Unconfigured Ad

Collapse

Forskjell på DC og SC

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hensla
    • Feb 2006
    • 55

Forskjell på DC og SC

Hei

Har nå laget meg en hydrofoam utifra tegninger på nettet. Har en shockflyer hvor jeg har en Hitec 5 kanals 35MHz FM single conversion mottaker. Den har jeg brukt opp mot en gammel futaba radio. Nå når jeg da må mikse høyde og balanse servoene så vil jeg bruke min Hitec eclipse 7 radio. Går det da an å bruke den mottageren jeg har, eller må jeg kjøpe ny?
    Isåfall hvilken anbelfaler du?
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller
  • lipo
    • Aug 2006
    • 491

Originally posted by hensla
    Hei

Har nå laget meg en hydrofoam utifra tegninger på nettet. Har en shockflyer hvor jeg har en Hitec 5 kanals 35MHz FM single conversion mottaker. Den har jeg brukt opp mot en gammel futaba radio. Nå når jeg da må mikse høyde og balanse servoene så vil jeg bruke min Hitec eclipse 7 radio. Går det da an å bruke den mottageren jeg har, eller må jeg kjøpe ny?
    Isåfall hvilken anbelfaler du?
    Jeg synes jeg leser et spørsmål i overskriften og et annet i teksten. Jeg forstår deg slik at du lurer på om du kan bruke FM mottakeren fra shockflyeren i en annen modell og med en annen sender.

Svaret er ja.

Generelt går FM (egentlig PPM) om hverandre mellom merker. Det samme gjelder ikke PCM.

Comment

• hensla
      • Feb 2006
      • 55

Ok, takker for svar. Når vi først er inne på dette temaet. Du sier: Generelt går FM (egentlig PPM) om hverandre mellom merker. Det samme gjelder ikke PCM. Hva er forskjellen på PCM og FM(PPM), og SC og DC... og har det noe av dette noe å si hvis du f.eks skal mikse to kanaler?
      Hitec Eclipse 7
      Caliber 30
      Zoom 425
      Walkera 22E(halvdød)
      Calmato trainer 40
      + noen el. modeller

Comment

• lipo
        • Aug 2006
        • 491

Ok, takker for svar. Når vi først er inne på dette temaet. Du sier: Generelt går FM (egentlig PPM) om hverandre mellom merker. Det samme gjelder ikke PCM. Hva er forskjellen på PCM og FM(PPM),
        PCM og PPM er to forskjellige måter å kode dataene fra sendere til mottakeren. PCM er digital og PPM analog. PPM er mer eller mindre standardisert slik at de forskjellige fabrikatene gjør det på samme måte. Når det gjelder PCM har de desverre valgt forskjellige varianter, og noen leverandører har sågar mer enn én.

Både PCM og PPM bruker egentlig FM, men ofte brukes FM som synonym for PPM. Det kan jo forvirre litt

Jeg regner med noen straks kommer med innlegg om hva som er best av PCM og PPM
        og SC og DC...
        SC=Singe Conversion (superhetrodyn på norsk). DC=Dual conversion (dobbel superhetrodyn eller bare "dobbelsuper" på norsk).

Dette er to forskjellige måter å implementere mottakere på (spør hvis du vil ha en grundig avhandling). Forskjellen har ingenting å si for kommunikasjonen med senderen. For deg som eier trenger du vanligvis å vite om mottakeren din er enkel eller dobbel når du skal kjøpe krystaller til den. Dobbeltsupermottakere er generelt dyrere, større og tyngre. Stort sett er de bedre også.

og har det noe av dette noe å si hvis du f.eks skal mikse to kanaler?
        Nei. Miksingen skjer i senderen og mottakeren er lykkelig uvitende om hva som skjedde.

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Der er kanskje to spørsmål, men det ene ble bare uteglemt i teksten i farta?

Hvis jeg leser overskriften rett så spør du også om hva som er forskjellen på en DC og en SC mottaker?

SC betyr som du nevner i teksten "Single Conversion". DC betyr "Dual Conversion". Kalles også for "EnkeltSuper" og "DobbeltSuper". Og "Super" er igjen en forkorteles for "Superheterodyn".

En modellflymottaker har et eller to mixetrinn på inngangen. Det vanligste er ett trinn, og det mottatte signalet blir mikset sammen med mottakerens krystallfrekvens som nesten alltid er 455kHz lavere enn senderfrekvensen. Så etter miksetrinnet er det en lavere frekvens (455kHz) som fremdeles har det kodete signalet fra senderen som går videre, gjennom et trangt bandpassfilter til dekoding, og mottakeren ser ikke alle de andre signalene som er i lufta.
          I en DC/DS-mottaker er der to slike mixetrinn. Hensikten er å gi bedre filtrering av fremmede signaler. Og her svinger det første krystallet normalt 10,7MHz lavere enn senderfrekvensen... og så er der et fast miksetrinn lenger inn som igjen mikser sakene ned til de kjente 455kHz.

Så forskjellen er at det krystallet som vi kan bytte og som bestemmer hvilken frekvens mottakeren virker på er vidt forskjellige mellom typene. Så et Hitec SC-krystall vil ikke virke i en Hitec DS-mottaker, og omvendt.

Alle kjenner rådet om å bytte krystallet etter en hard crash, men i en DS-mottaker er der ofte tre faste krystaller inne på printet som folk ikke er klar over...

DS har først og fremst en hensikt i områder med FM-sendere i nærheten, og det er spesielt frekvensene til lokalradioene som lager trøbbel for SC-mottakere.

EDIT: her var flere svar samtidig...
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• hensla
            • Feb 2006
            • 55

Takker, har nå fått noen veldig nyttige svar, med mye lærdom( ja, jeg skjønner faktisk en del mere nå )

Men joo skriver at et Hitec SC-krystall vil ikke virke i en Hitec DS-mottaker, og omvendt. siden jeg da har SC mottager må jeg da kjøpe et SC krystall til min radio, eller vil det ikke virke da heller?
            Hitec Eclipse 7
            Caliber 30
            Zoom 425
            Walkera 22E(halvdød)
            Calmato trainer 40
            + noen el. modeller

Comment

• lipo
              • Aug 2006
              • 491

Hitec SC-krystall bør virke i Hitec SC-mottaker.

Comment

• hensla
                • Feb 2006
                • 55

Originally posted by lipo
                Hitec SC-krystall bør virke i Hitec SC-mottaker.
                ja. men kan jeg bruke SC-krystall i radioen min(Hitec Eclipse 7)?
                Hitec Eclipse 7
                Caliber 30
                Zoom 425
                Walkera 22E(halvdød)
                Calmato trainer 40
                + noen el. modeller

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

Sc og DC gjelder vel bare mottakere ikke radioene. og som joo skriver så vil ikke en hitec sc krystall fungere i en hitec dc mottaker. og en motsatt. dvs det går ikke med dc krystall i en sc mottaker. til senderen finnes det bare en type krystall. og den vil fungere på både sc og dc mottakere.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• lipo
                    • Aug 2006
                    • 491

I senderen skal du bruke et senderkrystall. Det er verken SC eller DC.

Comment

• hensla
                      • Feb 2006
                      • 55

Tusen takk for svar.... da har jeg skjønt det med krystallene hvertfall + litt til.

En stor takk til alle som har hjulpet meg.
                      Hitec Eclipse 7
                      Caliber 30
                      Zoom 425
                      Walkera 22E(halvdød)
                      Calmato trainer 40
                      + noen el. modeller

Comment

• joo
                        MFN Skribent
                        • Nov 2002
                        • 6936

Det er slett ikke lett å bli dus med all teknologien nei...

Håper du har skjønt nok til å handle rette gadgetene til elektronikken din nå hensla. Dette er det så mange som lurer på at det snart er på tide vi får laget en lettlest og forklarende artikkel rundt dette!

VELDIG bra at du spør igjen og igjen når det er noe du tviler på, svaret mitt f.eks skulle selvsagt inneholdt ei setning med at SC/DC bare gjelder mottakere ser jeg nå...

Det er kjempefrustrerende å sitte med nye krystaller og ikke skjønne hvorfor ikke servoene rører på seg! Flyvær ute, ny modell er klar og så får man ikke dra på stripa på grunn av en misforståelse
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...