte ledningen å sette på et norskt hode!
                        Bjørnar, Trondheim
                        bkhans-1@broadpark.no
                        Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                        Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                        Comment


                        • #13
                          Apropo det regnestykket som endte til 6000. Det må vel være feil.

                          Først trekke fra engelsk moms:

                          (£400*117.5%)*100% = £340,42

                          Så legge på norsk moms:

                          (£340,42 * 1.24) = £422, 12

                          Omregnet i norske kroner:

                          £422,12 * 11.61Kr/£ = 4900, 81

                          Hilsen Sivinlingeniør:
                          Bjørnar, Trondheim
                          bkhans-1@broadpark.no
                          Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                          Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                          Comment


                          • #14
                            Joda toler laderen 50Hz så er det greit det (men ledningen kan ikke kuttes da laderen er en hel del som går rett i veggen med ledninger ut til fly og radio).
                            Når det gjelder regnestykket så har du vel allerede betalt engelsk VAT og den er det ikke så sikkert du får igjen uten videre, med mindre du kjøpte på utførsel i butikken (men det tviler jeg på da de ikke har lov til å selge ARC fly ut av england). Ellers så bør du forhøre deg hos tollerne fortere enn svint, du må kansje få ett dokument stempla i engelsk toll for å kunne få igjen VAT.
                            Dekaler er klistremerker som du kan lime på flyet om du vil (står ting som Jupiter og alle fargene som en ser på bilder av flyet).
                            Lykke til og fortell oss hvordan det gikk?
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #15
                              Skal sjekke det med tollen first thing i morgen! Takk for tipset.
                              Hva er verste som kan skje om laderen ikke tåler 50Hz der? Har vært i england selv, og har ikke hatt noe problem med å bruke norske elektriske produkter.

                              Blir spennende!! Flyet og motoren berger nu ivertfall! pytt pytt om radioen ryker, ville vel ha oppgradert den ganske snart likevel....
                              .. ehhhh...
                              Bjørnar, Trondheim
                              bkhans-1@broadpark.no
                              Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                              Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

                              Comment

                              Working...
                              X