Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vedlikehold av servoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vedlikehold av servoer

    I det ufyselige været vi har her nå er det vel tid for innendørs sysler.
    Fint vær ute å være inne i!!
    Har noen servoer som trenger litt vedlikehold, er vel greit å ta en liten runde å se over "parken"
    Har en som er litt snål, den fungerer helt greit, aldri fusket i lufta, men om jeg drar roret helt til ene kanten og "slipper" stikken" kan servoen stå og slå rundt null punktet noen ganger før den roer seg.
    Regner med at det muligens er litt smuss på potmeteret som må renses/ smøres med egnet elektronikk spray. Har spray av div. typer, både tørr spray (spray som renser og fordunster) og annen type som legger igjen et tynt belegg av film.
    Til å smøre tannhjul har jeg noen ganske tynt hvit fett i en uoriginal boks, denne er snart tom, og jeg aner ikke hvilke type fett dette er, dessverre..


    Er interessert på å høre hvordan dere vedlikeholder servoene deres, kjekt å dele synspunkter!!

    Er utrolig viktig å være litt føre var, er litt seint når du oppdager dette i lufta!!

    Kjell Arne

  • #2
    Jeg har i blant servoer oppe hvis dem er verdt jobben og dem ikke er for mye brukt.
    Oftest er det potmeteret som du nevner som trenger en rens. Har opplevd at helt nye servoer jittrer litt rundt nullpunktet, og hvis potmeteret lar seg åpne og lukke tar jeg en renserunde. Merker hvor det står med en kniv (overett-merker) før jeg åpner potet. Så bruker jeg en Q-tips med litt teknisk sprit på og drar over slepebanen og sleperen. Deretter legger jeg litt kontaktsmører på en Q-tips og drar over banen og sleperen. Sprayer ikke direkte siden mye smøreguffe drar til seg mye skjit med tiden. (Ikke alle servoene er dønn tette)

    Med ei nål strammer jeg også sleperne en anelse hvis dem ser ut til å tåle berøring.
    Så monteres potmeteret så overettmerkene stemmer.

    I alle tilfellene jeg har gjort dette med forholdsvis nye servoer har dem blitt helt gode etterpå

    Men: noen av de små servoene kan man ikke gjøre stort med potene... f.eks HS-55 m.fl. Dem er ikke mulig å åpne og sette sammen igjen.

    Og: er servoen som jittrer i nøytral gammel kan det godt hende slepebanen er så sliten at det ikke er verdt jobben. Da er den bare å legge i avdelingen for spare-parts, kassa og girene kan brukes hvis man skader en lik en i crash.

    Sjekk gjerne printkortet når du har servoen åpen. Er der antydninger til korrosjon kan det hende der har vært mye fukt. I slike tilfeller bruker jeg en spesiell børste med kobber og plast-bust, teknisk sprit og en liten runde med skrubbing. Tannbørste kan brukes... Ikke sause på med mye sprit, bare fukte så man får fjerna belegget. Merk servoen som "anelsen suspekt" siden fukt og korrosjon kan ha gitt krypstrømmer som gir uforklarlige feil med tiden... I praksis har jeg aldri opplevd servofeil etter sånn service, men ikke stol på at det er garantert.

    Jeg syntes det er piece-o-cake å mekke inni servoer, men det er slett ikke alle som bør begi seg ut på slike stunts! Jeg har jobba med elektronikk i mer enn 20 år, har man aldri hørt om potmeter bør man helst la være.
    Last edited by joo; 25-11-06, 08:56.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    Working...
    X