Unconfigured Ad

Collapse

Great Planes - Piper Cherokee 40 ARF

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sveinivar
    • Dec 2005
    • 39

Great Planes - Piper Cherokee 40 ARF

Etter å ha byttet jobb har jeg endelig fått tid til å starte opp med modellfly igjen (jeg har vel aldri kommet skikkelig i gang). Gløden for hobbyen er på plass og jeg har satt sammen 2 ARF sett i løpet av de siste 3 ukene (my kos og lite jobb). Kona mener at det har flippa helt ut for meg, men det ser ut til at hun aksepterer min tilstand..he..he.

Det har resultert i at jeg har en flyklar TWM Senior Frontier med en SAITO FA 100 i nesa og en TWM World Star 40 som venter på motor. Har ikke bestemt meg enda for hva valget blir.

I dag kom det en pakke i posten fra NM i Tønsberg som jeg hadde ventet på med stor spenning.
    Det var et sett fra Great Planes - Piper Cherokee 40 ARF.
    For en positiv overraskelse!
    At det har skjedd mye på noen år når det gjelder ARF er jeg ikke i tvil om nå.
    Nydelig finish, lett konstruksjon samtidig som det virker å være robust og godt gjennomtenkt.

For et nydelig lite fly!

Jeg må innrømme at jeg er litt påvirket fra tidligere når det gjelder denne flytypen. I tidelig 70 tallet tok jeg min første solotur med gode gamle LN HAN på Rygge. Det lever fortsatt i beste velgående har jeg hørt. Noen som vet hvor?

Tilbake til modellen.
    Jeg er noe i tvil om motorvalg også til denne. Det er anbefalt 40 – 46 totakt eller 52 – 56 firetakt i manualen. Jeg vil nok holde meg innenfor dette spekteret hvis ingen andre har en annen erfaring av motorvalg til denne modellen?
    Siden jeg anser meg som svært rusten til å fly kommer jeg til å sørge for å ha en erfaren venn som
    co-pilot på mine første flyginger for sikkerhetsskyld. Cherokeen blir nok ikke valget for min første soloflygning med modellfly etter mange års avbrekk. Jeg har fraktet fly hjem fra stripa i plastposer før og må vel regne med det igjen, men vil forsøke å unngå de helt klassiske nybegynnertabbene hvis mulig.
    Svein
    -------------
  • cissaman
    • Feb 2008
    • 324

Hei, og velkommen tilbake til en fantastisk hobby: )

Jeg må si at jeg liker veldig godt OS55Ax, da vil du nok ha plenti av power og litt til, veldig stabil og fin motor. Den er bare bittelitt høyere i toppen enn 46 motorene.
    Bare flygreier: )

Comment

• cissaman
      • Feb 2008
      • 324

Originally posted by cissaman
      Hei, og velkommen tilbake til en fantastisk hobby: )

Jeg må si at jeg liker veldig godt OS55Ax, da vil du nok ha plenti av power og litt til, veldig stabil og fin motor. Den er bare bittelitt høyere i toppen enn 46 motorene.
      Både rcpro.no og elefun.no selger disse.

Ser også at martinsen-hobby.no selger OS 70 firetakter til 1850,- Bør vel kunne gå greit: ) Mener at også denne har de samme monteringsmålene som de mindre motorene, litt større i toppen bare.'

Ja, jeg er OS fan...
      Bare flygreier: )

Comment

• bellanca
        • Apr 2004
        • 283

Velkommen tilbake til denne sinnsykt vanedannende hobbyen

Os motorer får du overalt.

Jeg synes dette flyet fortjener en OS 56 Alpha, den går skikkelig rent og yter veldig godt.

En test av flyet-http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=1039

Lykke til videre.
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• sveinivar
          • Dec 2005
          • 39

Etter noen undersøkelser i dag blir nok valget en OS 56 Alpha.
          Helt enig i at flyet fortjener en 4 takts motor. Utfordringen er plassen til potta
          i cowlingen.
          Hvis jeg hadde valgt en OS 2 takt ville den beste løsningen for potte vært en Slim-line Pitts potte. Hvis ikke må jeg begynne å frese ut plass til potta i skroget og det har jeg ikke lyst til selv om settet er forberedt for en slik montering.

Med den nye løsningen på OS 4 takt er det en mulighet til å justere avstanden mellom motor og potte på en elegant måte og da er utfordringen løst etter min vurdering.

Eneste feilen med motoren som jeg har funnet ut er prisen..he..he

Men hva betaler man ikke for noe en bare måååå ha?
          Svein
          -------------

Comment

• bid63
            • Jan 2008
            • 177

Hei

Jeg flyr denne med elektro - en billig Turnigy motor og 4s oppsett. Det fungerer kjempefint og ingen hull i cowling. Flyet flyr kjempefint og er flott i lufta.

Comment

• sveinivar
              • Dec 2005
              • 39

Originally posted by bid63
              Hei

Jeg flyr denne med elektro - en billig Turnigy motor og 4s oppsett. Det fungerer kjempefint og ingen hull i cowling. Flyet flyr kjempefint og er flott i lufta.
              Elektro?….. det kommer ikke noe røyk av flyet da…..he..he
              Jeg har tenkt tanken, men det dukker opp en rekke spørsmål med en gang.
              Mine kunnskaper om elektrodrift er omtrent null og jeg sitter helt sikkert men noen vrangforestillinger i så måte.
              Jeg vet det finnes mange gode tråder her i forumet som kan heve min kompetanse betraktelig på dette området.
              Kanskje…….
              Svein
              -------------

Comment

• sveinivar
                • Dec 2005
                • 39

Helomvending!

Det blir ikke glowmotor i Cherokeen!

Etter ha mottatt noen PM i denne tråden blir valget Elektro!
                Min kompetanse har steget (noe) etter å ha mottatt gode råd og lest tråder om elektro her på forumet.

Det skal bli spennende å utvikle kunnskap og erfaringer videre på dette området.

Mange takk for råd og hjelp til dere alle!

Hvis noen er interessert vil jeg legg ut noen bilder og kommentarer av mitt prosjekt når jeg kommer i gang med byggingen.
                Attached Files
                Svein
                -------------

Comment

• jeeeeeeright
                  • Mar 2008
                  • 1052

Et flott valg som du neppe blir å angre på!
                  Bare husk på at det er bedre å legge på littegrann på størrelsen på elektromotorer enn å kjøre med bare akkurat det du trenger, da motorene er veldig billige i forhold til det andre du trenger (det koster veldig lite ekstra med ett nummer større motor). Kostnadene ligger i ESC og batterier.
                  Remi A. Sørensen - 94877903
                  Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

Working...