Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servokabel og vekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servokabel og vekt

    Jeg trenger å forlenge kablene til to servoer på et fly i <500gr klassen. Kablene blir liggende inni flyet på en slik måte at hverken kabler eller servoer vil være tilgjengelig etter montering uten brutal bruk av kniv.

    Fordi kablene ligger slik til valgte jeg å bestille noe jeg antok var ordentlig kvalitet. Jeg bestilte 2 stk 60 cm Hyperion standard-kabler.

    Kablene viste seg å veie 20 gram til sammen, noe som med enkel hoderegning legger til ca 5% på flyets vekt, eller tilsvarer vekten av 3 av de Waypoint W-060BB servoene jeg har brukt.

    Dette var atskillig mer robuste kabler enn de som servoene er terminert med, og antakelig en solid overdimensjonering.

    Hvor mye kan jeg regne med å spare i vekt på "Light" servokabler?
    Er det noen kvalitetsgrunner til ikke å bruke disse?
    Forslag til merke?


    Takk!
    Torstein

  • #2
    Veide to 60cm "vanlige" lightweightkabler og kom på 15 gram. Disse er ikke av de aller tynneste men sparer 5 gram da...
    Kontakter må der være uansett, og lange kabler som er altfor tynne gir tap av effekt på servoene.
    Men kablene på de små Waypoint-servoene er ekstremt tynne da!

    Hvis vekt er viktig kan du kjøpe tynneste sort twista servokabel i 5-meters lengde, lodde dem rett inn i servoen og krympe på kontakter i andre enden med rett lengde på hele stasen. Da sparer du et sett med kontakter og har twista kabel hele vegen. (Fordel mht støy)
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment

    Working...
    X