Etter å ha byttet jobb har jeg endelig fått tid til å starte opp med modellfly igjen (jeg har vel aldri kommet skikkelig i gang). Gløden for hobbyen er på plass og jeg har satt sammen 2 ARF sett i løpet av de siste 3 ukene (my kos og lite jobb). Kona mener at det har flippa helt ut for meg, men det ser ut til at hun aksepterer min tilstand..he..he.
Det har resultert i at jeg har en flyklar TWM Senior Frontier med en SAITO FA 100 i nesa og en TWM World Star 40 som venter på motor. Har ikke bestemt meg enda for hva valget blir.
I dag kom det en pakke i posten fra NM i Tønsberg som jeg hadde ventet på med stor spenning.
Det var et sett fra Great Planes - Piper Cherokee 40 ARF.
For en positiv overraskelse!
At det har skjedd mye på noen år når det gjelder ARF er jeg ikke i tvil om nå.
Nydelig finish, lett konstruksjon samtidig som det virker å være robust og godt gjennomtenkt.
For et nydelig lite fly!
Jeg må innrømme at jeg er litt påvirket fra tidligere når det gjelder denne flytypen. I tidelig 70 tallet tok jeg min første solotur med gode gamle LN HAN på Rygge. Det lever fortsatt i beste velgående har jeg hørt. Noen som vet hvor?
Tilbake til modellen.
Jeg er noe i tvil om motorvalg også til denne. Det er anbefalt 40 – 46 totakt eller 52 – 56 firetakt i manualen. Jeg vil nok holde meg innenfor dette spekteret hvis ingen andre har en annen erfaring av motorvalg til denne modellen?
Siden jeg anser meg som svært rusten til å fly kommer jeg til å sørge for å ha en erfaren venn som
co-pilot på mine første flyginger for sikkerhetsskyld. Cherokeen blir nok ikke valget for min første soloflygning med modellfly etter mange års avbrekk. Jeg har fraktet fly hjem fra stripa i plastposer før og må vel regne med det igjen, men vil forsøke å unngå de helt klassiske nybegynnertabbene hvis mulig.
Det har resultert i at jeg har en flyklar TWM Senior Frontier med en SAITO FA 100 i nesa og en TWM World Star 40 som venter på motor. Har ikke bestemt meg enda for hva valget blir.
I dag kom det en pakke i posten fra NM i Tønsberg som jeg hadde ventet på med stor spenning.
Det var et sett fra Great Planes - Piper Cherokee 40 ARF.
For en positiv overraskelse!
At det har skjedd mye på noen år når det gjelder ARF er jeg ikke i tvil om nå.
Nydelig finish, lett konstruksjon samtidig som det virker å være robust og godt gjennomtenkt.
For et nydelig lite fly!
Jeg må innrømme at jeg er litt påvirket fra tidligere når det gjelder denne flytypen. I tidelig 70 tallet tok jeg min første solotur med gode gamle LN HAN på Rygge. Det lever fortsatt i beste velgående har jeg hørt. Noen som vet hvor?
Tilbake til modellen.
Jeg er noe i tvil om motorvalg også til denne. Det er anbefalt 40 – 46 totakt eller 52 – 56 firetakt i manualen. Jeg vil nok holde meg innenfor dette spekteret hvis ingen andre har en annen erfaring av motorvalg til denne modellen?
Siden jeg anser meg som svært rusten til å fly kommer jeg til å sørge for å ha en erfaren venn som
co-pilot på mine første flyginger for sikkerhetsskyld. Cherokeen blir nok ikke valget for min første soloflygning med modellfly etter mange års avbrekk. Jeg har fraktet fly hjem fra stripa i plastposer før og må vel regne med det igjen, men vil forsøke å unngå de helt klassiske nybegynnertabbene hvis mulig.
Comment